Anonym skriver:
Hej alle - jeg håber på, at andre som har stået i samme situation som mig, kan komme med lidt råd og vejledning.
Jeg er alene med min søn B, og har aldrig boet med faren. Jeg har fuld forældremyndighed.
B var fra start ikke ønsket af sin far og hans familie - dette blev der ikke langt skjul på. Jeg blev presset meget til at få en abort.
Nå, men...
B har set sin far ca. 20 timer siden han blev født for ca. 5 mdr siden. Faren bor ikke langt væk og kan let komme på besøg hvis lysten var der. Jeg vil tro, at samværet har været ca 1-2 timer pr. gang og næsten altid kun 1 gang om ugen... nogle perioder kan der gå 2-4 uger uden samvær, fordi B's far ikke har bedt om det.
Vi har ingen fast aftale om samvær - men faren ved at han bare kan ringe og sige hvornår han vil se B, så imødekommer vi stortset altid hans ønske.
I min optik interesserer faren sig bare ikke nok for sin søn, for så ville han se B mere end at gør.
Min x og jeg har et anstrengt forhold, dog er der ikke dårlig stemning når vi ses omkring vores søn. Der er vi ligesom bare "profesionelle" - gode "kollegaer" om man vil. Vi skændes ikke eller lign. Vi har dog ofte uoverensstemmelser på SMS, da B's far tit søger en konflikt ved at være uforskammet eller urimelig i sine udsagt (på SMS).
Samtidigt snakker faren ofte om, at han forventer snart at få B hos sig alene... Blandt andet weekend med overnatning. Jeg mener det er helt absurd at tro, man kan kræve det, når man (lad os være ærlige) ikke rigtig kender sin søn og omvendt.
Jeg er sikker på det her ender i statsforvaltningen - men hvad skal jeg regne med sker?
Faren er ekstremt umoden - han formår ikke rigtig, at se andres behov og hans egne behov kommer altid i første række (jeg er derfor også meget bange for, hvordan min søn vil have det, når han er hos sin far).
Jeg frygter min søn skal væk fra mig mens han er meget lille og det vil skade ham, at være hos en far, som ikke forstår hans behov, ikke gir ham samme tryghed som jeg gør - og hvor han måske vil føle sig svigtet af mor.
Jeg føler ofte, at faren ikke ønsker at ha ret meget med sin søn at gøre (som han også viser igen og igen), men at det mest af alt handler om, at faren ønsker at ramme mig.. Han siger tit lede og upassende ting, hvor han ved, at han rammer mig... Det kunne fx være, at han glæder sig til B bliver ældre, for så kan han overbevises om, at han skal flytte fra mig og hjem til sin far...
Jeg håber allermest, at faren først må få B hjem til overnatning når han er over 2 år.. Håber at faren (hvis vi ender i statsforvaltningen), vil blive bedt om at vise mere interesse og at man forsigtigt vil trappe samværet op, før end det overhoved kommer på tale at far og søn skal være alene... Håber ikke B skal sove hos far, før man er 100% sikker på, at faren kan passe B og at B føler sig tryg! Jeg vil ikke have ødelagt min søn :-(
KH en fortvivlet og bange mor.
Jeg forstår virkelig godt din frustration over det her. Din eks lyder ikke engageret eller særlig interesseret i jeres søn, så havde han nok besøgt ham mere end 20 timer på 5 måneder. Jeg syntes du gør det rigtige ved at sige han kan komme så meget han har lyst til, og mit indtryk er ikke at du ånder ham i nakken eller noget.. Og de første måneder kan de ikke have samvær alene, da en lille baby er meget afhængig er sin mor i starten. Hvis jeg var dig så ville jeg nok allerede nu spørger statsforvaltningen til råds omkring dit dilemma og så må du fortælle om din bekymring for fremtiden. Det er din søns tarv der kommer før alt andet, og hvis han ikke kender sin far så skal han da ikke pludselig på overnatning hos ham. Han må investere noget mere tid og energi på sin søn først!
Det er da muligt det er svært for din eks også, men det er så ikke sværere for ham end han godt kan undvære sin søn i over 1 uge. Du må prøve at forklare ham, at hvis i skal finde en fælles løsning så må i ses noget mere så far og søn kan lære hinanden at kende, og ikke blot en halv time en sjælden gang imellem. Det får far og søn ikke meget ud af. Du kan evt gå en lille tur når han kommer engang imellem eller ordne lidt praktiske ting sådan så de har noget intens far-søn tid.
Det lyder egentlig som om at du gør meget af det rigtige allerede.