ErDetSnartNU skriver:
Nu er jeg stadig studerende, men når jeg kommer ud og (forhåbentligt!) får et job, så bliver jeg også en af dem, som skal betale topskat. Ud fra det perspektiv vil jeg gerne have lov til at svare på dit indlæg.
Personligt har jeg ikke det fjerneste imod at betale til dem, der har mindst, så længe de har prøvet at ændre deres situation. Det, der giver mig ondt et vist sted er den krævementalitet og mangel på evne (vilje?) til at sætte tæring og næring i et sundt forhold til hinanden, mens de stadig forventer at "de der egoistiske rige svin" betaler for deres smøger, playstation og charterferier til Rhodos. Mængden og graden af socialt bedrageri som man læser om rundt omkring (også herinde) er også med til at gøre, at jeg har fin forståelse for, at det ikke er alle, som betaler deres topskat med glæde.
Jeg kan sagtens forstå dig i dit indlæg, og jeg har også meget sympati for dit menneskesyn. Jeg synes bare, at du fremstiller det lidt ensidigt, som om at de eneste, der er økonomisk svage, allerede arbejder måsen ud af buskerne i usle lavtlønsjob. Og jo, dem ved jeg godt, at der også er mange af. Men der ér sgu også en del af dem, som ikke gider bidrage og dermed giver os andre ondt i retfærdighedssansen 
Jeg er absolut ikke dårligt stillet i samfundet. Jeg betaler med glæde topskat. Og jeg ville til enhver tid gerne betale endnu mere i skat, hvis det var det, der skulle til.
Det er ikke alle der har overskud til at ændre sin situation, det kan jeg skrive under på. Det kræver virkelig sin mand bare at "ændre sin situation", hvis man har været torturoffer, er nærmest konstant sengeliggende og invalideret, har 5 små børn og nærmest lige så mange lortejobs - det er de færreste, der har styrken til at komme oven på bare sådan, når man allerede har nok at se til. Det kan være svært bare at stå op af sengen i 5 minutter, når man har en depression og har lyst til at tage sit eget liv. Det kan være svært at ændre det man står i, hvis man har fuldtidsjob som intet giver og samtidig skal betale for børn og sine gamle forældre.
Har folk der får penge fra staten ikke ret til PlayStation, smøger, cola, en øl eller en uges ferie? Har de virkelig ikke det? Betyder kontakt hjælp at man ikke fortjener også at have visse nydelser og glæder i livet, bare fordi man ikke tjener pengene selv? Så hvis man på kontanthjælp mm. får en PlayStation eller en pakke smøger, så har man kræver mentalitet og nasser? Betyder kontanthjælp virkelig, at man skal leve så primitivt så muligt uden goder de absolut fleste mennesker tager for givet eller nyder af, fordi pengene er betalt af andre? Jeg forstår virkelig ikke, at man skal røves for alle goder, blot pågrund af at ens penge bliver modtaget fra staten.
Hvordan kan du vide sig sikker på, at der er så mange mennesker der bare ikke gider at bidrage? Jeg tror de fleste mennesker har en vis nedsat følelse af værd hvis man får ydelser fra staten, desværre pågrund af det man får påduttet som modtager af penge - tror du virkelig, at LANGT de fleste folk virkelig sidder i det frivilligt? Jeg benægter ikke at de findes, det ville også være yderst urealistisk, men at gå rundt og tro at 50 % af dem er Dovne Robert og så være harm over at skulle betale topskat, fordi der er jo simpelthen så mange af dem tilsyneladende - jeg tror nærmere, at det er 10-15 % der helt rent og skær bare har "krævermentalitet" - nu er der vist nok ikke statistikker at hentyde til, men hvordan skulle man også lave sådan en undersøgelse.
Der er 1000 grunde til at folk ikke er ude på arbejdsmarkedet, også flere end hvad det blotte øje bare kan skue. Men jo, lad os da få flere af de mennesker ud der er yderst invalideret så de kan blive rullet ud i deres senge på en arbejdsplads og arbejde 30 minutter i ugen, for man skal jo helst bidrage. Helt ærligt, tilværelsen er ikke altid så lige til og man har altså også ret til at leve et retfærdigt liv med en PlayStation til børnene, en smøg engang imellem eller en ferie væk fra det hele som absolut alle kan få brug for, på trods af det grundlag at man ikke arbejder pt. for det kan der være mange sørgelige og problematiske grunde til, at folk ikke gør eller kan - også bare mere, end hvad vi lige kan forestille os eller høre.