loop skriver:
Du siger det selv. Du skriver at folk på kontanthjælp sidder i lort til halsen. Hvis de gør det, tror du så virkelig det batter at skære noget væk? Set i det store billede giver det ikke særlig meget. Jeg kan ikke huske tallet, men da jeg så det blev jeg forundret og tænkte; hvis man som regering vil slås så meget for at få gennemført noget der batter så lidt, så stikker der noget dybere under. Dvs det bekræftede kun det jeg tænkte i forvejen.
Jeg synes det er sørgeligt at det er lykkedes polittikerne at få flere og flere med på den. Først var det kun "overklassen"(hader det ord), der selvsagt var med på at gå efter andre end dem selv, så hoppede "middelklassen" med, og nu sidder "underklassen" og sparker til hinanden, og dermed sparker de til sig selv. Dét synes jeg er sørgeligt. For hvis de svage ikke engang kan enes om at stå sammen, så kan de da slet ikke få andre til at hjælpe, og hvad sker der så? Ja, så er det der bliver skåret endnu mere i de forskellige ydelser. Nye undskyldninger for hvorfor, der skal skæres, dem skal politikkerne nok finde på. De behøver ikke engang være særlig kreative, for folket er jo hoppet med på den i forvejen.
Det er SPIN.
Det er ovenikøbet mere eller mindre ligegyldigt hvem man stemmer på i den henseende, for uanset om det er blå eller rød regering, indfører de nye stramninger.
Jeg ved ikke, hvor alle de stereotype opfattelser kommer fra. At overklassen "selvsagt" var med på at "gå efter" andre end sig selv, fx. Jeg oplever bestemt ikke, at de meget privilegerede og velhavende, jeg omgås og kender til, har eller nogensinde har haft travlt med at holde øje med, om enlige på kontanthjælp snyder med sociale ydelser. Mange af dem har end ikke berøring med de mest udsatte i samfundet, og jeg tror bestemt ikke, der er evidens for, at de i særlig grad har været anmeldere af snyd og bedrag. Heller ikke i egne rækker, beklageligvis.
Når folk fra lavere samfundslag "sparker til hinanden", handler det for mig at se snarere om, at de af dem, der af moralske grunde ikke snyder, kan have overordentligt svært ved at se stiltiende til, når andre i lignende situationer snyder sig til en større luns af fælleskassen. Det kan skyldes misundelse, men sandelig da også indignation over, at der bedrages - hvilket unægtelig fører til, at fælleskassen skrumper, og at folk i almindelighed får opfattelsen af, at enlige mødre på KH skraber til sig. Og jeg er ikke ubetinget enig i, at de ved at anmelde ulovligheder sparker til sig selv. Hvorfor er en lovlydig person fra "underklassen" mere beslægtet med en ikke lovlydig fra samme segment end med en lovlydig fra middelklassen?
Det er næppe din hensigt, men ved at fremstille det, som om alle fra fx socialgruppe 5 er i samme båd, uanset deres måde at håndtere det på, fremstår du faktisk som lidt fordomsfuld. Jeg kan vitterlig ikke se, hvorfor den, der trods svære kår sætter en ære i at klare sig uden bedrageri, i særlig grad forventes at holde hånden over dem, der ikke gør det.