Hvor hysse er I med alkohol i maden?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. september 2009

dorthemus

Ansemusen skriver:

Nu må vi se, hvordan jeg har det til den tid! Det kan også være jeg bare konsekvent medbringer min egen alkoholfri glôgg til alle julearrangementer vi skal til *griner* Måske det smager meget godt hvis man laver det på alkoholfri vin..

Når festen er på sit højeste og alle danser på bordene så kan du slet ikke smage forskel...hehe

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. september 2009

4xGreve

Ansemusen skriver:

Hejsa alle I skønne gravide tøser

Jeg er selv lidt i vildrede omkring hvorvidt man kan tillade sig at spise mad indeholdende alkohol indimellem når man er ude..

Ville I fx. spise mormors æblekage med lidt portvin og makroner i bunden? Eller Baileyis...?

Ja de to eksempler stammer fra mig selv, fik en vaffelis i Tivoli med is med rigtig sprut i, hvilket ikke er så meget, for så kan isen slet ikke fryse. Og så serverede familien æblekage til en fødselsdag. Alle sagde til mig, at det betød ikke noget, så længe jeg ikke drikker det, og min Far, som er kemi Ingeniør og arbejder med bakterier mm. til ost, vine og andre mælkeprodukter, siger, at alkohol ikke er et fremmed stof for kroppen og derfor ikke er skadeligt i små mængder, så længe man ikke drikker det rent. Fx. er der alkohol i kærnemælk.
Men ja, Anna her fik alligevel dårlig samvittighed overfor den lille spire

Hvordan forholder I jer til denne problematik?

altså vil godt indrømme at jeg er meget hys, på det punkt...

Det er i 9 måneder den lille ligger inden i ens mave også kommer der ami´nings perioeden (sagt lidt hårdt men slet ikke ment sådan men) hvordan kan det være svært helt at undgå alkohol i den (efter min mening) korte perioede? man kan jo altid drikke og "spise" det bagefter så hvorfor ikke bare undgå det i den korte perioede?

Vi skylder vores børn at være overforsigtige, og min familie har altid taget hensyn til at jeg (og nu min søster) var og er gravide, og hvis familien ikke kan respekter det så vil jeg sku nok blive en smule negativ...

Men altså det er bare min meget firkantede mening, du skal self. gøre havd du føler er rigtigt og lytte til dig selv og ingen andre, det er dit barn og det er dit ansvar at passe på det!!!

Knus Stina

Anmeld

29. september 2009

Ansemusen

Jeg drikker ikke alkohol. Men føler det er lidt hysterisk hvis man fx. ikke engang vil spise æblekage eller en lagkage med lidt sprut i bunden (hvilket jo er meget meget lidt) de få gange sådan noget nu bliver serveret ude. Men ja, man skal g´øre præcis hvad man føler er rigtigt. Dog forstår jeg ikke hvis man vælger at drikke et glad rødvin eller andet  med jævne mellemrum!

Anmeld

30. september 2009

siw84

jannie skriver:

hej
de eksempler du skriver ville jeg ikke have det skidt med at spise en gang imellem. det er jo så små mængder vi snakker om. men bevidst at drikke et halv glas vin eller noget af den slags ville jeg aldrig gøre.

jeg syntes vi skal gøre hvad man kan for at beskytte børnene når man er gravid men mener på den anden side osse man kan blive for hysterisk igen.

knus jannie 35+0

er helt enig...

og så skal vi også huske at når det fx er rødvinssauce vi spiser så er alkoholen brændt væk.. fordampet.. i hvert fald hvis den får lov og stå at koge lidt igennem

Anmeld

30. september 2009

Tulle28

Jeg er af den overbevisning at en lille smule ikke skader - jeg kunne selvfølgelig aldrig drømme om at drikke mig fuld, men altså, ved særlige lejligheder kan jeg godt finde på at drikke et halvt glas vin.

Jeg faldt iøvrigt over denne artikel:

http://www.navlestreng.dk/ekspertblogs/post-view/Redaktionen/2120

Knus Tulle

Anmeld

30. september 2009

Tulle28

Men nu vi er ved denne diskussion bliver jeg da lidt nysgerrig - mange af jer går helt i baglås over alkohol, men hvad så med E-numre, tilsætningsstoffer, konserveringsmidler osv?? Det er da MINDST lige så skadeligt, omend ikke meget mere! Læser I varedeklarationer og køber ind derefter?

Knus Tulle

Anmeld

30. september 2009

Ansemusen

Det passer ikke, at E-numre er mindst lige så skadelige! Alkohol ER det farligste stof for fostret hvis det indtages i mere end meget meget små mængder! Man ved som sagt ikke præcis hvor meget der skal til før det giver skader. Men ja E-numre osv. er rigtig skidt både for os selv og baby! Jeg tænker meget på tilsætninger i cremer, makeup, shampoo osv. Men I maden er jeg ikke helt så god til det. Nok mest fordi jeg lige pt med kvalmen bare sørger for at spise noget jeg har lyst til. Jeg tænker dog meget over at vaske al frugt og grønt, og når man selv laver mad fra bunden, er der ikke E-numre i jo. Så når kvalmen forhåbentlig snart fortar sig og jeg orker at lave mad hver dag, giver det sig selv!

Anmeld

30. september 2009

Tulle28

Ansemusen skriver:

Det passer ikke, at E-numre er mindst lige så skadelige! Alkohol ER det farligste stof for fostret hvis det indtages i mere end meget meget små mængder! Man ved som sagt ikke præcis hvor meget der skal til før det giver skader. Men ja E-numre osv. er rigtig skidt både for os selv og baby! Jeg tænker meget på tilsætninger i cremer, makeup, shampoo osv. Men I maden er jeg ikke helt så god til det. Nok mest fordi jeg lige pt med kvalmen bare sørger for at spise noget jeg har lyst til. Jeg tænker dog meget over at vaske al frugt og grønt, og når man selv laver mad fra bunden, er der ikke E-numre i jo. Så når kvalmen forhåbentlig snart fortar sig og jeg orker at lave mad hver dag, giver det sig selv!

E-numre er altså mange ting - farvestoffer, konserveringsmidler, smagsforstærkere m.m. Nogle er ufarlige, men der er også mange som ikke er så gode. Du kan se listen her: http://www.toft.dk/e-nummer/

Nej, der er ikke E-numre i maden, når man selv laver den fra bunden (afhængig af hvad man tilsætter!!), men personligt kender jeg rigtig mange der "springer over hvor gærdet er lavest" og køber færdigretter, færdiglavede sovse, supper osv. osv. For ikke at tale om kiks, brød, slik... Jeg kunne blive ved.

Anmeld

30. september 2009

landskronagade

Respekt til alle jer som er meget forsigtige med alkoholen. '

Jeg hører selv til dem, som sagde ja tak til et enkelt glas, et par gange i løbet af min graviditet. Deuden gik der 8 uger, før jeg fandt ud af at jeg var gravid og der imellem, havde jeg været til rigtig mange fuldemandsfester, øv. Men der skete heldigvis ikke noget ved det.

Jeg læste om en kvinde i et baby-magasin, der havde boet i Italien gennem flere af hendes graviditeter. Her er det meget almindeligt, åbenbart, at drikke vin til maden, gravid eller ej. Hendes læge havde sagt, at så længe hun ikke drak mere end ét glas om dagen, så skulle der ikke ske noget ved det!
Tak skal du have tænker jeg, for der er vel en grund til at sundhedstyrelsen anbefaler at man hiolder sig helt fra det...

Til gengæld skal de jo også være på den HELT sikre side, selvom alkohol kun er skadeligt i små mængder, for en ekstremt lille procentdel af ufødte fostre!?!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.