Aristocats skriver:
Så det er ikke trist, at nogle har absolut væsentligt mere end andre og kan boltre sig i unødvendigt overforbrug, samtidig med at der sidder folk der knapt nok har råd til tøj fra Bilka? Ingen skal kaldes svin eller skældsord, men at være økonomisk velstillet er bestemt ikke en byrde, så at folk lige prikker til det engang i mellem er vel ikke verdens undergang eller en ekstrem nedgørelse af en "stilling", der alligevel er undertrykt (hvilket det at være rig absolut IKKE er). At sammenligne rige og knap så rige på den måde er ikke holdbart, da de 2 grupper slet ikke kan sammenlignes i forhold til besværligheder. Man kan ikke stille en gruppe der allerede ligger i bunden af samfundet og er undertrykte med en gruppe, der ligger i toppen og som ingen reel undertrykkelse oplever. Den indre svinehund er da at rage til sig og så samtidig være forundret over, at nogle godt kan stille spørgsmålstegn ved det, når der er så mange der har så lidt og så få der har en masse. (Vil lige pointere, at "rage til sig" er ikke et udsagn der skal tages direkte bogstaveligt og det anklager jeg ikke nogen her for at gøre, men jeg vil gerne fastslå pointen med den sætning). Man dør ikke af at blive set lidt ned på at man har noget, som mange andre kun kan drømme om i deres vildeste fantasi. Tror heller ikke manden der ejer mere end én dyr bil reelt set går ned på at folk lige nogle gange pointere "hold da op". Ja, i mine øjne er det faktisk snyd, at nogle mennesker knap nok kan overleve samtidig med at nogle lever i sus og dus. Men i min ideelle verden, så var der heller ikke nogle, der havde mere end andre.
Hvem kan ikke overleve i DK?
Kender mange på f.eks SU og de klarer sig udemærket også en del på kh der heller ikke mener de sulter.
Hvornår er man fattig? Er man fattig fordi man har sat sig i gæld der gør at ens rådighedsbeløb er lavt ?
For så er Ole der tjener 1 mill om året men betaler 900.000 af i gæld vel også fattig?
Og hvordan kan du mene det er snyd at nogen arbejder så meget at de tjener mere end f.eks en på dagpenge?
Jeg synes man er privilligeret at bo i et land hvor "naboen" giver en stor del af sin løn til at jeg ikke behøver tigge på gaden hvis jeg er arbejdsløs.
At jeg kan komme til lægen selv om jeg ikke betaler det jeg koster fordi andre betaler for mig - Jeg synes vi har et godt velfærdsamfund og tro mig mange omkring os i nærheden er misundelige .
At mene at fordi man arbejder meget betaler det man skal i skat + self topskat og alligevel har råd til f.eks en Audi at så må andre godt stille sig op i et fælles skammekor er virkelig en ulækker tankegang. Jeg kan slet ikke sætte mig ind i at man mener mobning er ok - Lærer du også dine børn at de skal mobbe andre børn i skolen hvis forældre evt tjener mere end dig?
Hvis du synes det er synd for nogen at de ikke får mere i f.eks kh end de gør så har der været rig mulighed for at dele dine penge ud.
I 2010 blev der oprettet en konto hos skat hvor man kunne indbetale ekstra hvis man ønskede at bidrage med mere til fælleskassen .
Og på trods af at jeg jævnligt ser nogen skrive at de virkelig gerne vil betale mere i skat er den konto nu lukket fordi der ikke kom penge i den.
Det bliver åbenbart mest ved snakken......