Hvad stemmer i?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. juli 2016

Flødebollen

Aristocats skriver:

Ville jeg? Det er et godt spørgsmål, for jeg har aldrig haft det. Men jeg har ikke lyst til det. Jeg vil ikke gå i blandt nationalistiske højrefløjs mennesker med fremmedhad. Kan jeg omgås dem, på en arbejdsplads for eksempel? Sagtens. Det er jeg jo nødt til. Derudover kunne jeg heller ikke se, hvad en DF'er skulle med mig og om de overhovedet ville bryde sig om mig og det er helt fint. Det er vel meget naturligt. 

Alle mine venner er ekstremt venstreorientede. Så skulle de være DF'ere i skabet og så spiller de godt nok godt i forhold til at være på den anden fløj  

Men hvorfor stilles der ikke spørgsmål til, hvorfor folk ikke vil have EL venner? Det er vel akkurat det samme. Folk føler sig vel bare ramt, men det har i vel også ret til at være, for jeg vil faktisk helst undgå dit selskab, hvis du er DF'er og dit menneskesyn er fattigt. Og sådan er det, no shame. Jeg synes det er sjovt, hvordan mange småracistiske eller bare racistiske højreorienterede stikker hovedet i busken, når de bliver konfronteret med deres kontroversielle holdninger, mest af alt omhandlende fremmedhad. Det er fejt. Men det er ikke atypisk, eftersom det er et mønster jeg ser meget. Jeg ville faktisk have mere respekt for folk, hvis de var ærlige fremfor at gemme sig bag dårlige undskyldninger for hvorfor man er racistisk. Hvis der er plads til sådanne holdninger, så er der heller ikke plads til at være så skide fej. Undskyld mig. Men det irriterer mig faktisk at man sjældent kan få en ærlig dialog, fordi de fleste jeg har stødt på ALTID stikker hovedet i busken, som sagt. Men man kan kun håbe på at det er fordi de inderst inde skammer sig. 

Og hov, der kunne jeg heller ikke helt holde mig til at jeg ikke havde mere at sige  Men dit spørgsmål var faktisk mere relevant og noget der godt kunne føre til lidt mere end bare småt mundhuggeri. Men jeg ville ønske, at det også blev spurgt til den anden side, som ikke ønsker meget røde venner. 

Jeg er bestemt enig. Nu er spørgsmålet affødt af dit originale indlæg, hvor du skriver, du ingen DF venner har. Derfor det konkrete spørgsmål. Havde du skrevet, at du var på yderste højrefløj, men ingen venstreorienterede venner havde, ville spørgsmålet være stillet anderledes. Men jeg spørger naturligvis ind til det, der i dit oplæg gør mig nysgerrig. Er enig i at alt for mange stikker hovederne i busken, når der skal 'ståes ved' hvem man er, rent politisk. Jeg formår at have venner på både højre og venstrefløj, selvom jeg ikke er enig med del politisk. Heldigvis oplever jeg det ofte sådan i dag, st det er de færreste, der er DF'er to the bone, eller EL'er for den sags skyld. Det er de færreste, der kan identificere sig 110% med er parti, fordi grænserne for hvornår man er rød og blå efterhånden er lidt udviskede, og det er klart der, jeg formår at have debatter.. Synes det er ærgerligt, hvis du føler dig truffen, fordi jeg spørger til dit forhold til DF'er. Du lagde lidt selv op til den i dit startindlæg

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. juli 2016

Patriark

Aristocats skriver:

Jeg har efterhånden set en mere eller mindre tendens til at trække rød eller blå kortet frem i forskellige debatter og det har givet mig lyst til at spørge hvad stemmer i og hvorfor? Og så lige et bonus spørgsmål, kunne i være kærester med én, der støttede og stemte det fuldstændigt modsatte af dig? 

Jeg stemmer Enhedslisten, fordi solidaritet, bæredygtighed og social bevidsthed er vigtigt for mig.

Jeg ville sagtens kunne være sammen med en der stemte på DF. Det ville dog afhænge af hvilket værdisæt der var i spil. Jeg ser f.eks. LA som værende meget værre end DF. 

Anmeld Citér

1. juli 2016

Carina:-)

Aristocats skriver:

Ville jeg? Det er et godt spørgsmål, for jeg har aldrig haft det. Men jeg har ikke lyst til det. Jeg vil ikke gå i blandt nationalistiske højrefløjs mennesker med fremmedhad. Kan jeg omgås dem, på en arbejdsplads for eksempel? Sagtens. Det er jeg jo nødt til. Derudover kunne jeg heller ikke se, hvad en DF'er skulle med mig og om de overhovedet ville bryde sig om mig og det er helt fint. Det er vel meget naturligt. 

Alle mine venner er ekstremt venstreorientede. Så skulle de være DF'ere i skabet og så spiller de godt nok godt i forhold til at være på den anden fløj  

Men hvorfor stilles der ikke spørgsmål til, hvorfor folk ikke vil have EL venner? Det er vel akkurat det samme. Folk føler sig vel bare ramt, men det har i vel også ret til at være, for jeg vil faktisk helst undgå dit selskab, hvis du er DF'er og dit menneskesyn er fattigt. Og sådan er det, no shame. Jeg synes det er sjovt, hvordan mange småracistiske eller bare racistiske højreorienterede stikker hovedet i busken, når de bliver konfronteret med deres kontroversielle holdninger, mest af alt omhandlende fremmedhad. Det er fejt. Men det er ikke atypisk, eftersom det er et mønster jeg ser meget. Jeg ville faktisk have mere respekt for folk, hvis de var ærlige fremfor at gemme sig bag dårlige undskyldninger for hvorfor man er racistisk. Hvis der er plads til sådanne holdninger, så er der heller ikke plads til at være så skide fej. Undskyld mig. Men det irriterer mig faktisk at man sjældent kan få en ærlig dialog, fordi de fleste jeg har stødt på ALTID stikker hovedet i busken, som sagt. Men man kan kun håbe på at det er fordi de inderst inde skammer sig. 

Og hov, der kunne jeg heller ikke helt holde mig til at jeg ikke havde mere at sige  Men dit spørgsmål var faktisk mere relevant og noget der godt kunne føre til lidt mere end bare småt mundhuggeri. Men jeg ville ønske, at det også blev spurgt til den anden side, som ikke ønsker meget røde venner. 

Hvorfor er det ok at opfordre til vold og udryddelse har hvis man ikke vil indordne sig under kommunisme. 

Men hvis man ønsker et samfund hvor udlændinge indordner dig under danske forhold og normer er man racistisk og ja du bruger endda ordet nazist. 

Jeg er ikke selv df er Men har venner er er og også venner der er el tilhængere og vi kan sjovt  nok godt skelne imellem lagene .

Der er mange bløde vælgere og så er der nogen blandt andet dig der kun ser de lige veje istedet for stierne.

Der er ingen forskel på dig og en glødende df er  i tilhører bare hver jeres fløj og ønsker begge et indskrænket  og kontrolleret samfund. 

Der findes heldigvis ikke ret mange med den skarpe kastede holdning til politik men når du selv tror at alle der stemmer df er racister må du jo også tro at alle røde er kommunister og der er heldigvis heller ikke tilfældet 

Trist når politik bliver fanatisk det er lige så farligt som når religion gør.

Anmeld Citér

1. juli 2016

Carina:-)

Men ja du har ret der er mange der ikke vil sige hvad de stemmer men jeg tror deter for at undgå dgå at blive sat i bås.

Jeg stemmer selv la og siger det gerne men kan da også indimellem få den der åhh tak jer sammen følelse når jeg igen skal forklare at la faktisk går op i andet end store biler og at skattelettelse også er til dem med lave indkomster .

Og tænker det må være lige så anstrengende for f.eksen df at skulle forklare sin politiske holdninger over for folk der kun har deres fordomme fra avisoverskrifter. 

Anmeld Citér

1. juli 2016

Loa

Sprit25 skriver:

Hvis du ikke er dansk statsborger har du ikke stemmeret til folketingsvalg 

Ah okay, jeg havde ikke lige tænkt i de baner....

Anmeld Citér

1. juli 2016

Lucinde

Profilbillede for Lucinde

Det giver ingen mening for mig at hævde, at man stemmer DF, men ikke tænker i fremmedfjendske baner. Når man stemmer DF, er man med til at legitimere en negativ retorik mod muslimer - færdig punktum.

Deres realpolitik indeholder ikke 'gode vilkår for ældre'. Det lyder flot i et principprogram, men det afspejles ikke i de lovforslag og finanslove, som de stemmer for. De tager konsekvent penge fra det sociale område for at bruge millioner på grænsekontrol. Det er dén virkelighed, der er. Alt andet er røgslør for at give DF-vælgere en mulighed for at gemme sig bag andet end blot fremmedhad.

Jeg er idealist og stolt af det. Det er ikke et aktivt valg som sådan, at jeg ikke ønsker personer tæt på, som stemmer DF. Vi fungerer bare ikke sammen. Jeg kan ikke se bort fra den udprægede hadske holdning til andre mennesker. Det er fuldstændigt absurd, at DF ønsker at indskrænke bestemte befolkningsgruppers rettigheder i kraft af deres religion og etnicitet, og jeg får det direkte dårligt af, at man bruger muslimer som syndebukke for alverdens dårligdomme og generaliserer for at få dem til at fremstå som en samlet gruppe af utilpassede mennesker, som skader Danmark. DF er en af de væsentligste årsager til det splid, vi oplever i Danmark og iøvrigt til at nogle aldrig vil føle sig danske - simpelthen fordi de ikke får lov, men konstant skal mindes om, at de ikke er ønskede.

Det kan jeg ikke se bort fra, når jeg indgår i en relation med et andet menneske.

Anmeld Citér

1. juli 2016

Patriark

Ønsker en lille spire.. skriver:

Jeg støtter partiet Dansk Samling, som desværre venter på at få vælgererklæringer nok til at komme til med til valg. 

Det kan de, heldigvis, vente på indtil dommedag.

Anmeld Citér

1. juli 2016

Anonym

Loa skriver:

Har han ingen stemmeret? 

Nej

Anmeld Citér

1. juli 2016

Ønsker en lille spire..

Patriark skriver:

Det kan de, heldigvis, vente på indtil dommedag.

Av!

Anmeld Citér

1. juli 2016

Aristocats

Carina:-) skriver:

Hvorfor er det ok at opfordre til vold og udryddelse har hvis man ikke vil indordne sig under kommunisme. 

Men hvis man ønsker et samfund hvor udlændinge indordner dig under danske forhold og normer er man racistisk og ja du bruger endda ordet nazist. 

Jeg er ikke selv df er Men har venner er er og også venner der er el tilhængere og vi kan sjovt  nok godt skelne imellem lagene .

Der er mange bløde vælgere og så er der nogen blandt andet dig der kun ser de lige veje istedet for stierne.

Der er ingen forskel på dig og en glødende df er  i tilhører bare hver jeres fløj og ønsker begge et indskrænket  og kontrolleret samfund. 

Der findes heldigvis ikke ret mange med den skarpe kastede holdning til politik men når du selv tror at alle der stemmer df er racister må du jo også tro at alle røde er kommunister og der er heldigvis heller ikke tilfældet 

Trist når politik bliver fanatisk det er lige så farligt som når religion gør.

Det er heller ikke i orden. Jeg kan godt lide ideologien, er tilhænger af den - men jeg kan også godt tænke selv (overraskelse, anybody? ). Jeg tror også at det er de færreste kristne, der lever bogstaveligt talt efter biblen. Der er også plads til ren fornuft.  

Jeg tror bestemt ikke, at alle højrefløjs mennesker er racister og det har jeg aldrig hævdet. Så den må du tage i dig igen. Men hvis man stemmer på for eksempel DF som er så åbentlyst racistisk, så har jeg svært ved at forestille mig, at man ikke mere eller mindre deler de holdninger. For der er andre partier med DF's værdi grundlag som sådan, der ikke er så utroligt skrappe i forhold til flygtninge. 

At jeg ønsker et indskrænket og kontrolleret samfund fordi jeg tager afstand fra blandt andet racisme og kapitalisme, det er fandeme sjovt. Åh ja, sikke da et forfærdeligt samfund det ville blive til hvis det nu skete. 

Derudover er der forskel på at ønske indrettelse efter danske normer og så spærring for alle IKKE-VESTLIGE mennesker. Forskellen er stor. For alle mennesker i vesten praktiserer vel heller ikke dansk kultur. Nynazisme er jo blandt andet som sagt før, eksludering af etniske minoriteter. Hvordan er det ikke det, som Dansk Samling lowkey formår at ønske?

Jeg er ligeså kontroversiel i den anden del, ja. Det har du heller ikke set mig benægte. Men der er forskel på at tage afstand fra ting som alt sammen bunder i noget skidt fremfor at tage afstand fra for eksempel uskyldige mennesker, fordi de kommer fra et andet land. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.