Hvor hysse er I med alkohol i maden?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. september 2009

Lærke90

Ved du hvad? Du skal bare leve normalt og ikke indtage nogetsomhelst i overdrevne mængder - det være sig alkohol, chokolade, dåsetomater eller sæbespåner.
Man kan aldrig undgå, at mærkelige stoffer finder vej til kroppen (og fosteret) mens man er gravid, men så må man jo gøre det så godt som muligt. Og så tror jeg iøvrigt på, man bør undgå at stresse over f.eks. hvad man indtager. Dét kan barnet nemlig også tage skade af.

- Helle

Det var netop det jeg mente
har også skrevet om det i et  tidligere indlæg hvor vi snakkede om hvad man må og ikke må og alt med måde..
Man bliver også bare nødtil at lytte til sig selv, så hvis der er noget man ikke tør at indtage så lad hellere være

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. september 2009

Ansemusen

Lærke90 skriver:

Jeg var så den som sagde at jeg ikke ville spise mad med alcohol men pointerede også at jeg nok var rimelig pylret-
MEN jeg ville altså få det rigtig skidt hvis jeg gjorde det der jeg har valgt som jeg har
Jeg ved så godt at jeg heller ikke overholder alt. Selvom jeg prøver bedst muligt.

kram til jer

Jeg forstår dig godt, og det er fuldstændig dit valg hvad du vil gøre og har det bedst med  Dog er der INGEN grund til at udelukke rødvinssaucen, da alkoholen som sagt fordamper! Altså er der ingen alkohol og i hvert fald ingen grund til at undgå det af den grund. Så skulle det skyldes at man synes den er for fed eller hvad ved jeg (men jeg elsker nu en god sauce!!)

Anmeld

28. september 2009

LouiseNielsen

Man skal passe på man ikke går hen og bliver for sippet.....

Jeg ville slet ikke have dårlig samvittighed over det.
Jeg elser den ret der hedder Sorte gryde, og der er der snaps i. Meget meget lidt, og man skal jo huske at ofte så vil alkoholden fordampe når maden bringes i kog.... Alt efter hva det er selvfølgelig!

Men jeg er også en af dem der juleaften vil drikke et halvt glas rødvin til min mad, uden at have dårlig samvittighed....

Jeg har snakket med min læge om det, og som hun siger: Alt med måde... Og mig som ikke ligefrem drikker alkohold ikke engang i mdr under min graviditet, så sker der altså ik ved et halvt glas rødvin engang i graviditeten, og det samme hvis der er lidt i maden.

Derimod tænker jeg nu over jeg ikke farver hår, sprøjter deo/parfume direkte på kroppen, og bruger hun hårspray hvis jeg skal noget særligt. Fx her i weekenden skal jeg til 25 års fødselsdag, og der vil jeg bruge hårspray og make up på samme måde som hvis ik jeg vra gravid....

Anmeld

28. september 2009

Lærke90

Ansemusen skriver:

Jeg forstår dig godt, og det er fuldstændig dit valg hvad du vil gøre og har det bedst med  Dog er der INGEN grund til at udelukke rødvinssaucen, da alkoholen som sagt fordamper! Altså er der ingen alkohol og i hvert fald ingen grund til at undgå det af den grund. Så skulle det skyldes at man synes den er for fed eller hvad ved jeg (men jeg elsker nu en god sauce!!)

vidste faktisk ikke at det fordampede - men kan læse at det er noget i alle ved, så det må jo passe
Men spiser bare generelt ikke sovs eller lignende hvor der skal vin i (vi ejer ikke en vinflaske)

Anmeld

28. september 2009

Miamaja

Det er vi slet ikke hysse med. vores guldklump paa 2 aar faar regelmaessigt alkohol i maden- vi elsker at putte en masse rodvin i saucer og sammenkogte retter, saa det gor vi tit, men alkoholen bliver kogt ud saa man kun faar smagen.

Anmeld

28. september 2009

dorthemus

Ansemusen skriver:

Jamen så må vi jo bare håbe at mit barn ikke bliver et af disse 'forfærdelige tilfælde' nu jeg bor i byen!

Ja uha uha

Anmeld

28. september 2009

dorthemus

MaleneF skriver:

synes ligesom rosa at det er ok at ta et ½ eller helt glas vin til en fødselsdag eller en familiesammenkost/middag.

man skal heller ikke blive super hyss fordi man er gravid. ja sundhedsstyrrelsen siger helt forbud mod alkohol, men synes virkelig det er op til den enkelte om man vil/tør ta et glas vin /en øl eller om man helt vil lade være.

for mit vedkommende vil jeg da ikke skære alkoholen helt fra (og jeg mener, et glas vin eller andre ikke meget stærke drikke).
jeg ved jeg kan sige fra når jeg bliver tilbudt drikkevare så jeg er ikke super hyss.

er heldigvis stoppet med at ryge for 5 mdr siden, så der er ingen der kan sige jeg gør det forkert i hvert fald.

Det er så ikke helt enig i...jo altså med det om ikke at hysse for meget  Men lige med hensyn til alkohol og at drikke ½ eller helt glas vin i ny og næ er jeg nok selv meget firkantet og holder mig helt til Sundhedsstyrelsens anbefalinger.
Og så har jeg i mit arbejde som pædagog arbejdet med børn med Føtalt Alkoholsyndrom. Medfødte alkoholskader strækker sig over et bredt spektrum fra små og ubetydelige skader til mere alvorlige som svære indlæringsvanskeligheder, multihandicaps og i værste fald død! Alkohol giver skader gennem hele graviditeten og man kender ikke til den nedre grænse for, hvor lidt eller hvor meget alkohol, der skal til, for at medføre barnet varige skader.
Det var skide synd for de børn og jeg ville personligt aldrig kunne nyde det glas vin uden at tænke på om lige præcis dét glas blev skyld i noget barnet ville lide under resten af livet

Knus Dorthe

Anmeld

28. september 2009

Ansemusen

dorthemus skriver:

Det er så ikke helt enig i...jo altså med det om ikke at hysse for meget  Men lige med hensyn til alkohol og at drikke ½ eller helt glas vin i ny og næ er jeg nok selv meget firkantet og holder mig helt til Sundhedsstyrelsens anbefalinger.
Og så har jeg i mit arbejde som pædagog arbejdet med børn med Føtalt Alkoholsyndrom. Medfødte alkoholskader strækker sig over et bredt spektrum fra små og ubetydelige skader til mere alvorlige som svære indlæringsvanskeligheder, multihandicaps og i værste fald død! Alkohol giver skader gennem hele graviditeten og man kender ikke til den nedre grænse for, hvor lidt eller hvor meget alkohol, der skal til, for at medføre barnet varige skader.
Det var skide synd for de børn og jeg ville personligt aldrig kunne nyde det glas vin uden at tænke på om lige præcis dét glas blev skyld i noget barnet ville lide under resten af livet

Knus Dorthe

Jeg er enig! Jeg tør heller ikke gamble med det. Har dog lovet mig selv, at hvis jeg til den tid har det okay med det, må jeg gerne få et lille glas glögg til jul. Derefter bliver det til alkoholfri hjemmelaver glógg. Tør ikke gamle med mit barns helbred. Er helt sikker på at ét glas alkohol én gang sent i graviditeten ikke er skadeligt. Men hvorvidt et enkelt glas i ny og næ er det ved jeg ikke, men tør simpelthen bare ikke! Og så kan jeg jo ikke lide øl og vin og bliver derfor slet ikke fristet. Så det er intet problem for mig

Anmeld

28. september 2009

dorthemus

Ansemusen skriver:

Jeg er enig! Jeg tør heller ikke gamble med det. Har dog lovet mig selv, at hvis jeg til den tid har det okay med det, må jeg gerne få et lille glas glögg til jul. Derefter bliver det til alkoholfri hjemmelaver glógg. Tør ikke gamle med mit barns helbred. Er helt sikker på at ét glas alkohol én gang sent i graviditeten ikke er skadeligt. Men hvorvidt et enkelt glas i ny og næ er det ved jeg ikke, men tør simpelthen bare ikke! Og så kan jeg jo ikke lide øl og vin og bliver derfor slet ikke fristet. Så det er intet problem for mig

Problemet er bare, at i og med at barnet udvikles løbende gennem hele graviditeten, er det jo svært at vide præcis hvad der kan gå galt på et givent tidspunkt....kan bare huske, at jeg fik at vide at i det første og det sidste trimester skal man passe ekstra meget på...men kan altså desværre ikke lige huske hvorfor
Men ja, pyha der er så meget at bekymre sig om og herregud et enkelt glas glôgg er vel ok...og der gives jo ingen garantier her i livet 

Anmeld

29. september 2009

Ansemusen

Nu må vi se, hvordan jeg har det til den tid! Det kan også være jeg bare konsekvent medbringer min egen alkoholfri glôgg til alle julearrangementer vi skal til *griner* Måske det smager meget godt hvis man laver det på alkoholfri vin..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.