Nej jeg siger ikke at det ene er ensbetydende med det andet - men jeg siger jeg synes det kan være en ekstrem religion som folk åbenbart vil gå meget langt for.
Synes ikke jeg ser lignende eksempler fra f.eks. kristendommen.
I min verden, har jeg bare svært ved at forestille mig at man "bare lige" kan ændre ved noget så urgammelt og indgroet.
Må indrømme jeg tolker lidt, især den religion, som at bare religionen dikterer det, så gør man det. No questions asked.
Der er mange barbariske ting i i kristendommen også - selvom der ikke er lige pt. så store eksempler som for eksempel ISIS (men om ISIS er islam kan der jo så sættes spørgsmålstegn ved) men kristendommen går bestemt ikke fri. Se bare på Faderhuset for eksempel, hvor farligt det er og hvad det har gjort ved nogle mennesker. Eller tag i Afrika (som jeg tror de fleste har set vedrørende Anja Loven) hvor man beskylder børn for at være hekse og forgifter og torturerer samt slår dem ihjel - i en blanding af kristendom og overtro. Eller kristne som sender transkønnede eller homoseksuelle i "conversion therapy" og lignende, som i øvrigt endte i selvmord hos én i efteråret 2014, efter hun blev tvunget ind i det af sine forældre.
Normalt er jeg ikke til at man stiller religion op mod hinanden på den måde, for jeg synes egentligt at starte med at se på hvilken religion er værst er sådan en gammel sang der grænser sig til næsten at være dumt eller i hvert fald trættende i mine øjne - men nu gjorde jeg det, egentligt mest af alt for at gøre klart at ingen religion er uskyldig og der er ekstremister indenfor kristendommen også, som gør livet surt for andre.
Derudover tror jeg også, at den almene praktiserende muslim har ligeså lille et forhold til ISIS og jihadisme for eksempel, forstået på den måde at de tager ligeså meget afstand fra det, som "vi" gør.
Desværre er hele islam bare blevet stemplet på grundlag af den forholdsvis lille procentdel der skal ødelægge det for de andre og ja, selvfølgelig findes der muslimer der måske er kontroversielle i deres holdninger, men at gå ud fra at de derved også ville slå ihjel i islams navn er meget usikkert, synes jeg. Og jeg vil absolut ikke mene at omskæring er lig med det man ville klassificere som ekstremisme eller jihadisme lige frem for eksempel - men et kontroversielt emne, helt klart.
Dog tror jeg også det er ligeså meget tradition - ligesom folk bliver konfirmeret her. Jeg tror det er de færreste der bliver konfirmeret nu til dags der bare er full blown kristne og lever og ånder for kristendommen - for mange familier er det jo tradition, noget man gør, noget alle gør.
Jeg tror de fleste danskere kan blive enige om at omskæring ikke er optimalt, men jeg vil aldrig gå så langt at sige at religiøs omskæring er lig med at man ville gå i hellig krig, for så er der vist nogle stykker jeg kender jeg lige skal have snakket med tror jeg 
All jokes aside, jeg kan godt forstå at omskæring af religiøse årsager kan virke ekstremt hvis vi skal bruge det ord, men jeg synes at sige at muslimer der omskærer er ekstreme til det punkt hvor dem der gør det også ville slå ihjel i Islams navn, er en træls generalisering (for det synes jeg alligevel det er en meget bestemt "anklage" at slynge ud) og ukorrekt alt i alt.