Loa skriver:
Tror du en dialog med en rimelig religiøs muslim eller jøde, ville kunne ændre deres opfattelse af omskæring ift hvad deres Gud siger?
Det tror jeg godt nok ikke. Mange er jo ligefrem parat til at slå ihjel i deres Guds navn, så tror der skal temmelig meget mere til end en dialog for at ændre så urgammel tankegang.
Jeg mener politisk dialog. Derimod har jeg heller aldrig sat mig imod et lov forslag i forhold til omskæring, men hvordan det skulle lyde har jeg pt. ingen holdning om, men jeg synes det forslag der kom var ret uholdbart og ville som sagt nok også bare eventuelt medføre sundheds relaterede problemer, fremfor at bekæmpe dem.
Derudover er jeg uenig med sammenligningen med at de er parat til at slå ihjel for deres Gud (og her går jeg stærkt udfra du primært taler om muslimer). Man skal tænke på at det er nok en forholdsvis lille procentdel af Danmark der er så decideret ekstreme muslimer og ISIS for eksempel er ikke reel islam, hvilket er meget vigtigt at pointere. Selvom ISIS etc. ser ud til at gøre ting i Islams navn, så er intet af det Islam og hvis man læser koranen går det op for én, at Islam langt fra er det som mange mennesker går og tror i forhold til det dårlige billede det desværre har fået.
Jeg tror der er meget langt imellem de mennesker der er parat til at slå ihjel for deres Gud og så omskærer deres sønner religiøst. Det synes jeg var en ærgelig sammenligning, især hvis man ser problematikken i om dem der slår ihjel for deres Gud rent faktisk praktiserer islam som det skal - men religion kan jo fortolkes og betyde meget forskelligt fra person til person, men det er vigtigt at fastslå at ISIS er IKKE islam på sin vis og religiøst omskæring vs. at slå ihjel i islams navn er slet ikke på bølgelængde, i hvert fald i min optik selvom begge dele måske ikke er lige optimale.
Men du har en pointe, ja - det kræver noget at ændre så "urgammel" en tankegang og derfor tror jeg heller ikke, at en bøde er nok til at få folk til lige pludselig at stoppe op og lader være med at får deres sønner omskåret. Hvis det er vigtigt nok for folk skal de nok få det gjort og jeg tror bare at ved for eksempel at indføre obligatorisk lægetjek i forhold til omskæring og herved en kæmpe både ville bare føre folk endnu længere ind i en kummerlig verden i forhold til omskæring, hvor folk rent faktisk er bange for at søge professionel hjælp hvis der er tale om komplikationer, hvilket bare ville føre til yderligere lort. Igen, som jeg sagde - rigtig dum spiral at komme ind i.
Anmeld
Citér