Aristocats skriver:
Hvad hvis man ikke kan knokle? Hvad hvis du var blevet torturet af ISIS, har depression på 10. år, har post traumatisk stress, har en kronisk sygdom, er voldtægtsoffer som er invalideret af angst og kan ikke komme ud for en dør? Har man så heller ikke ret til ting, goder, fornøjelser? Undskyld mig, men for mig er det et meget usympatisk menneske syn. Tingene er ikke bare sort på hvidt. Det er ikke bare at knokle. Der er mange ting, som du kan, som mange mennesker ikke kan, grundet mange forskellige grunde. Alle mennesker har ret til at nyde livet bare lidt, give ungerne en PlayStation, spise noget af det man godt kan lide eller ryge en smøg eller at ja, kunne tage børnene med i Lalandia eller en ferie sydpå.
Hvad gør det ved dig, at nogle mennesker får en ferie? Hvad gør det ved dig, at de mennesker der allerede har så lidt, får noget de også kan glæde sig over eller se frem til?
Hvordan er det fair nok, når de mennesker der sidder i sitationen, ikke kan gøre for det? Er det så fair nok, at de ikke skal have noget, når de ikke selv har valgt det? Ingen vælger at være psykisk syg, have smerter i hele kroppen, at mangle begge ben, at være selvmordstruet - INGEN. Så fordi man har yderst alvorlige ting at kæmpe med, så har man ikke ret til goder og fornøjelser, fordi man (forståeligt) nok ikke kan knokle. Prøv at sige det til dem, der er blevet bombet i deres eget hjemland og har set folk få hugget hovedet af og pisket. Prøv at sige det til dem, der lider af skizofreni og ikke kan være nogle steder af ren paranoia.
Et basalt godt liv er noget alle har krav på, noget alle mennesker er fortjent til - det er ikke alle, der bare kan springe ud i tingene og tjene så englene synger. Hvis de kunne, ja, så havde de nok gjort det. For hvem gider sidde i bunden af samfundet og stadig blive behandlet som skidt, hvis de bare kunne gribe det hele an i morgen.
Jeg er grundlæggende enig med dit menneskesyn, synes bestemt at alle - uanset hvad resurser de har - skal have muligheden for et værdigt liv.
Der hvor filmen knækker for mig, er, når man bliver så sort/hvid, som du lidt er i dine udsagn. Alle (eller i hvert fald de fleste)- inkl mig selv- er jo nødt til at sætte næring efter tæring. Dit eksempel med charterferie f.eks - altså både min mand og jeg tjener så meget, at vi begge betaler en del i topskat, og vi har ikke råd til charterferie hvert år. Og det er først de sidste par år, det er blevet standard for os, vi har prioriteret at betale biler og huslån af. Og ja vi har to biler, men de er ikke nye fancy biler, og eftersom vi har henholdsvis 0,5 og 1 time på arbejde, så er vi nød til at have dem, for at kunne passe vores arbejde. Vi bor et sted, hvor der ikke er meget offfentlig transport - der var husene nemlig billigere.
Min pointe er, at alle har ret til et værdigt liv, men det er altså ikke det samme som charterferie m.m. hvert år. Alle skal have ret til mad på bordet, god uddannelse, fritidaktiviteter og gratis lægehjælp - men hvis vi er ude i, at et værdigt liv indbefatter nye I-phones, dyrt mærketøj, charterferie hvert år, så står jeg altså af.
Jeg er en af dem der, ligesom dig, gerne vile betale flere penge i skat i disse år, for at have flere varme hænder i det offentlige. Men jeg er også en af dem, der er ved at være træt af, at der bliver sparket så meget opad! Betaler med glæde min topskat og betalte som sagt også mere, MEN jeg vil altså ikke kaldes et rigt egoistisk svin samtidig med - specielt fordi, jeg faktisk ikke kan se, vi i vores famile har så meget mere.