Privat skole vs folkeskole? - kloge børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. august 2016

Muffinmus

EBK skriver:

17.000 i forsvaret for en flymekaniker?? Jeg er mildest talt mundlam. 

Hvorfor søger han dog ikke i det private? 

Ja, undskyld. Totalt sidespring, men min kæreste er også flymekaniker, så jeg er meget chokeret over lønforskellen.

Altså,  det er jo udbetalt,men ja, i det civile får de pænt meget mere.... Eneste problem er hans bopæl nær Viborg der gør det svært at søge ud. Han ved godt Forsvaret  giver en god lang næse hvad løn angår. Vi ønsker nemlig ikke at flytte og det begrænser virkelig. Desuden skalaen have et kursus på et år for måtte gøre det civilt. Tåbeligt men reglerne er åbenbart em smule anderledes alt efter om man laver dem i militæret eller civilt.

Han er hovedudlært på Lynx helikopter samt efteruddannet i USA på den nye der tages i brug nu.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. august 2016

EKAB

Profilbillede for EKAB
Viwisa skriver:

Altså,  det er jo udbetalt,men ja, i det civile får de pænt meget mere.... Eneste problem er hans bopæl nær Viborg der gør det svært at søge ud. Han ved godt Forsvaret  giver en god lang næse hvad løn angår. Vi ønsker nemlig ikke at flytte og det begrænser virkelig. Desuden skalaen have et kursus på et år for måtte gøre det civilt. Tåbeligt men reglerne er åbenbart em smule anderledes alt efter om man laver dem i militæret eller civilt.

Han er hovedudlært på Lynx helikopter samt efteruddannet i USA på den nye der tages i brug nu.

Ja, nu spurgte jeg også lige min bedre halvdel, for han har også lavet helikoptere i forsvaret i Aalborg, men søgte tilbage til København i det private, da muligheden bød sig, og han bekræftede det med lønnen. 

Det kom bare helt bag på mig, at der er SÅ stor forskel.. Men det er selvfølgelig super svært når I er bundet i Viborg 

Men jeg forstår godt, at I vil blive! 

Anmeld Citér

21. august 2016

GrønStjerne

LouiseEm skriver:

Jeg synes mange forældre begrunder deres valg om privatskole med, at de selv havde en dårlig skolegang dengang de gik i folkeskole. Det er 20 år siden. Kom videre. Jeg blev selv mobbet halvt ihjel gennem mine år i folkeskolen, men derfor skal min søn da ikke have projekteret mine dårlige erfaringer over på ham. 

Folkeskolen er i en rivende udvikling i disse år og jeg er helt tryg ved at overlade hans skolegang til staten. 

Som 2-årig kunne jeg have en fuld samtale med ham, på linje med dem jeg havde med min daværende 8-årige lillesøster, da han var 3 talte han flydende engelsk, selvlært gennem tv-programmer, som 4-årig gangede og dividerede høje tal, kunne løse dele af hans fætters matematiske opgaver (fætteren gik i 4. klasse), han vidste alle mulige mærkelige ting om rummet og solsystemet især, ting jeg ikke aner hvorfra han vidste, men når jeg indimellem fakta tjekkede var de ting han havde sagt altid korrekte. Han kan desuden en del spansk, og vi har aldrig nogensinde snakket et ord spansk til ham.

Han var ikke et vidunderbarn. Det er han stadig ikke. Jo han er vidunderlig, men han er ikke klogere end andre jævnaldrende børn. Hans fokus lå bare et helt andet sted end de andre børns. Han fokuserede meget på at lære ting, hvor de andre børn fokuserede på at lege og udforske. 

Børn er forskellige, og selvom din datter kan mange ting nu, som de andre ikke kan, er det slet ikke sikkert hun kan det om 4 år, når hun skal starte i skole. Pas på med ikke at definere hende ud fra hvad hun kan. Den tendens har jeg også oplever i dine indlæg, som en anden også påpeger. Intet ondt ment - alle vil vel gerne at deres børn klarer sig godt - men jeg blev selv pacet af mine forældre gennem min opvækst til konstant at være bedre og klogere end alle andre. Ville ikke ønske det for nogen. Lad være med at have for høje forventninger til de små. For dagen kommer hvor de ikke længere føler de kan leve op til det, og det er en modbydelig følelse. 

Ja det er 20 år siden (+ lidt til ) at jeg gik i folkeskolen, men det er da nemt nok for dig at sige at man skal komme videre. Ja hvis jeg så at det hele kørte nu, og der rent faktisk var en håndtering til mobning så ja. Men de har jo stadig ikke styr på det.

Som du jo også kan se på nogle af de andre kommentarer i sporet er den der udvikling folkeskolen har gang i ikke nødvendigvis af det gode. De er totalt pressede på ressourcer. En lærer der knap har tid til at forberede sig har da ikke tiden (nomeringen) til at håndtere børnenes sociale trivsel også.

Har du fulgt med i nyhederne omkring den undersøgelse af børnenes trivsel angående mobning? Det er sgu også de tal, og oplægget dertil over de sidste år, der gør at jeg vælger det fra.

Så kan du mene at jeg ikke kommer videre. Jeg mener at jeg prøver at beskytte mine børn mod det helvede jeg selv var igennem. Jeg vælger en skole der har ressourcerne til at tage fat i problemerne, og hvor forældregruppen har valgt skolen aktivt til. Hvor der er en sanktionsmulighed hvis elever gentagne gange mobber, og hvor alle forældrene er interesserede og GØR noget hvis børnene ikke trives.

Anmeld Citér

21. august 2016

Carina:-)

GrønStjerne skriver:

Ja det er 20 år siden (+ lidt til ) at jeg gik i folkeskolen, men det er da nemt nok for dig at sige at man skal komme videre. Ja hvis jeg så at det hele kørte nu, og der rent faktisk var en håndtering til mobning så ja. Men de har jo stadig ikke styr på det.

Som du jo også kan se på nogle af de andre kommentarer i sporet er den der udvikling folkeskolen har gang i ikke nødvendigvis af det gode. De er totalt pressede på ressourcer. En lærer der knap har tid til at forberede sig har da ikke tiden (nomeringen) til at håndtere børnenes sociale trivsel også.

Har du fulgt med i nyhederne omkring den undersøgelse af børnenes trivsel angående mobning? Det er sgu også de tal, og oplægget dertil over de sidste år, der gør at jeg vælger det fra.

Så kan du mene at jeg ikke kommer videre. Jeg mener at jeg prøver at beskytte mine børn mod det helvede jeg selv var igennem. Jeg vælger en skole der har ressourcerne til at tage fat i problemerne, og hvor forældregruppen har valgt skolen aktivt til. Hvor der er en sanktionsmulighed hvis elever gentagne gange mobber, og hvor alle forældrene er interesserede og GØR noget hvis børnene ikke trives.

Her er det kun 2 år siden vi oplevede mobning af vores ene dreng og selv om lærer gjorde hvad de kunne havde der ingen effekt 

Det er ødelæggende for børn at blive mobbet og kan for mange give så store ar at det forfølger dem langt op i voksenlivet.

Anmeld Citér

21. august 2016

Sprit25

MummiT skriver:

I der har jeres børn i privatskole, hvorfor valgte I folkeskolen fra?

Er der mon nogen der har børn i folkeskolen der er lidt over gennemsnittet,  hvor børnene trives alligevel?

Jeg spørger fordi jeg overvejer at skrive min datter op til en privatskole. Ikke for at hun nødvendigvis skal gå der, men så hun har muligheden hvis nu hun ikke trives i folkeskolen. 
Selvom hun kun er 2 år er hun udviklingsmæssigt langt foran sine jævnalderende. Pædagogerne i vuggestuen er meget imponerede over hende og den fart hun har på (er blefri, kan tælle til 10 og er ved at få styr på tallene op til 15, bruger jeg og mig rigtigt, taler i lange sætninger og kan fortælle hvad hun har lavet 2 dage tidligere, blandt andet), og har derfor sat hende i store børns gruppen lidt før sædvanligt. 

Jeg tænker derfor at hun, med sin grundlæggende nysgerrighed, har potentiale til at blive rigtig dygtig fagligt også. Og her er det jeg bliver lidt "bekymret" for hendes skole gang. Jeg har selv ligget over mine jævnaldrende fagligt i folkeskolen og haft en rent ud sagt elendig oplevelse. Jeg blev mobbet og udelukket fra klassen/klasserne (har skiftet skole flere gange) og ja, alt i alt ikke haft det sjovt, fordi det ikke var sejt at være dygtig. 

Det ønsker jeg ikke for min datter, og da vi bor i et samfundsmæssigt belastet område med mange resursesvage borgere, er jeg bange for at kan være den mentalitet hun kommer til i den lokale folkeskole. Hvor der på privatskolen er en større sandsynlighed for en anden mentalitet, da de fleste børn jo kommer fra mere resursestærke hjem. Jeg ved ikke om det blev for rodet, eller dumt skrevet..

Men anyways, jeg vil meget gerne høre om jeres erfaringer med "kloge børn" i folkeskole vs privatskole.

Hvad tænker du selv efter alt det her

Anmeld Citér

21. august 2016

et-ønske

Mine piger er også 2 år - og synes nu at de lyder meget som din datter de får også stor ros i institutionen - men har nu ikke tænkt at de er specielt begavede  

jeg har selv gået 5 år i folkeskolen og 5 år på privat skole - jeg havde nogle lorte år i folkeskolen, men det var på ingen måde på grund af det faglige, men det sociale - på privatskole var det sociale vægtet højt og det faglige knap så højt! Så tror ikke man kan sige det er bedre fagligt i privat skole - det tror er meget forskelligt! 

Min ældste datter på 10,5 år går i 5. Klasse - hun er den yngste i sin klasse (folkeskole) men samtidig en af de bedste i hendes klasse - hun gør ikke noget særligt, hun har bare en hjerne der kan lidt mere end de andres. Jeg synes skolen gør det mega godt og udfordrer hende det hun har brug for - og er meget opmærksomme på at hun får de opgaver der passer til hendes faglige niveau. Jeg har aldrig dyrket det, da hun var lille og folk kommenterede på hvor dygtig hun var fattede jeg det ikke - synes jo bare hun var en dejlig glad og sød pige  

Anmeld Citér

23. august 2016

MorDrewa

MummiT skriver:

I der har jeres børn i privatskole, hvorfor valgte I folkeskolen fra?

Er der mon nogen der har børn i folkeskolen der er lidt over gennemsnittet,  hvor børnene trives alligevel?

Jeg spørger fordi jeg overvejer at skrive min datter op til en privatskole. Ikke for at hun nødvendigvis skal gå der, men så hun har muligheden hvis nu hun ikke trives i folkeskolen. 
Selvom hun kun er 2 år er hun udviklingsmæssigt langt foran sine jævnalderende. Pædagogerne i vuggestuen er meget imponerede over hende og den fart hun har på (er blefri, kan tælle til 10 og er ved at få styr på tallene op til 15, bruger jeg og mig rigtigt, taler i lange sætninger og kan fortælle hvad hun har lavet 2 dage tidligere, blandt andet), og har derfor sat hende i store børns gruppen lidt før sædvanligt. 

Jeg tænker derfor at hun, med sin grundlæggende nysgerrighed, har potentiale til at blive rigtig dygtig fagligt også. Og her er det jeg bliver lidt "bekymret" for hendes skole gang. Jeg har selv ligget over mine jævnaldrende fagligt i folkeskolen og haft en rent ud sagt elendig oplevelse. Jeg blev mobbet og udelukket fra klassen/klasserne (har skiftet skole flere gange) og ja, alt i alt ikke haft det sjovt, fordi det ikke var sejt at være dygtig. 

Det ønsker jeg ikke for min datter, og da vi bor i et samfundsmæssigt belastet område med mange resursesvage borgere, er jeg bange for at kan være den mentalitet hun kommer til i den lokale folkeskole. Hvor der på privatskolen er en større sandsynlighed for en anden mentalitet, da de fleste børn jo kommer fra mere resursestærke hjem. Jeg ved ikke om det blev for rodet, eller dumt skrevet..

Men anyways, jeg vil meget gerne høre om jeres erfaringer med "kloge børn" i folkeskole vs privatskole.

Vi har valgt Privatskole! 

På den Privatskole vores datter går, og de andre skal gå, har de fantastiske lærer, små klasser og fag mellem klasserne. - derfor valgte vi som vi gjorde. Hun passer perfekt der og falder ikke ind i mængden menbliver SET og HØRT! 

Anmeld Citér

23. august 2016

Camilla.H.Jensen

Min søn er 7år og han var og er stadig skrevet op til privatskole. Vi har valgt at han er startet i en lille skole inde i byen som kun går til 6 klasse fordi den kommunale skole kunne tilbyde nogle af de ting som en privat skole ikke kunne. Min søn havde plads på privatskole i 0klasse men vi valgte den fra i første omgang så han starter først når han skal i 7 klasse. Jeg kan se at der er flere der skriver at det er vigtigt at man mærker hvor barnet er når de er ved at nå skole start så jeg cim anbefale dig at gøre det samme tingene kan forandre sig med tiden. Men skriv op til privatskole så har du begge muligheder men undersøg privatskolerne for det er ikke alle skoler der kan tilbyde gode indeklimaer eller en god skolegård selvom de er private��

Anmeld Citér

23. august 2016

Spunken84

Aristocats skriver:

Ja, en middelklasse familie, men du ignorerer det fact, at der er familier under middelklassen. 

Og det var en fin nok sammenkobling du har dér, for jeg synes nemlig at privatskoler er noget skidt, grundet den økonomiske restriktion. 

Og det er godt så. Gør hvad der føltes rigtigt for dig. Jeg har bare udtalt mig om, hvad jeg tror på. 

Jeg er nu enig med Spirit25 i at privatskole er for ALLE uanset socioøkonomisk baggrund! Jeg har selv gået på privatskole og min klasse var en god broget forsamling. Der var alt fra pigen med de stinkende rige forældre (hun var i øvrigt stærkt ordblind, ikke så skarp over all, var et modbydeligt menneske men hun passede sin skole og kløede på!). Så var der en af drengenes mor der arbejdede som prostitueret.....han skiftede stedfar som andre skifter underbukser.. 

En anden boede alene med sin mor der arbejdede som sygeplejerske. De boede ikke det mest fornemme sted i byen men moderen var god til at skabe ro og struktur og trygge rammer for pigen. Den pige er en meget succesfuld læge i dag.

Så var der en dreng der, med sikkerhed var udiagnosticeret!!! Han blev mobbet fra vi startede til vi stoppede i skolen og der var uendelige møder omkring ham og tiltag og og og..... Det var vildt synd for ham, men han var godt nok også ret speciel.... Og svær at samarbejde med. Hans forældre var vist ganske almindelige ift indkomst....men de var også lidt specielle....

Så var der bankmandens søn som i dag kører rundt og sælger stoffer.

Så var der rockerens tvillingedrenge....de er faktisk endt ud helt fornuftigt.... 

Der var bagerens og pædagogens datter. Der var de praktiserende lægers datter. Der var de vietnamesiske børn og der var et søskendepar fra Iran. Og så var der familiekonstellationer hvor den enlige forældre var på offentlig forsørgelse, hvor den ene var førtidspensionist osv osv osv.

Jeg havde egentlig ikke en videre harmonisk klasse synes jeg og der var mange drillerier og mobning på kryds og på tværs. 

Men når det er sagt, så havde skolen så mange andre fordele ift musik, kreativitet, arrangementer, traditioner etc, at jeg til hver en tid ville vælge samme skole/klasse etc igen. Derfor er min datter også skrevet op til privatskole! 

Jeg har selv undervist (som lærervikar) på en folkeskole. Det holdt jeg til i lige nøjagtig 3 måneder....så fik jeg nok. Det vil jeg aldrig, aldrig, aldrig byde min datter! 

Om det så betyder at jeg skal leve af havregrød fra nu og til hun er færdig - so be it! 

Det er muligt at det skaber et endnu større skel mellem rig og fattig, men så længe forældre uanset socioøkonomisk baggrund ikke lærer deres børn om respekt for læreren og de andre børn ja - så sætter jeg mit i privatskole hvor mulighederne for at handle på uacceptabel opførsel, er større end de er i folkeskolen. Min datter er mit dyrebareste eje - og jeg vil hende det bedste! Det mener jeg er privatskole hvor hun bliver stimuleret bedst muligt fordi der er mulighed for det. 

Var der en mere gængs opfattelse af at man skal have respekt for læreren og for de andre børn, ja - så satte jeg hende gerne i folkeskolen. Men min erfaring (som underviser) i en alm folkeskole er bare ikke god.! 

Anmeld Citér

24. august 2016

noder1

Profilbillede for noder1

Tager dælme hatten af for din ærlighed omkring folkeskolen

flot skrevet

Ville ønske at tingene ikke forholdt sig, som jeg har beskrevet. Når det så er sagt, skal man også huske på, at der er stor forskel på folkeskoler. Derfor er det heller ikke en garanti for lighed, at man vælger en folkeskole. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.