Loa skriver:
Hvorfor synes du det er så provokerende en udtalelse?
Altså jeg spørger ikke for selv at provokere, men fordi jeg vitterligt ikke kan se hvorfor den er provokerende.
Jeg synes (relativt) tit der er de tråde med "jeg er blevet gravid ved et uheld og VILLE egentlig ikke have et barn nu, MEN nu hvor jeg er gravid, så ville jeg da egentlig gerne alligevel"
Synes du slet ikke det er unfair over for manden? Som ikke har haft det on-off forhold med henblik på at blive far?
Ville det ikke være mere fair at vælge en donor som frivilligt har valgt det?
Nu taler jeg for mig selv. Præcis den udtalelse er provokerende for mig fordi jeg synes, at man misforstå hvad det er for et dilemma man som ufrivillig gravid står i. Vel og mærke hvis man har det svært ved at skulle have en abort.
Jeg har selv stået i samme situation og det var et rigtig svært valg. Der sker noget med en psykisk. Jeg tænkte meget på mandens perspektiv og på at mit barn umiddelbart ikke ville få kontakt til sin far. Det var et kæmpe dilemma!
Flere sagde til mig , at hvis jeg gerne ville have et barn nu, så synes de jeg skulle finde en fyr som var klar på at skifte familie. Jeg prøvede at forklare dem, at det var slet ikke det som det handlede om. Hvis jeg ikke var blevet gravid ved et uheld så havde jeg slet ikke haft i tankerne, at blive gravid nu .. Men det ændrede ikke det faktum, at jeg var (ligesom manden) end i denne situation - jeg var gravid - chok! og det påvirkede mig følelsesmæssigt og psykisk. Valget stod ikke mellem "abort nu og barn med en som er klar" eller "barn nu" det handlede om abort eller barn.
Og det er mig helt uforståeligt, at man kan tænke; så få en abort og et nyt barn med en donor (så det ikke går ud over manden).
Hvis det er unfair overfor nogen, så er det da unfair overfor begge..
Kvinden har heller ikke valgt at blive gravid ? Med den logik ku man også sige; er manden så ikke en idiot at han gør hende gravid - sætter hende i den utrolige svære psykiske position og så blir sur på hende fordi hun ikke kan få sig selv til at få en abort og så samtidig forlader hende og ansvaret?
Abort er et frit valg og det er godt at kvinder har den mulighed , men mange tænker bare idag, at abort er den mest naturlige ting - det fornuftige valg hvis graviditeten ikke er planlagt, og begge forældre ikke ønsker barnet, MEN kroppen reagere måske ikke ud fra fornuft og "samfundets forventning". Og lige så vel som det er okay at vælge abort så skal det også være okay at vælge barnet.
Så nej jeg synes faktisk ikke det er unfair overfor manden.
Dermed ikke sagt at det ikke er en svær situation for begge partner , og jeg kan godt forstå at manden føler sig magtesløs i sådan en situation , men i sidste ende så synes jeg kvinden skal lytte til sig selv - og ikke få en abort for andres skyld.
(jeg synes helller ikke man skal få barnet for andres skyld - nu er det bare lige den anden vinkel der blir taget udgangspunkt i)
Jeg synes nogle gange manden (og folk på vegne af manden) har lidt travlt med at have ondt af sig selv og tænker slet ikke over hvad det er for en situation han har været med til at sætte kvinden i.