Privatskole!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. april 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg gik på privatskole - en "fin én" med et højt, fagligt niveau - alle mine skoleår. Vi mobbede en pige fra klassen samtlige ti år, uden at der blev grebet ind. Grov mobning. 

Mine børn har gået på privatskole, en rummelig friskole med fokus på det sociale liv, hele deres skolegang. Ingen mobning - og så alligevel. Der var da lige nogle stykker, der ikke altid havde det så sjovt. 

Og så har jeg været lærer i snart 20 år, to år på en friskole, resten på to forskellige folkeskoler. Der er ingen, absolut ingen, rød tråd i forhold til, om der er blevet mobbet mere eller mindre på de forskellige skoler. Der er tusind ting i spil - den enkelte klasse, den enkelte lærer, den enkelte forældregruppe, den enkelte leder - og det enkelte mobbeoffer også. 

Folkeskoler - og privatskoler - er lige så forskellige som supermarkeder eller planteskoler. Du ville næppe nogensinde høre nogen sige, at på planteskoler har alle planter det pr. definition "godt" eller skidt, eller at alle Netto'er er gode og alle Brugsen'er dårlige, fordi den lokale brugsuddeler gør sit job dårligt. 

I dit sted ville jeg høre andre om deres oplevelser med hhv. den lokale folkeskole og den private, du kunne have i tankerne. Se på den enkelte skole og ikke på "kassen" folke- eller privatskole. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. april 2016

Michalala

Anonym skriver:

Dette bliver måske lidt langt. Håber på mange inputs!

Igår kom jeg og min mand til at snakke om privatskole. Jeg nedkommer i juni, med vores første. 

Jeg havde en rigtig træls folkeskole. Allerede da jeg kom i 5-6 klasse kom problemerne. Mobning-cutting-pjække... Jeg kunne faktisk gå fra skolen, imens der var elever og lærer der stod og kiggede. Men de sagde ingenting. Der blev heller ikke ringet hjem - vi fik blot et brev da jeg havde 25% fravær. Og gå hjem kunne jeg bare, da jeg boede 50 m. fra skolen. Der var jo ingen hjemme ved mig, da mor var på arbejde.. Far og mor var skilt, og storebror flyttet hjemmefra. Det har i dag gjort jeg altid har ville sætte mine børn på privatskole, sådan de kan få den opmærksomhed fra lærer, som jeg ikke fik. 

Men så snakkede vi igår om at, jamen hvornår fra? Vi bor selv 10 m. fra en skole. Så om hun/de kunne gå fra BH kl. og så indtil 4-5 klasse.. Eller om der allerede var behov før? Opmærksomhedsbehovet kommer selvfølgelig allerede tidligt.. Vi skal alligevel flytte når hun starter i 4-5, så det med at hun mister venner, kommer hun måske til alligevel.. Det var nemlig også en faktor - at vi synes selvfølgelig det er synd hun mister venner. 

1.: Jeg leder herefter nogle med erfaringer fra privatskoler. Oplever i at jeres barn/børn får mere opmærksomhed.. Altså at der faktisk er tiden til dem?

2.: Hvordan oplever i privatskoler mht. mobning osv? 

2.: Er der nogle der har overflyttet deres barn fra folkeskole til privat deromkring 4-5-6 klasse, men har fortrudt de ikke gjorde det fra start?

3.: Andet jeg bør vide om privatskoler?

Der kan svares anonymt. 

I er også meget velkomne til at skrive en privatbesked til mig :-)

Jeg har ikke så mange gode input til om privat eller kommuneskole er bedst. Jeg tror det afhænger meget af de pågældende skoler og de børn dit barn kommer i klasse med.

Vil bare lige sige, at hvis I ønsker muligheden for at få jeres barn på privatskole skal I huske at få skrevet op i god tid. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor stor rift der er om den skole i overvejer, men få skrevet op fra fødslen, så er der i hvert fald størst chance for, at I får muligheden for at vælge privatskolen, hvis det er den I beslutter jer for

Det er svære beslutninger... Pøj pøj med den...

Anmeld Citér

23. april 2016

Anonym trådstarter

Anonymor skriver:

Kan sagtens forstå dine tanker om flere ressourcer ift. den enkelte elev. Jeg spekulerer dog på, om det bliver så meget bedre af, at det er en privatskole. Nu må jeg indrømme, at jeg ikke er helt inde i inklusion ift. privatskoler, men hvis børn med særlige behov og vanskeligheder også inkluderes i normalklasser i privatskoler, tænker jeg, at det godt kan udfordre tiden her også. Det hører jeg i hvert fald mange lærere sige: De har alle de gode intentioner om at imødekomme de individuelle behov, men hvis der er 2-3 elever med særlige udfordringer (det kunne fx være ADHD), som har behov for at blive imødekommet på én måde, nogle med "almindelige" vanskeligheder, der har brug for at blive imødekommet på en anden måde osv., så kan det være et nærmest umuligt regnestykke.

Gud, hvor lyder jeg pessimistisk Men jeg vil gerne medgive, at det måske er lidt nemmere, hvis der trods alt er knap så mange elever. Så længe du ikke forventer det perfekte! Men det er nu heller ikke mit indtryk  

Enig.. Men jeg ved det ærligt ikke. Selvfølgelig, når vi snakker: hvis der er 3 ADHD børn, passer de måske ikke ind der, hvis de ikke kan få deres behov opfyld når der er 1 lærer. Men Hvis der er 3 børn, med et behov for at få tingene forklaret på en mere pædagogisk måde, der kan klares på 5 minutter, kan det jo sagtens klares, tænker jeg.

Nah, pessimistisk synes jeg ikke. Du realistisk! 

Forventer aldrig det perfekte! Slet ikke om skolesystemet.. 

Anmeld Citér

23. april 2016

Anonym trådstarter

Michalala skriver:

Jeg har ikke så mange gode input til om privat eller kommuneskole er bedst. Jeg tror det afhænger meget af de pågældende skoler og de børn dit barn kommer i klasse med.

Vil bare lige sige, at hvis I ønsker muligheden for at få jeres barn på privatskole skal I huske at få skrevet op i god tid. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor stor rift der er om den skole i overvejer, men få skrevet op fra fødslen, så er der i hvert fald størst chance for, at I får muligheden for at vælge privatskolen, hvis det er den I beslutter jer for

Det er svære beslutninger... Pøj pøj med den...

Tak! Havde egentlig ikke rigtig tænkt over netop den der med at blive skrevet op. Så vil da helt sikkert lige undersøge hvornår og hvordan :-) 

Ja det er svære beslutninger.. Mange tak 

Anmeld Citér

23. april 2016

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Jeg gik på privatskole - en "fin én" med et højt, fagligt niveau - alle mine skoleår. Vi mobbede en pige fra klassen samtlige ti år, uden at der blev grebet ind. Grov mobning. 

Mine børn har gået på privatskole, en rummelig friskole med fokus på det sociale liv, hele deres skolegang. Ingen mobning - og så alligevel. Der var da lige nogle stykker, der ikke altid havde det så sjovt. 

Og så har jeg været lærer i snart 20 år, to år på en friskole, resten på to forskellige folkeskoler. Der er ingen, absolut ingen, rød tråd i forhold til, om der er blevet mobbet mere eller mindre på de forskellige skoler. Der er tusind ting i spil - den enkelte klasse, den enkelte lærer, den enkelte forældregruppe, den enkelte leder - og det enkelte mobbeoffer også. 

Folkeskoler - og privatskoler - er lige så forskellige som supermarkeder eller planteskoler. Du ville næppe nogensinde høre nogen sige, at på planteskoler har alle planter det pr. definition "godt" eller skidt, eller at alle Netto'er er gode og alle Brugsen'er dårlige, fordi den lokale brugsuddeler gør sit job dårligt. 

I dit sted ville jeg høre andre om deres oplevelser med hhv. den lokale folkeskole og den private, du kunne have i tankerne. Se på den enkelte skole og ikke på "kassen" folke- eller privatskole. 

Ja ok! Det satte tingene lidt i perspektiv, selvom jeg egentlig godt kunne tænke mig til det. Har nok altid bare tænkt, at når man betaler for noget selv, får man det bedre. 

Igen mobning, er en sag for sig selv. Som ja, handler meget om skole til skole- lærer til lærer osv. Men hvordan men ressourcer mere, til det enkelte barn.

Jeg havde også tænkt at forhøre mig ved andre forældre, på netop den privatskole vi påtænker, men ved ikke hvor jeg skal lede efter dem henne Men at besøge skolen, skal vi jo også. Kan man komme i kontakt med andre forældre på den måde?

Hvad tænker du om at lade barnet være på vores folkeskole, og blive rykket over på privat senere? Eller er det bedst at lade dem være på samme skole hele tiden, altså lade hende gå fra BH kl. i privaten?(hvis muligt..)

Anmeld Citér

23. april 2016

Anonym trådstarter

Anonymor skriver:

Måske er inklusion kun gældende i den almindelige folkeskole faktisk 

Hvad tænker du?  (ved godt det var i sammenhæng med din anden besked, men tror stadig ikke helt jeg forstår hvad du mener..)

Anmeld Citér

23. april 2016

Babilooo

Det er op til privatskolerne at vælge elever frit. Dvs. Mobbere og andre kan forvises. Der er heller ikke 50 med fremmede førstesprog. 

Jeg har gået på privatskole altid og kan varmt anbefale det. Stort fokus på læring og ro i klassen og at dygtiggøre sige. Igen tolerance for mobning.

Der er kun 24 i min søns klasse og de deles op når de skal undervises - dvs. De er kun 13 ved undervisning.! Det gør en forskel i forhold til opmærksomhed. 

Min søns venner på alm folkeskole har fået kvælertag og der bruges halvdelen af tiden på ballademagere. 

Anmeld Citér

23. april 2016

Muffinmus

Det kan være svært at sige hvad der er mest rigtige går det enkelte barn og familie.

Jeg har gået i 0-2 klasse på en folkeskole. Blev flyttet da den var ringe og lærene bindegale.

Gik i 2-4 på folkeskole nr 2. Den blev lukket efter 2 år, men var faktisk ok.

Hele min klasse flyttede hen på skole nr 3,klasse 4-6,  endnu en folkeskole.Skolen var igen dåræig, dårlig mobbepolitik bla, og fungerede generelt bare dårligere end den vi kom fra. Det resulterede i at på 2 år forsvandt 2/3 af klassen, da de andre forældre var af samme holdning.

Så, flyttede skole igen i 6. Fra folkeskolen, men denne gang til en privatskole.

Elskede den skole, og der var meget opmærksomhed på den enkelte elev og at vi alle havde kendskab til de mindre elever. Skønne lærere der gav sig tid til at forklare, være hyggelig og have godt samarbejde.

I 8 klasse flyttede vi til Jylland, fra Sjælland. Kom på folkeskole igen. Noget lort, men elendige lærere, ingen tålmodighed hvad indlæring angår, alkoholiske og sure... De fleste i hvert fald, der var enkelte ok lærere. 

Mine går nu på friskole, og jeg elsker den. Der er fokus på børnenes trivsel synes jeg. De tager mobning meget seriøst og de gode bliver hjulpet frem, de alm hjælpes frem og dem der har det bogligt svært.

De har fokus på det sociale, at de kan se der leges på alle leder og kanter og er gode til at henvende sig til forældrene hvis der er noget.

Men, når det så er sagt, kender jeg ikke skolen før den blev til en friskole, men eftersom det er de samme lærere,  kunne jeg forestille mig at den var god før det også.

Og der er kun Ca 70-75 elever på skolen.

Jeg må indrømme jeg intet har til overs for især de store kommuneskoler.

Anmeld Citér

23. april 2016

Anonym

Min veninde er lærer på en privat skole. Hun fortæller at efter den almindelige folkeskole er begyndt at lukke specialklasserne for at inkludere 'specialklassebørnene' i almindelige klasser (hvor de ikke har en chance for at følge med), har de oplevet en stor tilgang af 'specialbørnene' til deres skole idet klasserne er mindre og normeringen dermed højere. Men det har selvfølgelig givet en del problematikker mht niveauet i klassen, ro og tid til fordybelse.  Det er jo også værd at have med i sine overvejelser.  

Anmeld Citér

23. april 2016

Lisbeth1985

Anonym skriver:

Dette bliver måske lidt langt. Håber på mange inputs!

Igår kom jeg og min mand til at snakke om privatskole. Jeg nedkommer i juni, med vores første. 

Jeg havde en rigtig træls folkeskole. Allerede da jeg kom i 5-6 klasse kom problemerne. Mobning-cutting-pjække... Jeg kunne faktisk gå fra skolen, imens der var elever og lærer der stod og kiggede. Men de sagde ingenting. Der blev heller ikke ringet hjem - vi fik blot et brev da jeg havde 25% fravær. Og gå hjem kunne jeg bare, da jeg boede 50 m. fra skolen. Der var jo ingen hjemme ved mig, da mor var på arbejde.. Far og mor var skilt, og storebror flyttet hjemmefra. Det har i dag gjort jeg altid har ville sætte mine børn på privatskole, sådan de kan få den opmærksomhed fra lærer, som jeg ikke fik. 

Men så snakkede vi igår om at, jamen hvornår fra? Vi bor selv 10 m. fra en skole. Så om hun/de kunne gå fra BH kl. og så indtil 4-5 klasse.. Eller om der allerede var behov før? Opmærksomhedsbehovet kommer selvfølgelig allerede tidligt.. Vi skal alligevel flytte når hun starter i 4-5, så det med at hun mister venner, kommer hun måske til alligevel.. Det var nemlig også en faktor - at vi synes selvfølgelig det er synd hun mister venner. 

1.: Jeg leder herefter nogle med erfaringer fra privatskoler. Oplever i at jeres barn/børn får mere opmærksomhed.. Altså at der faktisk er tiden til dem?

2.: Hvordan oplever i privatskoler mht. mobning osv? 

2.: Er der nogle der har overflyttet deres barn fra folkeskole til privat deromkring 4-5-6 klasse, men har fortrudt de ikke gjorde det fra start?

3.: Andet jeg bør vide om privatskoler?

Der kan svares anonymt. 

I er også meget velkomne til at skrive en privatbesked til mig :-)

Jeg har ikke børn endnu,men når jeg får skal han/hun helt sikkert på privatskole. Jeg er selv blevet mobbet i folkeskolen med den konsekvens,at mit faglige niveau faldt. Mine forældre flyttede mig derfor i 7.klasse til en privatskole,hvilket jeg er dem evigt taknemmelige for! På privatskolen var der for det første nul tolerance overfor mobning,og for det andet var der niveauopdelt undervisning,hvilket hjalp mig til at opnå et fagligt niveau,som jeg ALDRIG ville have opnået i en traditionel folkeskole...

Dertil skal tilføjes,at de urimelige krav som møder folkeskolelærerne i dag ofte er bedre på privatskolerne...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.