Privatskole!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. april 2016

Mor i Aarhus

Anonym skriver:

Det lyder også godt, med små klasser. Dejligt! 

Jeg fandt endelig hvad forskellen er. Det kan læses her:  http://kc.bellcom.dk/content/privatskoler-og-friskoler
de skriver blandt andet: 

"Det er ikke et krav, at underviserne på friskolerne skal være læreruddannede. Friskolelærerne kan derfor både være seminarieuddannede, pædagoguddannede eller have en anden baggrund. Der er ikke et krav om, at friskolerne skal tilbyde folkeskolens afgangsprøver. Det vælger langt størstedelen af skolerne dog at gøre."

En privatskole tilbyder altid prøver, og stort set alle er lærer uddannet. :-) 

Hov, her må jeg bryde ind. Det er ganske enkelt ikke rigtigt. 

Jeg har ikke tid til at give dig den sande beskrivelse af forskelle og uligheder mellem privatskoler (som i øvrigt hører under de frie grundskoler ligesom friskoler - friskoler er privatskoler) friskoler og folkeskoler. Men du kan indhente viden på:

www.friegrundskoler.dk 

www.friskoler.dk

www.privatskoleforeningen.dk

Derudover er der også lilleskoler, kristne friskoler, katolske friskoler, tyske mindretalsskoler osv., hvor du kan indhente information, hvis det skulle være relevant. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. april 2016

Anonym

Hej

Jeg arbejder i en kommune, som har ganske mange folkeskoler. Gennem mit arbejde er jeg innom flere af skolerne stort set hver uge.

Til at begynde med tænkte jeg, at den og den skole ville jeg ikke have mine egne børn på, for der var et barskt miljø/uengagerede lærere eller lignende. Den tanke har jeg nu opgivet, for det viste sig, at der hvor årets førsteklasser havde været fuldt kaos, masser af larm og problemer det ene år, var det velfungerende det næste. Den skole som et år fik rekordlave mobbetal og gode resultater for elevtrivsel havde to år senere en årgang førsteklasser, hvor lærerne anså timen som vellykket, hvis de klarede 45 min uden at nogen begyndte at slås.

Mine egne børn går nu på en af de skoler, jeg havde bestemt mig for, at de i hvert fald ikke skulle gå på. Den yngste har en fantastisk lærer og trives rigtig godt, selv om der er inkluderet to elever, som kræver meget, i klassen. Den ældste har slidt med ekskludering i pigeflokken, men selv om det i perioder ikke er enkelt, så har læreren ikke givet op og har hele vejen arbejdet aktivt for at forbedre miljøet i pigeflokken og få min datter inkluderet. Hatten af for den indsats.

Mit point er, at jeg har lært at alle skoler har nogen rigtig gode lærere og så nogen lærere som ikke fungerer så godt i en givet situation. I tillæg er det umuligt for udenforstående at forudsige, hvilket miljø og hvilke udfordringer der bliver i næste års elevflok. Det skifter fra år til år.

Selv blev jeg mobbet i hele skoletiden, min mand også. Så for os har det været rigtig vigtigt at arbejde for, at vores børn skal trives socialt i sin klasse. Men det med mobning er sammensat. Nu var min ældste uheldig og kom i en klasse med få piger og deraf en rigtig diva, som forsøger at køre løbet, som hun selv vil og bruger alverdens hersketeknikker for at få sin vilje i flokken. Forældrene kommenterer det ikke og ser vist ikke rigtig problemet. Denne pige har arbejdet meget målrettet for at holde min datter udenfor flokken. Den bedste hjælp her har været forældrene til de andre piger, som har støttet sine døtre i at inkludere min datter. Men en pige, som denne diva, kan man lige så gerne komme i klasse med i en privatskole som i en folkeskole.

Med mindre der er meget store problemer på den skole I har nærmest, ville jeg lade barnet begynde der og så se det an. Har klassen en fantastisk lærer og et godt miljø er der jo ingen grund til at flytte skole af princip.

Anmeld Citér

25. april 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Sprit25 skriver:

Fordi jeg ikke tror på inklusionen i sin nuværende form. 

Og derfor håber du, den ødelægger unge? 

Anmeld Citér

25. april 2016

Mor og meget mere

Mor i Aarhus skriver:

Hov, her må jeg bryde ind. Det er ganske enkelt ikke rigtigt. 

Jeg har ikke tid til at give dig den sande beskrivelse af forskelle og uligheder mellem privatskoler (som i øvrigt hører under de frie grundskoler ligesom friskoler - friskoler er privatskoler) friskoler og folkeskoler. Men du kan indhente viden på:

www.friegrundskoler.dk 

www.friskoler.dk

www.privatskoleforeningen.dk

Derudover er der også lilleskoler, kristne friskoler, katolske friskoler, tyske mindretalsskoler osv., hvor du kan indhente information, hvis det skulle være relevant. 

Det har jeg vist svaret på i mit indlæg tidligere 

Anmeld Citér

25. april 2016

Sprit25

Mor og meget mere skriver:

Og derfor håber du, den ødelægger unge? 

Jeg håber at de unge får den hjælp de har brug for. Det kan jeg ikke se de får i den nuværende form for inklusion. 

Anmeld Citér

25. april 2016

Mor og meget mere

Sprit25 skriver:

Jeg håber at de unge får den hjælp de har brug for. Det kan jeg ikke se de får i den nuværende form for inklusion. 

Jamen, ret enig. Det var bare det modsatte, du skrev. 

Anmeld Citér

25. april 2016

Sprit25

Jamen, ret enig. Det var bare det modsatte, du skrev. 

Nej. Har altid skrevet jeg ikke tre på inklusion i nuværende form

Anmeld Citér

25. april 2016

modesty

Dette bliver måske lidt langt. Håber på mange inputs!

Igår kom jeg og min mand til at snakke om privatskole. Jeg nedkommer i juni, med vores første. 

Jeg havde en rigtig træls folkeskole. Allerede da jeg kom i 5-6 klasse kom problemerne. Mobning-cutting-pjække... Jeg kunne faktisk gå fra skolen, imens der var elever og lærer der stod og kiggede. Men de sagde ingenting. Der blev heller ikke ringet hjem - vi fik blot et brev da jeg havde 25% fravær. Og gå hjem kunne jeg bare, da jeg boede 50 m. fra skolen. Der var jo ingen hjemme ved mig, da mor var på arbejde.. Far og mor var skilt, og storebror flyttet hjemmefra. Det har i dag gjort jeg altid har ville sætte mine børn på privatskole, sådan de kan få den opmærksomhed fra lærer, som jeg ikke fik. 

Men så snakkede vi igår om at, jamen hvornår fra? Vi bor selv 10 m. fra en skole. Så om hun/de kunne gå fra BH kl. og så indtil 4-5 klasse.. Eller om der allerede var behov før? Opmærksomhedsbehovet kommer selvfølgelig allerede tidligt.. Vi skal alligevel flytte når hun starter i 4-5, så det med at hun mister venner, kommer hun måske til alligevel.. Det var nemlig også en faktor - at vi synes selvfølgelig det er synd hun mister venner. 

1.: Jeg leder herefter nogle med erfaringer fra privatskoler. Oplever i at jeres barn/børn får mere opmærksomhed.. Altså at der faktisk er tiden til dem?

2.: Hvordan oplever i privatskoler mht. mobning osv? 

2.: Er der nogle der har overflyttet deres barn fra folkeskole til privat deromkring 4-5-6 klasse, men har fortrudt de ikke gjorde det fra start?

3.: Andet jeg bør vide om privatskoler?

Der kan svares anonymt. 

I er også meget velkomne til at skrive en privatbesked til mig :-)

Jeg vil mene at det kan give et barn lige så store traumer at flytte skole midt i et skoleforløb, miste venner, skulle starte helt forfra som "den nye" etc., som det kan give at blive mobbet.

Så jeg kan slet ikke forstå at I overhovedet overvejer den model.

Jeg har selv gået på privatskole. Jeg blev mobbet i 7.-9. af nogle af drengene. Der var også andre der blev mobbet, også i de yngre klasser. Tror at 2 drenge gik ud af klassen gennem alle årene, grundet mobning.

Det var en skole med super engagerede lærere, fokus på antimobning og god dialog etc. Og alligevel var der en hel del mobning og klikedannelser.

Jeg tror ikke på at voksne mennesker kan forhindre mobning mellem børn. Børn har deres eget univers som voksne ikke er en del af og ikke kan styre.

Men selvfølgelig kan en god skoleledelse og fokus på problemerne være med til at inddæmme i en vis grad.

EDIT: Havde ikke set at du skriver at I alligevel skal flytte.

M.h.t. forskellen på privatskoler og folkeskoler:

Jeg tror at der er mange gode folkeskoler. Men jeg tror også at man med privatskole er sikret et højere bundniveau.

Min far har været på stort set alle skoler i landet i kraft af sit arbejde, og han siger at det - desværre - bare ER sådan at privatskoler generelt har mange flere resourcer og et større (også socialt) overskud end folkeskoler. Desværre. (læg mærke til at jeg skriver generelt - selvfølgelig er der indbyrdes forskelle)

Vi har valgt at vores søn skal på privatskole, både fordi vi vægter kreative fag højt og fordi vi gerne vil være sikret "bundniveauet" (for at sige det kortfattet).

Anmeld Citér

25. april 2016

Mor og meget mere

Sprit25 skriver:

Nej. Har altid skrevet jeg ikke tre på inklusion i nuværende form

"Angående inklusion er vi også enige om at der er nuancer. Men jeg forholder mig stadig retten til at håbe den inklusion der er lige nu ødelægger flere unge end den gavner" 

Anmeld Citér

25. april 2016

Sprit25

"Angående inklusion er vi også enige om at der er nuancer. Men jeg forholder mig stadig retten til at håbe den inklusion der er lige nu ødelægger flere unge end den gavner" 

Det er i den grad en tastefejl! Skulle stå mene fede fingere

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.