At bo i "Reservatet"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. juni 2016

Troldemommi

Så skal du være glad for at du ikke er fra Randers!

Vi føler alle med dig 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. juni 2016

Mortilah

Det er helt ligemeget hvor du kommer fra, vil der vil altid være fordomme om folk fra andre byer/landsdele. Nu har jeg også boet i Hellerup og det er bestemt et af de bedre steder at bo. Jeg kan også sagtens leve med fordommene (og tildels facts) om højere indkomst, høj andel af veluddannede osv. Det gør mig virkelig ikke noget. Det er altså "hårdere" at komme fra Ishøj etc. Jeg har tit oplevet at det har været en fordel for mig at have en dyr adresse. Jeg kan ikke nogen grund til at beklage mig over de privellegier det har medført..

Anmeld Citér

11. juni 2016

FruStolpe

liliangrace skriver:

Hej

Min familie og jeg bor i Hellerup som ligger nord for København. Mange af vores venner og bekendte der bor uden for "Reservatet" gør altid utrolig meget grin med at vi "er så rige, og bor i Hellerup, og bare nyder livet med alle vores penge". De siger det selvfølgelig for sjov og vi synes da også at det er sjovt at gøre lidt grin med.

Det der bare irriterer mig er at man på de sociale medier nedgør folk der bor i Gentofte kommune. Fx var der på et tidspunkt et eller andet med at de filippinske au pair-piger tæller for flygtninge, og da der er rigtig mange der har au pair piger her i Gentofte kommune trækker det jo ned på hvor mange flygninge vi skal have. Det stod på facebook. Hele kommentarfeltet bestod af kommentarere der fx så sådan ud: "det er sikkert alle de forkælede snobber der har betalt sig til ikke at få nogle flygtninge i deres Reservat" og alle mulige andre i den stil. 

Jeg synes ikke at man kan være bekendt at nedgøre Gentofte kommune på den måde. Nedgør vi da fx dem der bor i Aalborg Øst fx som var med i DR´s serie om en syg forskel? Det er os i vores kommune der betaler ud til alle andre kommuner der har en lavere indkomst.

Hvad er jeres mening om det?

Og alligevel skulle du lige ha den her med. 

Citat." Det er os i vores kommune der betaler ud til alle andre kommuner der har en lavere indkomst."

Der er da ikke noget at sige til man mobber lidt på folk fra det fine Gentofte kommune 

Anmeld Citér

11. juni 2016

Carina:-)

Aristocats skriver:

Jeg skal være ærlig, jeg kan virkelig ikke se sammenligningen med grin af de priviligerede og så grin med de knapt så priviligerede. For mig er "haha, i er sgu så rige her i Hellerup" overhovedet ikke det samme som at nedgøre dem, som rent faktisk sidder i saksen, forstå mig ret. Fordomme findes alle vegne men jeg bliver personligt ikke selv træt af, når folk laver grin med de goder og privilegier jeg kan have som menneske og vedrørende min stilling i samfundet for eksempel. Det er for mig noget jeg egentligt bør kunne tåle, taget i betragtning af at jeg er godt stillet og det jo ikke noget der i virkeligheden bliver set ned på, men tvært imod giver en vis status - det ville være anderledes hvis folk gjorde grin med at jeg var arbejdsløs, bor i socialt belastet område for eksempel og bliver behandlet dårligt i systemet. 

Jeg tænker ærligt talt at det er lidt et luksus problem så at sige at blive gjort grin med at man er i overklassen på en eller flere punkter - og jeg må indrømme, at din udtalelse om at "det er os i vores kommune der betaler ud til alle de andre med en lavere indkomst" godt kan gøre mig en lille smule harm. Det er det jo, fordi i har pengene. For mig er det (undskyld mig, alle der har det svært med at betale topskat) ikke en super god gerning man gør, men en selvfølge - dem der har mest, giver til dem der ikke har så meget. I min verden er det fuldkommen logik. 

Selvfølgelig har folk fordomme og uanset hvordan man er stillet kan man jo godt køre lidt død i de "sjove" udtalelser, men når folk prikker lidt til mig på et punkt hvor jeg reelt set er bedre stillet end så mange andre - så kan jeg vitterligt ikke blive rigtigt irriteret. 

Hvis man lever på toppen af kransekagen, så dør man altså ikke af at folk laver lidt grin med det. Du har selvfølgelig ret til at køre lidt død i det som sagt, men sammenligningen mellem grin af dem der rent faktisk har det godt og så at sige "kan tage det" og så grin med dem, som i forvejen ikke lever det fede liv er for mig ikke brugbar eller realistisk. 

Jeg er enig med dig langt hen af vejen 

Men jeg er så en af dem der nu lever på toppen hvis man kan kalde det -det

Og jeg kan sagtens leve med at folk gør grin med at mine børn går i friskole fordi vi er for fine til at ville nøjes med folkskolen som nogen ynder at sige....

Eller at der bliver sagt med dårlig skjult foragt " ja ja de rige kan jo sagtens de aner ikke hvordan det er at have prob. "

Der hvor kæden hopper af er at folk mener jeg har været heldig.

Heldig??? Øhh nej jeg kommer fra en dysfunktionel familie jeg startede med at arbejde fuldtid på fabrik som 17 årig slæbte 25 kg sække og knoklede måsen ud af bukserne fordi jeg ikke havde råd til uddannelse da jeg havde et barn at forsørge og dengang i 90 fik man ikke de goder som man får idag så jeg havde ikke råd til at leve på su med en dagpleje der kostede 1600 .

Jeg fortsatte med mit ufaglærte job indtil jeg for 7 år siden sprang ud i at blive selvstændig inden for det eneste jeg kunne nemlig rengøring.

Jeg arbejdede og gør det stadig væsentligt mange flere timer ned gennemsnittet af befolkningen . En uge med 70 timer er ikke usædvanlig og det gør jeg gerne - Og jeg betaler også min topskat ikke med glæde men jeg gør det .

Og ja jeg har en sund virksomhed med en del ansatte som jeg betaler en ordentlig løn og behandler ordentligt men intet er kommet af sig selv det hele er kommet af hårdt arbejde og intet andet. 

Men samtidig skal jeg så finde mig i at blive kaldt klasseforrædder og jo det bliver man kaldt af 3f når man som jeg arbejder mig op fra bunden og bliver arbejdsgiver.

Og også få at vide at jeg er heldig og jeg har mit på det tørre som om det er noget jeg har fået foræret.

Det eneste jeg har fået foræret er en ødelagt ryg pga hårdt arbejde så jeg lever med kroniske smerter og 4 diskoprolapser og alligevel bliver jeg hånet i visse kredse fordi jeg jo er på toppen .....

Forstår slet ikke behovet for at håne nogen for hvad de er eller hvor de kommer fra - Men der er en tendes til i DK at alle godt kan være enige om at man må ikke sparke nedad,men opad det er helt i orden. 

De fleste mennesker der er på "toppen" betaler en rigtig stor del for at samfundet kan fungere og for at dem der ikke arbejder stadig kan få .

Og alligevel så hører man  brok og klagen - og især raseri og misundelse imod dem der rent faktisk gør det bedste de kan nemlig leverer 50 ( og tit mere ) % af deres tjente penge til velfærden . 

Nå det blev lige lidt langt men der blev lige trykket på en knap 

Anmeld Citér

11. juni 2016

Loa

FruStolpe skriver:

Og alligevel skulle du lige ha den her med. 

Citat." Det er os i vores kommune der betaler ud til alle andre kommuner der har en lavere indkomst."

Der er da ikke noget at sige til man mobber lidt på folk fra det fine Gentofte kommune 

Tænkte præcis det samme.....

Så er det måske ikke så mærkeligt at folk "driller" lidt med det..

Men seriøst, bliver fornærmet over at blive driller med man sikkert er rig? Kunne det ikke være meget meget værre??

Anmeld Citér

11. juni 2016

Carina:-)

Loa skriver:

Tænkte præcis det samme.....

Så er det måske ikke så mærkeligt at folk "driller" lidt med det..

Men seriøst, bliver fornærmet over at blive driller med man sikkert er rig? Kunne det ikke være meget meget værre??

Men hvorfor overhovedet kommentere noget som  helst? Det er da uendeligt ligegyldigt.  Og hvor har vi da små problemer i dk hvis vi kan bruge tid på at sparke opad eller nedad. 

Anmeld Citér

11. juni 2016

Aristocats

Carina:-) skriver:

Jeg er enig med dig langt hen af vejen 

Men jeg er så en af dem der nu lever på toppen hvis man kan kalde det -det

Og jeg kan sagtens leve med at folk gør grin med at mine børn går i friskole fordi vi er for fine til at ville nøjes med folkskolen som nogen ynder at sige....

Eller at der bliver sagt med dårlig skjult foragt " ja ja de rige kan jo sagtens de aner ikke hvordan det er at have prob. "

Der hvor kæden hopper af er at folk mener jeg har været heldig.

Heldig??? Øhh nej jeg kommer fra en dysfunktionel familie jeg startede med at arbejde fuldtid på fabrik som 17 årig slæbte 25 kg sække og knoklede måsen ud af bukserne fordi jeg ikke havde råd til uddannelse da jeg havde et barn at forsørge og dengang i 90 fik man ikke de goder som man får idag så jeg havde ikke råd til at leve på su med en dagpleje der kostede 1600 .

Jeg fortsatte med mit ufaglærte job indtil jeg for 7 år siden sprang ud i at blive selvstændig inden for det eneste jeg kunne nemlig rengøring.

Jeg arbejdede og gør det stadig væsentligt mange flere timer ned gennemsnittet af befolkningen . En uge med 70 timer er ikke usædvanlig og det gør jeg gerne - Og jeg betaler også min topskat ikke med glæde men jeg gør det .

Og ja jeg har en sund virksomhed med en del ansatte som jeg betaler en ordentlig løn og behandler ordentligt men intet er kommet af sig selv det hele er kommet af hårdt arbejde og intet andet. 

Men samtidig skal jeg så finde mig i at blive kaldt klasseforrædder og jo det bliver man kaldt af 3f når man som jeg arbejder mig op fra bunden og bliver arbejdsgiver.

Og også få at vide at jeg er heldig og jeg har mit på det tørre som om det er noget jeg har fået foræret.

Det eneste jeg har fået foræret er en ødelagt ryg pga hårdt arbejde så jeg lever med kroniske smerter og 4 diskoprolapser og alligevel bliver jeg hånet i visse kredse fordi jeg jo er på toppen .....

Forstår slet ikke behovet for at håne nogen for hvad de er eller hvor de kommer fra - Men der er en tendes til i DK at alle godt kan være enige om at man må ikke sparke nedad,men opad det er helt i orden. 

De fleste mennesker der er på "toppen" betaler en rigtig stor del for at samfundet kan fungere og for at dem der ikke arbejder stadig kan få .

Og alligevel så hører man  brok og klagen - og især raseri og misundelse imod dem der rent faktisk gør det bedste de kan nemlig leverer 50 ( og tit mere ) % af deres tjente penge til velfærden . 

Nå det blev lige lidt langt men der blev lige trykket på en knap 

Jeg kan så slet ikke se hvorfor nogle folk har det så svært med at give, hvor der er brug for det - og jeg har det også svært med når folk der har det godt og har penge på lommen skal få det til at virke somom, at de er de eneste der arbejder hårdt og at de ikke er heldige - om man vil det eller ej, man ER heldig hvis man er økonomisk stabil og bor i et godt område. Jeg er træt af, at folk får det til at lyde somom at fattige og mennesker med lav indkomst heller ikke arbejder hårdt - tror du ikke en rengøringskone (det ved du så nok godt, går jeg udfra) en medarbejder på McDonald's, en kassedame arbejder hårdt? Folk der kan have det svært med at få det til slå til, er også mennesker, som kan have en hård arbejdsuge. 

Nogle af de mest hårdtarbejdende mennesker jeg kender, de mest fysisk og absolut også psykisk ødelagte mennesker er også i klassen af de yderst lavtlønnede. Immigranter, der bliver snydt af deres arbejdsgiver og arbejder gratis og hvis ikke til mindsteløn men alligevel 45 timer om ugen, også om natten. Mødre der har 2-3 jobs, også natarbejde og som alligevel bliver betalt rub og stub. At man ikke bryder sig om at betale topskat, når der sidder psysisk syge og selvmordstruede mennesker rundt omkring, forældre med dybe depressioner og post traumatisk stress, folk der både mangler arme og ben, folk der har set deres familie blive skudt for næsen af dem, som sjovt nok ikke kan holde ud at arbejde eller er klar til arbejdsmarkedet lige nu - at når man selv har rigeligt, så har man alligevel svært ved at give til dem, der har mindst. Jeg kan ligeså godt sige det lige ud af posen, den tankegang kan jeg på ingen måde sætte mig ind i og jeg støtter den heller ikke. 

Du har tydeligvis selv prøvet at side i saksen - så hvorfor har du det svært med at give til de mennesker, som var der, hvor du var engang? Det ER et fact at ikke alle kan få tingene til at køre rundt, det er ikke alle der kan arbejde 50 timer om ugen - vi kan alle sammen i realiteten blive nogle, der har brug for topskatten - vi kan alle blive arbejdsløse, invalideret, psysisk syge. Vi kan alle sammen én dag måske komme ud for at vi bliver en af dem, det har brug for at dem der har overskud giver lidt ekstra. 

Nej, du er måske ikke blevet født med en guldske i munden, men du ER heldig den dag i dag. Der er intet galt i at anerkende sine privilegier - tvært imod er det sundt og kan føre nogle gode ting med sig - især for dem, der ikke nyder af de samme goder.

Og der er stadig ikke det samme for mig at sparke opad som det er at sparke nedad, som forklaret i tidligere indlæg. Der ER forskel på at nedgøre de mennesker som på status-vis intet mangler og så på de nederste i samfundet, der ikke nyder af meget status, fede villaer, en god løn eller og i det hele taget økonomisk og samfundsmæssigt privilegium. 

Ja, jer der er på toppen betaler, så der er lidt til alle, når i alligevel har overskud tilbage - hvis dem der har mest at give af ikke skulle betale, hvem hulan skulle så? 

Anmeld Citér

11. juni 2016

Loa

Carina:-) skriver:

Men hvorfor overhovedet kommentere noget som  helst? Det er da uendeligt ligegyldigt.  Og hvor har vi da små problemer i dk hvis vi kan bruge tid på at sparke opad eller nedad. 

Du kan jo aldrig få alle folk til at være perfekte - dvs ikke selv have mindreværdskomplekser eller noget - så selvfølgelig vil der altid være folk der har smarte kommentarer - og når man alligevel ikke kan ændre på det, hvorfor så ikke ændre på det man kan, nemlig måden man håndterer det på.

Folk måtte da hjertens gerne "drille" mig med at vi kom fra en rig by eller tjente gode penge - hvis de selv fik det bedre af det. Jeg ville da simpelthen ikke gide hidse mig op over det...

Anmeld Citér

11. juni 2016

ErDetSnartNU

Aristocats skriver:

Jeg kan så slet ikke se hvorfor nogle folk har det så svært med at give, hvor der er brug for det - og jeg har det også svært med når folk der har det godt og har penge på lommen skal få det til at virke somom, at de er de eneste der arbejder hårdt og at de ikke er heldige - om man vil det eller ej, man ER heldig hvis man er økonomisk stabil og bor i et godt område. Jeg er træt af, at folk får det til at lyde somom at fattige og mennesker med lav indkomst heller ikke arbejder hårdt - tror du ikke en rengøringskone (det ved du så nok godt, går jeg udfra) en medarbejder på McDonald's, en kassedame arbejder hårdt? Folk der kan have det svært med at få det til slå til, er også mennesker, som kan have en hård arbejdsuge. 

Nogle af de mest hårdtarbejdende mennesker jeg kender, de mest fysisk og absolut også psykisk ødelagte mennesker er også i klassen af de yderst lavtlønnede. Immigranter, der bliver snydt af deres arbejdsgiver og arbejder gratis og hvis ikke til mindsteløn men alligevel 45 timer om ugen, også om natten. Mødre der har 2-3 jobs, også natarbejde og som alligevel bliver betalt rub og stub. At man ikke bryder sig om at betale topskat, når der sidder psysisk syge og selvmordstruede mennesker rundt omkring, forældre med dybe depressioner og post traumatisk stress, folk der både mangler arme og ben, folk der har set deres familie blive skudt for næsen af dem, som sjovt nok ikke kan holde ud at arbejde eller er klar til arbejdsmarkedet lige nu - at når man selv har rigeligt, så har man alligevel svært ved at give til dem, der har mindst. Jeg kan ligeså godt sige det lige ud af posen, den tankegang kan jeg på ingen måde sætte mig ind i og jeg støtter den heller ikke. 

Du har tydeligvis selv prøvet at side i saksen - så hvorfor har du det svært med at give til de mennesker, som var der, hvor du var engang? Det ER et fact at ikke alle kan få tingene til at køre rundt, det er ikke alle der kan arbejde 50 timer om ugen - vi kan alle sammen i realiteten blive nogle, der har brug for topskatten - vi kan alle blive arbejdsløse, invalideret, psysisk syge. Vi kan alle sammen én dag måske komme ud for at vi bliver en af dem, det har brug for at dem der har overskud giver lidt ekstra. 

Nej, du er måske ikke blevet født med en guldske i munden, men du ER heldig den dag i dag. Der er intet galt i at anerkende sine privilegier - tvært imod er det sundt og kan føre nogle gode ting med sig - især for dem, der ikke nyder af de samme goder.

Og der er stadig ikke det samme for mig at sparke opad som det er at sparke nedad, som forklaret i tidligere indlæg. Der ER forskel på at nedgøre de mennesker som på status-vis intet mangler og så på de nederste i samfundet, der ikke nyder af meget status, fede villaer, en god løn eller og i det hele taget økonomisk og samfundsmæssigt privilegium. 

Ja, jer der er på toppen betaler, så der er lidt til alle, når i alligevel har overskud tilbage - hvis dem der har mest at give af ikke skulle betale, hvem hulan skulle så? 

Nu er jeg stadig studerende, men når jeg kommer ud og (forhåbentligt!) får et job, så bliver jeg også en af dem, som skal betale topskat. Ud fra det perspektiv vil jeg gerne have lov til at svare på dit indlæg.

Personligt har jeg ikke det fjerneste imod at betale til dem, der har mindst, så længe de har prøvet at ændre deres situation. Det, der giver mig ondt et vist sted er den krævementalitet og mangel på evne (vilje?) til at sætte tæring og næring i et sundt forhold til hinanden, mens de stadig forventer at "de der egoistiske rige svin" betaler for deres smøger, playstation og charterferier til Rhodos. Mængden og graden af socialt bedrageri som man læser om rundt omkring (også herinde) er også med til at gøre, at jeg har fin forståelse for, at det ikke er alle, som betaler deres topskat med glæde. 

Jeg kan sagtens forstå dig i dit indlæg, og jeg har også meget sympati for dit menneskesyn. Jeg synes bare, at du fremstiller det lidt ensidigt, som om at de eneste, der er økonomisk svage, allerede arbejder måsen ud af buskerne i usle lavtlønsjob. Og jo, dem ved jeg godt, at der også er mange af. Men der ér sgu også en del af dem, som ikke gider bidrage og dermed giver os andre ondt i retfærdighedssansen 

Anmeld Citér

11. juni 2016

grinny

Jeg kan komme med det præcise omvendte problem.

Jeg bor i Nakskov a.k.a udkants Danmark! Jeg er et 'sølle liv', jeg lever i forfaldne huse, er på kontanthjælp og kan kun lige klare at leve på et minimum der hedder brød på bordet hver dag. Jeg bliver spurgt om hvordan det er at leve sådan et trist sted hvor man ikke kan få en ordentlig uddannelse...

Jeg er uddannet, og jeg er godt uddannet og om 3 år står jeg forhåbentligt med en lederstilling, jeg tjener helt fint (det samme gør min mand), vi bor i et dejligt stort nyrenoveret hus med lækker have (billigt, det er jo Lolland ) og vi lever fantastisk.

Ja, jeg må rejse hver dag for at få en uddannelse, men jeg gør det gerne.

Desværre bliver jeg bare så tit mødt med et "ej hvordan kan du bor der" eller "overvejer du slet ikke at flytte ind til byen" og gerne med triste øjne til følge - det synes jeg er trist at bare fordi man er fra en lille by i udkants Danmark, at så er man en sølle sjæl der garanteret ender som alkoholiker på kontanthjælp 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.