Anonym skriver:
Det er helt sikkert IKKE borderline. Pas på med at kaste om dig med tanker om diagnoser. Jeg kan herfra som pårørende sige at det ikke er sjovt med en der har borderline eller anden psykisk sygdom og jeg bliver faktisk lidt harm når folk gerne vil dignostisere andre, for psykisk sygdom er ikke noget man spøger med.
Jeg er helt enig med Abracadabra - Det er da en virkelig, virkelig omfavnende tilgang, at forstå at forstå, om der kan være en årsag til adfærden, frem for bare at afskrive vedkommende som et dårligt menneske. TS skriver selv, at hun ønsker at kunne forstå adfærden, og hvordan hun bør handle ift. vedkommende, og det er nogen gange nemmere, hvis man kan se det ud fra et sygdomsperspektiv. Det er jo et udtryk for at ville rumme vedkommende og forstå, frem for bare at ville fortælle vedkommende, at han/hun er en idiot.
Jeg kunne måske følge dig, hvis hun ønskede at stemple vedkommende for at fordømme hende, men det er jo slet ikke det, som TS er ude på.
Og så er jeg i øvrigt stærkt uenig med din vurdering af, at vedkommende helt sikkert ikke har borderline. Her er symptomerne for borderline, jeg har med fed markeret dem, som jeg umiddelbart tænker opfyldes ud fra TS' beskrivelse.
- Har en tendens til at gøre impulsive og uigennemtænkte ting
- Har tendens til at gå amok
- Ofte er nødt til at opgive de projekter, man går i gang med
- Har et svingende og ustabilt humør
- Har en følelse af indre tomhed
- Har mangel på identitetsfølelse
- Ikke har stabile meninger og holdninger
- Gør alt for at undgå at være alene
- Har en tendens til at gøre ting, som kan være skadelige f.eks. for ens helbred
- Har problemer med at fastholde parforhold og forhold til andre mennesker
- Har haft såkaldte mikropsykoser, dvs. hallucinationer eller vrangforestillinger, der højst varer få minutter
- Har selvmordstanker
- Tendens til sort/hvid-tænkning
Resten kan vi ikke svare på, fordi vi ikke kan vide, hvad der foregår inden i vedkommende, men jeg tænker, at det er grundlag nok til at mistænke borderline, og i alt fald ikke afskrive det - for alle de ydre tegn er der.
Og det er da enormt synd for vedkommende, hun må have det rigtig svært. og i det tilfælde er det da dejligt, at dem omkring hende, forsøger at forstå hende.