Jeg skal være ærlig, jeg kan virkelig ikke se sammenligningen med grin af de priviligerede og så grin med de knapt så priviligerede. For mig er "haha, i er sgu så rige her i Hellerup" overhovedet ikke det samme som at nedgøre dem, som rent faktisk sidder i saksen, forstå mig ret. Fordomme findes alle vegne men jeg bliver personligt ikke selv træt af, når folk laver grin med de goder og privilegier jeg kan have som menneske og vedrørende min stilling i samfundet for eksempel. Det er for mig noget jeg egentligt bør kunne tåle, taget i betragtning af at jeg er godt stillet og det jo ikke noget der i virkeligheden bliver set ned på, men tvært imod giver en vis status - det ville være anderledes hvis folk gjorde grin med at jeg var arbejdsløs, bor i socialt belastet område for eksempel og bliver behandlet dårligt i systemet.
Jeg tænker ærligt talt at det er lidt et luksus problem så at sige at blive gjort grin med at man er i overklassen på en eller flere punkter - og jeg må indrømme, at din udtalelse om at "det er os i vores kommune der betaler ud til alle de andre med en lavere indkomst" godt kan gøre mig en lille smule harm. Det er det jo, fordi i har pengene. For mig er det (undskyld mig, alle der har det svært med at betale topskat) ikke en super god gerning man gør, men en selvfølge - dem der har mest, giver til dem der ikke har så meget. I min verden er det fuldkommen logik.
Selvfølgelig har folk fordomme og uanset hvordan man er stillet kan man jo godt køre lidt død i de "sjove" udtalelser, men når folk prikker lidt til mig på et punkt hvor jeg reelt set er bedre stillet end så mange andre - så kan jeg vitterligt ikke blive rigtigt irriteret.
Hvis man lever på toppen af kransekagen, så dør man altså ikke af at folk laver lidt grin med det. Du har selvfølgelig ret til at køre lidt død i det som sagt, men sammenligningen mellem grin af dem der rent faktisk har det godt og så at sige "kan tage det" og så grin med dem, som i forvejen ikke lever det fede liv er for mig ikke brugbar eller realistisk.
Anmeld
Citér