Sprit25 skriver:
Min datter er lige blevet skrevet op til privatskole og jeg håber inderligt hun kommer derind. Ellers vil jeg håbe inklusion er dødt til den tid.
For mig er det alt afgørende nemlig inklusion. Jeg tror simpelthen ikke på det. Det er en smuk tanke men det var kommunisme også!
Jeg står lige nu i en skole med rigtig mange inklusions børn. Og de bliver tabt! Fuldstændig tabt! Der er simpelten ikke plads til et barn med voldsomme særlige behov i dagens folkeskole. For alles skyld skulle de børn i en specialklasse.
på privatskolen ryger ballademager ud og det passer mig fint. Min skoletid var præget af larm og uro og det skal min datter ikke døje med
Nu er inklusion jo et vidt begreb og ikke et enten/eller. Alle skoler har til enhver tid inkluderet elever, der var "anderledes", og der er ikke noget nyt i, at børn med fx ADHD eller autisme blev rummet i normalklasser. Det "nye" er, at barren er sænket, så flere børn med alvorligere grad af deres diagnoser er kommet ud i folkeskolerne, og der kan vi godt blive enige om, at det er kammet over, hvilket er synd for alle parter.
Jeg bliver bare lidt ærgerlig over at se inklusion som sådan fremhævet som nyt og negativt, for jeg har søreme også mange gode oplevelser, fx med en dreng med infantil autisme, jeg havde i en klasse fra 7.-9., og som blev rummet og knuselsket af sine klassekammerater. For ham havde det ikke været lykken at gå på en specialskole. Det er ikke sort/hvidt.
Det er heller ikke så enkelt, at "ballademagere ryger ud på privatskoler" - langt fra. Privatskoler udnytter måske nok oftere muligheden for bortvisning, men de smider altså ikke jævnt hen urolige elementer ud, og eksempelvis sætter mange friskoler en ære i at arbejde med "problematiske" børn og forsøge at ændre deres adfærd. En ballademager er ikke bare en ballademager. Og som en lille krølle kan jeg fortælle, at når Markus, der går i folkeskole, kommer i problemer pga. sit "ballademageri", og forældrene kan se, det er ved at køre skævt - ja, så sender de ham ofte på privatskole.
På den måde ryger "ballademagere" ofte rundt i systemet - fra privatskole til kommuneskole, men også omvendt. Spørgsmålet er da også, hvem der skal tage hånd om og rumme en 13-14-årig "bandit", for det nytter jo ikke, at alle sender problemet videre.
For mine egne børns vedkommende har det glædet mig, at deres privatskole ikke bare smed uromagere ud, for uromagere er ikke bare uromagere, og jeg værdsætter, at mine unger lærte forskellige slags børn at kende, at der blev sat ressourcer ind for at løse problemerne, så de ikke sad tilbage i en "ghetto" af pæne, artige børn fra pæne hjem. Igen - intet er sort/hvidt.