Anonym skriver:
Jeg har et familiemedlem som jeg tror har borderline. Vedkommende har tendens til at komme i konflikt med de fleste mennesker, enten hader eller elsker personen folk og det mest udtalte er seriøse humørsvingninger . Her taler vi om et humør der skifter mange gange i løbet af dagen og vedkommende kan slet ikke styre dit temperament. Ting som synes som bagateller for mig kan få personen til at reagere ekstremt voldsomt = råbe og sparke/kaste med ting. Det kan også være hvis personen ikke får sin vilje eller bliver modsagt i ting. Samtidig kan humøret køre i fuldstændig den anden retning hurtigt igen..på fx en time, hvor vedkommende så skriger af grin og er oppe at køre...(man ved aldrig hvilket humør personen er i). Kan det være borderline??? Må indrømme at jeg til tider føler mig dårligt behandlet af vedkommende, da personen siger ting helt uden omsvøb (taler især ned til folk) - men taler nogen på samme måde den anden vej er personen ekstremt nærtagende!!! Er der nogen der kan genkende disse ting???
Jeg tænker måske også Borderline, eller faktisk måske ADHD.
Jeg har selv en emotionel personlighedsforstyrrelse. Jeg kan genkende meget at det med humørsvingninger og temperament. Jeg bliver sur og ked af det, fordi jeg aldrig tror jeg kan gøre noget rigtigt, f.eks hvis taber en kulgepind, ja så kan du jo bare se jeg er jo et dårligt menneske, jeg kan ikke engang holde på en kulgepind..
Men så falder jeg hurtigt ned igen. Jeg er testet for ADHD og kom også på medicin, men virke ikke rigtig. Så nu har jeg fået noget stemnings stabilisere medicin. Og nu skal der meget mere til. Selvfølgelig er der periode hvor jeg ikke kan styre mig selv.
Jeg synes du skal gøre hvad du kan for at hjælpe. Det er svært selv at gøre noget og det gør ondt inden i når man i kan styre sit humør.
Anmeld
Citér