Har du borderline eller er du pårørende?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.195 visninger
57 svar
67 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
21. april 2016

Anonym trådstarter

Jeg har et familiemedlem som jeg tror har borderline. Vedkommende har tendens til at komme i konflikt med de fleste mennesker, enten hader eller elsker personen folk og det mest udtalte er seriøse humørsvingninger . Her taler vi om et humør der skifter mange gange i løbet af dagen og vedkommende kan slet ikke styre dit temperament. Ting som synes som bagateller for mig kan få personen til at reagere ekstremt voldsomt  = råbe og sparke/kaste med ting. Det kan også være hvis personen ikke får sin vilje eller bliver modsagt i ting. Samtidig kan humøret køre i fuldstændig den anden retning hurtigt igen..på fx en time, hvor vedkommende så skriger af grin og er oppe at køre...(man ved aldrig hvilket humør personen er i). Kan det være borderline??? Må indrømme at jeg til tider føler mig dårligt behandlet af vedkommende, da personen siger ting helt uden omsvøb (taler især ned til folk) - men taler nogen på samme måde den anden vej er personen ekstremt nærtagende!!! Er der nogen der kan genkende disse ting???

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. april 2016

Liv_86

Synes mere det lyder som maniodepressiv 

Anmeld Citér

21. april 2016

Anonym trådstarter

Men humøret skifter jo mange gange i løbet af dagen? 

Anmeld Citér

21. april 2016

Anonymor

Liv_86 skriver:

Synes mere det lyder som maniodepressiv 

Det synes jeg ikke det gør, for jeg læser ikke på trådstarters indlæg at hun får periode hvor hun bliver depressiv, eller at hendes gode humør lige frem er maniske, hvor der er go-go-go på. Det er også lidt usædvanligt hvis man som bipolar svinger op og ned virkelig mange gange i løbet af en dag, der er snarere tale om længere perioder, som ikke nødvendigvis har noget at gøre med at komme i konflikt eller have en meget sort/hvid tankegang, som ts beskriver vedkommende har.

Ts, synes det lyder meget karakteristisk for borderline. Hvad vil du vide? Måske kan jeg hjælpe lidt. Jeg er næsten færdiguddannet psykolog, og har i øvrigt selv sådan et menneske inde på livet. Mine personlige erfaringer deler jeg dog helst i en PB.

Anmeld Citér

21. april 2016

Hectar

Hvorfor så ivrig efter at diagnostisere vedkommende?

Anmeld Citér

21. april 2016

Ccamilla

Profilbillede for Ccamilla
Så er min barsel officielt slut - og ferien begynder :)
Katafalk skriver:

Nogen gange, er det nemmere at acceptere folks 'særheder', hvis de har en diagnose, end når de 'bare' opfører sig fuldstændigt uacceptabelt ..

Anmeld Citér

21. april 2016

Anonym trådstarter

Katafalk skriver:

Hvem siger jeg er ivrig efter at diagnosticere? Jeg spørger om det kan være borderline, fordi det vil gøre det lettere mig at forstå personen og hvordan jeg evt. skal forholde mig til vedkommende..

Anmeld Citér

21. april 2016

Ccamilla

Profilbillede for Ccamilla
Så er min barsel officielt slut - og ferien begynder :)

På vedhæftet billede, er der hvad der står om symptomer i min bog .. Læser til sosu ass ..

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

21. april 2016

Anonym trådstarter

Anonymor skriver:

Det synes jeg ikke det gør, for jeg læser ikke på trådstarters indlæg at hun får periode hvor hun bliver depressiv, eller at hendes gode humør lige frem er maniske, hvor der er go-go-go på. Det er også lidt usædvanligt hvis man som bipolar svinger op og ned virkelig mange gange i løbet af en dag, der er snarere tale om længere perioder, som ikke nødvendigvis har noget at gøre med at komme i konflikt eller have en meget sort/hvid tankegang, som ts beskriver vedkommende har.

Ts, synes det lyder meget karakteristisk for borderline. Hvad vil du vide? Måske kan jeg hjælpe lidt. Jeg er næsten færdiguddannet psykolog, og har i øvrigt selv sådan et menneske inde på livet. Mine personlige erfaringer deler jeg dog helst i en PB.

Jamen jeg tænker meget på om personen selv oplever at have et problem? Hvis personen fx er gået amok/fået et raserianfald på nogen uden en, for mig, tilstrækkelig grund - er se så kede af det bagefter? Altså kan de selv se, at de reagerer uhensigtsmæssigt eller føler de stadig det er andre folk den er gal med? Håber du forstår hvad jeg mener..

Anmeld Citér

21. april 2016

Anonym trådstarter

Ccamilla skriver:

På vedhæftet billede, er der hvad der står om symptomer i min bog .. Læser til sosu ass ..

Tak. Har selv læst en del om det, men synes det er svært st vide hvordan det er i virkeligheden - hvis du forstår :-) 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.