Jeg har selv borderline, og de symptomer du beskriver lyder som borderline. Jeg havde det selv på samme måde.
Men det er ikke sikkert at vedkommende ikke er klar over at der er noget galt. Jeg var udmærket klar over at noget var galt, men jeg turde ikke sige noget.
Borderline medfører meget lidt tro på sig selv og dårligt selvværd. De store udsving betyder også, at man har svært ved at finde ud af hvem man er og hvad der foregår i ens liv. De er sindssyg svært at forstå sig selv når man har borderline, stort set umuligt faktisk.
Mht konfrontation vil jeg mene det godt kan lade sig gøre. Hvor gammel er personen? En for ung alder kan betyde at man ikke er modtagelig. Men en venlig og imødekommende samtale om, hvorvidt personen har lyst til at tale om hvordan man har det, kan godt lade sig gøre. Men man må forvente en reaktion med mange følelser og måske benægtelse til at starte med. At komme så tæt ind på det store, sorte univers i en borderliners verden gør ondt og er noget man undgår ved rent instinkt.
Det er umuligt at forstå borderline hvis man ikke selv har det, så lad være med at fornærme en borderliner ved at sige at man ved hvordan det er, for det gør man ikke, og det vækker ikke tillid at sige det.
Vær åben, ærlig, imødekommende og forstående. Lad være med at døm personen, for det gør en borderliner rigeligt selv i forvejen.
Vedkommende har virkelig brug for hjælp, professionel hjælp og sandsynligvis medicin, det virkede for mig. Men der skal meget til før man kan se det selv.
Anmeld
Citér