Har du borderline eller er du pårørende?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. april 2016

Sandratoft

Zelinasmor skriver:

Men det kan hun ikke. Du kan slet ikke regne ud hvad en person fejler. Men hun kan evt tale med en læge om tegnene og be om hjælp til at håndtere sin pårørendes "problemer".

Ts får jo også mange gode råd og tilbagemeldinger fra pårørende og folk der selv har haft/stadig har borderline.  Dét er da i nogen tilfælde bedre end en samtale med sin praktiserende læge som muligvis ikke har den store erfaring indenfor borderline. 

Kan ikke se problemet i at søge erfaring, vi søger jo også erfaring på rigtig mange andre områder herinde, som vi ligeså godt kunne spørge en sundhedsplejerske eller andet fagfolk om. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. april 2016

Anonym

Anonymor skriver:

Ikke for at lyde alt for selvfed, men hvordan er det bedre at få råd af en praktiserende læge, som ingen specialviden har om psykiske sygdomme, ift. hun herinde har modtaget råd af en næsten færdiguddannet psykolog (altså mig), som da helst skulle vide noget om det

Altså jeg forstår ikke helt din logik. Hun må ikke spørge til råds herinde ift symptomerne, for på den måde at vide om hun bør forholde sig til vedkommende på en bestemt måde, men hun må gerne spørge en læge om præcis det samme - en læge som på ingen måde har noget der ligner udtømmende viden om psykiske forstyrrelser. 

Hvis du er snarlig psykolog må du jo også vide at en henvisning til psykolog/psykiater kommer fra en læge og ikke et debatforum

Anmeld Citér

22. april 2016

Anonymor

Anonym skriver:

Hvis du er snarlig psykolog må du jo også vide at en henvisning til psykolog/psykiater kommer fra en læge og ikke et debatforum

Naturligvis, men det er jo sagen fuldstændig uvedkommende her. Trådstarter eftersøger viden for at forstå én hun kender - ikke for at finde ud af en henvisning. Hun kan ikke troppe op hos lægen og få en eller anden hun kender henvist. Derfor giver det udmærket mening at hun søger viden for sin egen skyld online. Zelinasmor anbefaler hende at stille lægen de spørgsmål hun stiller her. Og det er det, jeg anfægter: det giver ikke specielt meget mening at tage til lægen for at spørge ham eller hende, om hendes bekendte mon har borderline ud fra de nævnte symptomer. Det kan hun lige så godt finde svar på online.

Måske har du misforstået dialogen?

Anmeld Citér

22. april 2016

Anonymor

Anonym skriver:

Nu skrev hun ikke specifikt, at det skulle være en praktiserende læge - det kunne jo være en psykiater, såfremt hun har mulighed for at komme i kontakt med en sådan. Og nej, en speciallæge i almen medicin har ikke en udtømmende viden om psykiske forstyrrelser, men dog både viden fra medicinstudiet samt mindst 1/2 års praksiserfaring fra psykiatrien bag sig. 

Jeg synes ikke, det behøver at være et enten/eller, langt hellere et både og. 

I sit svar til mig skrev hun "læge" og ikke psykiater.    Det er ret usandsynligt, at en psykiater som i de fleste tilfælde har utrolig lang ventetid, hr tid til at se en person, som bare lige vil høre om hendes bekendte kunne have borderline. Det er det jeg anfægter. Når det handler om noget så enkelt som bare at ville forstå lidt bedre, så synes jeg det er helt okay at søge viden og erfaring på nettet. Målet er jo ikke at få hende udredt

Anmeld Citér

22. april 2016

Anonym

Anonymor skriver:

I sit svar til mig skrev hun "læge" og ikke psykiater.    Det er ret usandsynligt, at en psykiater som i de fleste tilfælde har utrolig lang ventetid, hr tid til at se en person, som bare lige vil høre om hendes bekendte kunne have borderline. Det er det jeg anfægter. Når det handler om noget så enkelt som bare at ville forstå lidt bedre, så synes jeg det er helt okay at søge viden og erfaring på nettet. Målet er jo ikke at få hende udredt

Er en psykiater mindre læge end en praktiserende? Det kunne jo være, hun kendte en. Der er ikkenoget som helst galt i at spørge herinde, men heller ikke i at spørge en læge.

Anmeld Citér

22. april 2016

Anonymor

Anonym skriver:

Er en psykiater mindre læge end en praktiserende? Det kunne jo være, hun kendte en. Der er ikkenoget som helst galt i at spørge herinde, men heller ikke i at spørge en læge.

Hvordan i alverden udleder du af mit svar, at en psykiater skulle være mindre læge end en almindelig praktiserende læge? Øh? Jeg skriver, at jeg svarede ud fra den præmis, at der var tale om en almindelig praktiserende læge.

Grunden til min modargumentation var, at Zelinasmor (og andre) anfægtede TS berettigelse i at spørge herinde. At du er enig i, at hun har ret til det er da fint. Så er vi jo sådan set enige

Anmeld Citér

22. april 2016

Anonymor

Anonym skriver:

I øvrigt skrev jeg direkte, at jeg ikke kunne se, hvorfor det skulle være  bedre at kontakte en (almindelig praktiserende) læge end den fint kvalificerede hjælp hun får her. Jeg har ingen steder skrevet, at det ville være dumt at opsøge viden begge steder. Jeg skriver, at det giver udmærket mening at spørge her og har sin berettigelse.

Altså vi to er jo enige, så jeg ser ikke helt, hvad vi skal diskutere det for?

Anmeld Citér

22. april 2016

xStinepigen

Mor og meget mere skriver:

Bipolar med daglige svingninger ud i det ekstreme? Dét lyder mere usandsynligt. 

Det er faktisk en  normal ting for dem med en bipolar lidelse

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.