Privatskole!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. april 2016

Sprit25

Min datter er lige blevet skrevet op til privatskole og jeg håber inderligt hun kommer derind. Ellers vil jeg håbe inklusion er dødt til den tid. 

For mig er det alt afgørende nemlig inklusion. Jeg tror simpelthen ikke på det. Det er en smuk tanke men det var kommunisme også! 

Jeg står lige nu i en skole med rigtig mange inklusions børn. Og de bliver tabt! Fuldstændig tabt! Der er simpelten ikke plads til et barn med voldsomme særlige behov i dagens folkeskole. For alles skyld skulle de børn i en specialklasse.

på privatskolen ryger ballademager ud og det passer mig fint. Min skoletid var præget af larm og uro og det skal min datter ikke døje med

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. april 2016

Carina:-)

Kig på de forskellige privatskoler i området.

Vi har 5 inden for 6 km og vi fravalgte den der ligger 1 gade herfra og tog en der ligger inde i midtbyen fordi den havde de kvalitetet vi ledte efter 

Jeg har haft de 3 ældste i folkeskolen og det gør jeg aldrig nogensinde med de yngste.

De er ikke blevet mobbet men det faglige niveau er bare ikke i orden og mange af lærerene er udbrændte.

De vi flyttede herop startede min datter i 8 klasse -

Hun havde inden da gået i en lilleskole med 16 elever i klassen og masser af fokus på den enkelte elev .

Der var ingen sociale tilfælde der kunne smadre skolegangen så alt tiden blev brugt på elverne.

Hendes nye tysk og engelsk lærer sagde til det første forældre møde 3 mdr inde i året at hun ikke kunne lære min datter noget på det trin for hun lå flere trin over de andre i klassen.

6 mdr efter til næste samtale var min datter faldet ned på de andres niveau og havde altså ikke lært noget i de 6 mdr.....

Nu går de på privatskole med max 20 elever i klassen ,ingen sociale tilfælde - Ja det lyder grimt men det er jo desværre sådan at har man det skidt hjemme skinner det igennnem i skolen og skal læren bruge tid på utilpassede elever er der jo ingen tid til læring.

Ja det koster - vi giver 1700 pr måned pr barn - men jeg vil hellere sælge mine biler og hus før jeg vil opgive skolen .

Men ja du kan være uheldig at finde en skole der ikke har de værdier du eftersøger selv om det er privatskole - så kig dig omkring besøg dem du finder int og beslut dig derefter.

Anmeld Citér

23. april 2016

lineog4

Jeg ville forhøre mig om skolerne i jeres nærområde og træffe valget ud fra det. Der er ikke en generel regel der fortæller der er højere faglighed på samtlige privatskoler, eller at der er mere mobning på folkeskoler. Det vil variere fra sted til sted og egentlig også over tid - jeg har nu boet i samme by i alt for lang tid og haft kontakt med skoleverdenen i meget lang tid enten som elev eller lærer, og den skole der pt er flest der søger (en folkeskole) var den skole ingen ville have deres børn i da jeg var barn, og en af de skoler der oplever stort frafald i forhold til distriktbørn var den alle ville ind i den gang (også en folkeskole). 

Og så tror jeg ikke jeg forstår begrundelsen for at starte i en folkeskole hvis I ved med sikkerhed at jeres barn skal i privatskole senere, hvorfor så ikke lade jeres barn starte der fra begyndelsen?

Anmeld Citér

24. april 2016

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
Anonym skriver:

Dette bliver måske lidt langt. Håber på mange inputs!

Igår kom jeg og min mand til at snakke om privatskole. Jeg nedkommer i juni, med vores første. 

Jeg havde en rigtig træls folkeskole. Allerede da jeg kom i 5-6 klasse kom problemerne. Mobning-cutting-pjække... Jeg kunne faktisk gå fra skolen, imens der var elever og lærer der stod og kiggede. Men de sagde ingenting. Der blev heller ikke ringet hjem - vi fik blot et brev da jeg havde 25% fravær. Og gå hjem kunne jeg bare, da jeg boede 50 m. fra skolen. Der var jo ingen hjemme ved mig, da mor var på arbejde.. Far og mor var skilt, og storebror flyttet hjemmefra. Det har i dag gjort jeg altid har ville sætte mine børn på privatskole, sådan de kan få den opmærksomhed fra lærer, som jeg ikke fik. 

Men så snakkede vi igår om at, jamen hvornår fra? Vi bor selv 10 m. fra en skole. Så om hun/de kunne gå fra BH kl. og så indtil 4-5 klasse.. Eller om der allerede var behov før? Opmærksomhedsbehovet kommer selvfølgelig allerede tidligt.. Vi skal alligevel flytte når hun starter i 4-5, så det med at hun mister venner, kommer hun måske til alligevel.. Det var nemlig også en faktor - at vi synes selvfølgelig det er synd hun mister venner. 

1.: Jeg leder herefter nogle med erfaringer fra privatskoler. Oplever i at jeres barn/børn får mere opmærksomhed.. Altså at der faktisk er tiden til dem?

2.: Hvordan oplever i privatskoler mht. mobning osv? 

2.: Er der nogle der har overflyttet deres barn fra folkeskole til privat deromkring 4-5-6 klasse, men har fortrudt de ikke gjorde det fra start?

3.: Andet jeg bør vide om privatskoler?

Der kan svares anonymt. 

I er også meget velkomne til at skrive en privatbesked til mig :-)

Vores søn går på privat skole.

Han startede i førskole i en kommunal skole og viste i 0 klasse. 

Men han trives ikke på skolen, vi fik tit besked om han har haft en dårlig dag. Så efter 2 måneder valgte vi at finde en privat skole. Den vil vi en god samtale med og han startede lidt oktober. 

Fra dag 2 på privatskole har han haft en bedste ven. Han skal i 2 klasse efter sommer.

Anmeld Citér

24. april 2016

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:

Tak for dine ord.

Ja jeg tænker også, selvfølgelig kan lærerene ikke sige fyfy, og så er der ikke mere mobning.

Men jeg tænkte nu også mere på opmærksomheden fra læren. Fx. når det handler om læring. Det havde jeg nemlig intet af. Jeg blev bare kastet hen med "det kommer senere".. "Så må du høre bedre efter.." Mobning er nr. 2 ting, som selvfølgelig, som du selv skriver, bare fylder rigtig meget. Men egentlig var første spørgsmål, bare til det om tiden til eleven. Fx. hvis eleven har lidt ekstra behov, eller har behov for lige at få det forklaret en gang mere... osv. Eller hvis eleven har det svært ved lektier, er der så flere ressurcer. osv osv osv.. 

Ja mobning fylder rigtig meget, og INGEN skoler i verden kan forhindre dette (tror jeg).. Jeg tænkte måske bare at privatskoler havde en lidt stærkere politik, i forhold til min egen som ingen havde..

Mobning er og bliver bare en ond ond ting..  
Og ja det handler meget om selvværd.. osv.. 

Der findes en masse meget forskellige privat og friskoler. Ligeså er folkeskoler også ret forskellige. Vælger du en privatskole så tjek deres værdigrundlag ud, besøg dem og få en fornemmelse af, om i klinger godt. Der er aldrig nogen garantier for en fantastisk skolegang hverken det ene eller det andet sted..

Anmeld Citér

24. april 2016

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Jeg ville forhøre mig om skolerne i jeres nærområde og træffe valget ud fra det. Der er ikke en generel regel der fortæller der er højere faglighed på samtlige privatskoler, eller at der er mere mobning på folkeskoler. Det vil variere fra sted til sted og egentlig også over tid - jeg har nu boet i samme by i alt for lang tid og haft kontakt med skoleverdenen i meget lang tid enten som elev eller lærer, og den skole der pt er flest der søger (en folkeskole) var den skole ingen ville have deres børn i da jeg var barn, og en af de skoler der oplever stort frafald i forhold til distriktbørn var den alle ville ind i den gang (også en folkeskole). 

Og så tror jeg ikke jeg forstår begrundelsen for at starte i en folkeskole hvis I ved med sikkerhed at jeres barn skal i privatskole senere, hvorfor så ikke lade jeres barn starte der fra begyndelsen?

Tak :-)

Blandt andet fordi vi bor skråt op af kommune skolen i vores by. Vi flytter til anden by, her om 9-10 års tid, hvor der ligger en privatskole. Den anden by arbejder vi begge i, så det vil ikke være det store problem at aflevere hende der, men dog bare nemmere for hende selv at kunne gå hjem, og ikke behøvede at vente på os. (når hun er stor nok til at kunne det..).. Og så for at se om kommuneskolen var noget for os/hende.  Det er trods alt ved at være længe siden vi har gået i folkeskole 

Anmeld Citér

24. april 2016

Anonym trådstarter

Carina:-) skriver:

Kig på de forskellige privatskoler i området.

Vi har 5 inden for 6 km og vi fravalgte den der ligger 1 gade herfra og tog en der ligger inde i midtbyen fordi den havde de kvalitetet vi ledte efter 

Jeg har haft de 3 ældste i folkeskolen og det gør jeg aldrig nogensinde med de yngste.

De er ikke blevet mobbet men det faglige niveau er bare ikke i orden og mange af lærerene er udbrændte.

De vi flyttede herop startede min datter i 8 klasse -

Hun havde inden da gået i en lilleskole med 16 elever i klassen og masser af fokus på den enkelte elev .

Der var ingen sociale tilfælde der kunne smadre skolegangen så alt tiden blev brugt på elverne.

Hendes nye tysk og engelsk lærer sagde til det første forældre møde 3 mdr inde i året at hun ikke kunne lære min datter noget på det trin for hun lå flere trin over de andre i klassen.

6 mdr efter til næste samtale var min datter faldet ned på de andres niveau og havde altså ikke lært noget i de 6 mdr.....

Nu går de på privatskole med max 20 elever i klassen ,ingen sociale tilfælde - Ja det lyder grimt men det er jo desværre sådan at har man det skidt hjemme skinner det igennnem i skolen og skal læren bruge tid på utilpassede elever er der jo ingen tid til læring.

Ja det koster - vi giver 1700 pr måned pr barn - men jeg vil hellere sælge mine biler og hus før jeg vil opgive skolen .

Men ja du kan være uheldig at finde en skole der ikke har de værdier du eftersøger selv om det er privatskole - så kig dig omkring besøg dem du finder int og beslut dig derefter.

Hvor er det dejligt du har haft sådan en god oplevelse med det. 

Det lyder jo bare så dejligt!

Ja pengene for det, betyder heller ikke noget i dette tilfælde. Jeg synes det er SÅ vigtigt at vores børn får noget ud af en skole, i forhold til jeg selv. Om jeg så skal smide de ca. 1500 for det, jamen det fint med mig.

Vil helt sikkert kontakte, og kigge på skolen for at se deres værdier osv. 

Tak for din besked 

Anmeld Citér

24. april 2016

Anonym trådstarter

Sprit25 skriver:

Min datter er lige blevet skrevet op til privatskole og jeg håber inderligt hun kommer derind. Ellers vil jeg håbe inklusion er dødt til den tid. 

For mig er det alt afgørende nemlig inklusion. Jeg tror simpelthen ikke på det. Det er en smuk tanke men det var kommunisme også! 

Jeg står lige nu i en skole med rigtig mange inklusions børn. Og de bliver tabt! Fuldstændig tabt! Der er simpelten ikke plads til et barn med voldsomme særlige behov i dagens folkeskole. For alles skyld skulle de børn i en specialklasse.

på privatskolen ryger ballademager ud og det passer mig fint. Min skoletid var præget af larm og uro og det skal min datter ikke døje med

Tak for dit input. Har samme tanker 

Håber din datter kommer ind! 

Anmeld Citér

24. april 2016

Anonym trådstarter

Smølfine123 skriver:

Det er op til privatskolerne at vælge elever frit. Dvs. Mobbere og andre kan forvises. Der er heller ikke 50 med fremmede førstesprog. 

Jeg har gået på privatskole altid og kan varmt anbefale det. Stort fokus på læring og ro i klassen og at dygtiggøre sige. Igen tolerance for mobning.

Der er kun 24 i min søns klasse og de deles op når de skal undervises - dvs. De er kun 13 ved undervisning.! Det gør en forskel i forhold til opmærksomhed. 

Min søns venner på alm folkeskole har fået kvælertag og der bruges halvdelen af tiden på ballademagere. 

Det lyder præcis som det jeg gerne vil opnå. Tak for input! 

Anmeld Citér

24. april 2016

Anonym trådstarter

Viwisa skriver:

Det kan være svært at sige hvad der er mest rigtige går det enkelte barn og familie.

Jeg har gået i 0-2 klasse på en folkeskole. Blev flyttet da den var ringe og lærene bindegale.

Gik i 2-4 på folkeskole nr 2. Den blev lukket efter 2 år, men var faktisk ok.

Hele min klasse flyttede hen på skole nr 3,klasse 4-6,  endnu en folkeskole.Skolen var igen dåræig, dårlig mobbepolitik bla, og fungerede generelt bare dårligere end den vi kom fra. Det resulterede i at på 2 år forsvandt 2/3 af klassen, da de andre forældre var af samme holdning.

Så, flyttede skole igen i 6. Fra folkeskolen, men denne gang til en privatskole.

Elskede den skole, og der var meget opmærksomhed på den enkelte elev og at vi alle havde kendskab til de mindre elever. Skønne lærere der gav sig tid til at forklare, være hyggelig og have godt samarbejde.

I 8 klasse flyttede vi til Jylland, fra Sjælland. Kom på folkeskole igen. Noget lort, men elendige lærere, ingen tålmodighed hvad indlæring angår, alkoholiske og sure... De fleste i hvert fald, der var enkelte ok lærere. 

Mine går nu på friskole, og jeg elsker den. Der er fokus på børnenes trivsel synes jeg. De tager mobning meget seriøst og de gode bliver hjulpet frem, de alm hjælpes frem og dem der har det bogligt svært.

De har fokus på det sociale, at de kan se der leges på alle leder og kanter og er gode til at henvende sig til forældrene hvis der er noget.

Men, når det så er sagt, kender jeg ikke skolen før den blev til en friskole, men eftersom det er de samme lærere,  kunne jeg forestille mig at den var god før det også.

Og der er kun Ca 70-75 elever på skolen.

Jeg må indrømme jeg intet har til overs for især de store kommuneskoler.

Tusind tak for din historie.

Jeg har nemlig heller ikke meget tilovers for kommunale skoler. 

Jeg gik selv på en stor folkeskole (500 børn ca.).. Der var nok 2 lærer der virkelig prøvede at hjælpe eleverne, at gøre en forskel.. Men de blev jo høvlet ned at leder og de andre. Til sidst skred de. 

Det er virkelig sørgeligt.. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.