Det nye KH-loft

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. marts 2016

loop

Årgangs Mor skriver:

Det kan jeg sagtens følge dig i, min intention var ikke at trampe på nogle men er også lidt nysgerrig ud fra det synspunkt at hendes budget viser en indkomst inkl fordele som er højere end andre tjener ved et fuldtidsjob. Synes netop også et mere dybdegående budget kunne ha været interessant. Selvom 200kr smøger om måneden må være mindre vigtig end en børnefødselsdag

Jeg læste det heller ikke, som om at du ville trampe på nogen Det er generelt i samfundet jeg mener det er et problem.

Jeg er nysgerrig, hvilke fordele ser du i budgettet?

Måske en bruger herinde på kontanthjælp vil vise et realistisk budget? For det kunne da være interessant at se nogle ægte tal, som du også skriver.

Jeg har bare indtryk af, at rigtig mange, hvis ikke de fleste, på kontanthjælp, har andre problemer end arbejdsløshed feks sygdom. Og så hjælper det jo ikke at skære i ydelsen, det bliver de jo ikke raske af.

Jeg tror også, at mange på kontanthjælp ville have mere gavn af et kursus i husholdningsøkonomi, end at blive sendt ud i praktik her og der.

Jeg tror på, at jo mere hele "situationen" løses/afhjælpes, des mere overskud vil der blive til, at mennesket kommer i arbejde, stopper med at ryge osv. Hvis det hele ramler på hjemmefronten, både personligt og økonomisk, hvor skal det personlige overskud så komme fra?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. marts 2016

Kløver

loop skriver:

Jeg læste det heller ikke, som om at du ville trampe på nogen Det er generelt i samfundet jeg mener det er et problem.

Jeg er nysgerrig, hvilke fordele ser du i budgettet?

Måske en bruger herinde på kontanthjælp vil vise et realistisk budget? For det kunne da være interessant at se nogle ægte tal, som du også skriver.

Jeg har bare indtryk af, at rigtig mange, hvis ikke de fleste, på kontanthjælp, har andre problemer end arbejdsløshed feks sygdom. Og så hjælper det jo ikke at skære i ydelsen, det bliver de jo ikke raske af.

Jeg tror også, at mange på kontanthjælp ville have mere gavn af et kursus i husholdningsøkonomi, end at blive sendt ud i praktik her og der.

Jeg tror på, at jo mere hele "situationen" løses/afhjælpes, des mere overskud vil der blive til, at mennesket kommer i arbejde, stopper med at ryge osv. Hvis det hele ramler på hjemmefronten, både personligt og økonomisk, hvor skal det personlige overskud så komme fra?

Jeg er ikke selv på kontanthjælp dog ledig fleksjobber, og har selv været på KH tidligere så ved hvad mange syge må gå igennem. 

De fordele jeg snakker om er de tillæg der gives feks friplads det skal jo også ses som en del af det hele da det er udgift andre i arbejde har  

jeg synes bestemt der skal være støtte til svagere stillet borgere i samfundet. Generelt er mange i klemme men nogle formår også at udnytte elle råbe højt, hvor berettigelsen er knap så stor som hos andre som virkelig er klemt. Dette ser jeg som trist da det skævvrider og skaber negativitet om dem der har brug for hjælpen og som har det  svært

hvor stor en andel som har problemer kontra det "bare" at være arbejdsløs ved jeg ikke. Men mere hjælp, og tage folk seriøst og give hjælp inden det bliver alvorligt, kunne virkelig gøre en forskel. I stedet for kommuner som peger fingre og der mangler hjælp og ressourcer kunne det gavne med større støtte og vejledning til korrekt hjælp i tide, feks igennem nemmere mulighed for psykolog samtaler da det er bare et af  redskaberne som er svære at få med mindre man betaler 100% til dyre penge, ellers har man 2 x 12 samtaler  (delvist betalt) igennem et helt liv, og netop på KH kan det være umulige penge at finde 

Anmeld Citér

22. marts 2016

lineog4

Årgangs Mor skriver:

Jeg er ikke selv på kontanthjælp dog ledig fleksjobber, og har selv været på KH tidligere så ved hvad mange syge må gå igennem. 

De fordele jeg snakker om er de tillæg der gives feks friplads det skal jo også ses som en del af det hele da det er udgift andre i arbejde har  

jeg synes bestemt der skal være støtte til svagere stillet borgere i samfundet. Generelt er mange i klemme men nogle formår også at udnytte elle råbe højt, hvor berettigelsen er knap så stor som hos andre som virkelig er klemt. Dette ser jeg som trist da det skævvrider og skaber negativitet om dem der har brug for hjælpen og som har det  svært

hvor stor en andel som har problemer kontra det "bare" at være arbejdsløs ved jeg ikke. Men mere hjælp, og tage folk seriøst og give hjælp inden det bliver alvorligt, kunne virkelig gøre en forskel. I stedet for kommuner som peger fingre og der mangler hjælp og ressourcer kunne det gavne med større støtte og vejledning til korrekt hjælp i tide, feks igennem nemmere mulighed for psykolog samtaler da det er bare et af  redskaberne som er svære at få med mindre man betaler 100% til dyre penge, ellers har man 2 x 12 samtaler  (delvist betalt) igennem et helt liv, og netop på KH kan det være umulige penge at finde 

Friplads fx er jo ikke kun til kontanthjælpsmodtagere det er til alle med en lav indkomst. Det der sker nu er at de tillægsordninger primært boligsikring regnes med ind i hvad kan man få fra det offentlige dvs. En på overførselsindkomst modsat en lavtlønnet ikke får samme tilskud til deres husleje. 

Og begrundelsen er man så kan sige det betaler sig at arbejde - så hvis man vender den om, så kan vi også sige med et kontanthjælpsloft som netop er båret frem af disse eksempler og os andres indre svinehund er nu muligt at fastholde små lønninger ja endda skære lidt i dem, for der kan jo stadig betale sig at arbejde.

jeg har aldrig troet på intentionen var de håndører man sparer ved at skære i kontanthjælpen. Nej intentionen er at kunne holde lønninger nede, så vi som i Tyskland ender med working poor, men det er stadig bedre end kontanthjælp 

Anmeld Citér

22. marts 2016

lineog4

Årgangs Mor skriver:

Kan helt sikkert følge dig 

vi tjener også lige præcis for meget, til at få støtte, og pga 4 børn betaler vi fra 1 maj 10.000 hver mdr (banken har regnet ud efter vi lige har gennemgået budget) det er godt nok også mange penge, som min mand knokler for at betale, men sådan er det jo 

du har ret i det er svært at sammenligne og der står ikke hvor i landet de bor i forhold til husleje 

Skal I betale 10.000 kr om måneden til pasning af 4 børn? Da jeg betalte allermest til 3 børn betalte jeg 5200 - vildt. Får I ikke søskende rabat i kommunen? Helt vildt det er jo næsten som 3 fuldt betalte vuggestuepladser

Anmeld Citér

22. marts 2016

lineog4

Bliver altså lige nød til at kommentere på det med fripladser til institutioner. Hvis man ikke får tilskud overhovedet skal man tjene over 516.000 om året og kun have et barn  og være et par. For at få friplads fuld skal man tjene under 166.000 om året hvis man kun har et barn og er et par. 

Har man flere børn stiger tallet med 7000 pr barn og er man enlig stiger tallet med 58000. 

Jeg synes både min mand og jeg har okay løn (han mere end mig) og vi ville begge som enlige med vores tre børn få tilskud til institution - ikke fuld men tilskud. 

Der er immervæk over 300000 kr i indkomst om året forskel på den der får fuld friplads til den der ikke modtager noget tilskud overhovedet endda hvis den der var fuld friplads er enlig og de andre er par. De 300000 kr om året må immervæk betyde en større økonomisk frihed også selvom man er to voksne.

Anmeld Citér

22. marts 2016

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Årgangs Mor skriver:

Hm jeg må gøre noget forkert, handler meget "drop madspild" og på tilbud, jeg lever dog på lchf pga insulinresistens og gluten intollerance, hvilket gør noget mad lidt dyrere. Nu er vi godt nok også lidt flere men må vist kigge igen og se hvad jeg kan gøre bedre tak for input 

Hehe jeg lever også på lchf  Køber billig (rigtig) smør (giver aldrig mere end 10 kr pr pakke), bruger ca ½ l fløde om ugen og køber kokosolie i rema1000. - Der synes jeg det er billigst. Og så spiser vi som sagt riigtig meget kål i alle afskygninger. Og æg køber jeg hos en lokal fiskebil hvor jeg får 30 kæmpe skrabeæg for 50 kr Så bruger ca 100 kr om måneden på æg. Men det har jo også rigtig meget at sige at I er flere i husstanden end vi er herhjemme.

Anmeld Citér

22. marts 2016

Kløver

lineog4 skriver:

Skal I betale 10.000 kr om måneden til pasning af 4 børn? Da jeg betalte allermest til 3 børn betalte jeg 5200 - vildt. Får I ikke søskende rabat i kommunen? Helt vildt det er jo næsten som 3 fuldt betalte vuggestuepladser

Banken har regnet ud fra det vi giver nu og lagt den ydelse vi kommer til at betale oveni, men er måske fordi der bla er madordning, som kun gælder 1 måltid så vi skal stadig have madpakker osv med, det er nok med i, da det ikke er frivilligt 

Anmeld Citér

22. marts 2016

Kløver

MummiT skriver:

Hehe jeg lever også på lchf  Køber billig (rigtig) smør (giver aldrig mere end 10 kr pr pakke), bruger ca ½ l fløde om ugen og køber kokosolie i rema1000. - Der synes jeg det er billigst. Og så spiser vi som sagt riigtig meget kål i alle afskygninger. Og æg køber jeg hos en lokal fiskebil hvor jeg får 30 kæmpe skrabeæg for 50 kr Så bruger ca 100 kr om måneden på æg. Men det har jo også rigtig meget at sige at I er flere i husstanden end vi er herhjemme.

Har det nok, æg køber vi ved en bondemand og giver 35kr for 30 æg hvor får du smør så billigt henne  

Anmeld Citér

22. marts 2016

Kløver

lineog4 skriver:

Friplads fx er jo ikke kun til kontanthjælpsmodtagere det er til alle med en lav indkomst. Det der sker nu er at de tillægsordninger primært boligsikring regnes med ind i hvad kan man få fra det offentlige dvs. En på overførselsindkomst modsat en lavtlønnet ikke får samme tilskud til deres husleje. 

Og begrundelsen er man så kan sige det betaler sig at arbejde - så hvis man vender den om, så kan vi også sige med et kontanthjælpsloft som netop er båret frem af disse eksempler og os andres indre svinehund er nu muligt at fastholde små lønninger ja endda skære lidt i dem, for der kan jo stadig betale sig at arbejde.

jeg har aldrig troet på intentionen var de håndører man sparer ved at skære i kontanthjælpen. Nej intentionen er at kunne holde lønninger nede, så vi som i Tyskland ender med working poor, men det er stadig bedre end kontanthjælp 

Jeg er på ingen måde for KH loftet, og jeg ved godt det er noget alle kan få efter indkomst, men det er stadigvæk en udgift man feks slipper for og det kan være en stor post alt efter hvor mange børn man har. Det er jo noget andre betaler som fast udgift og noget man derfor ikke skal betale. Så selvfølgelig kan det ikke regnes ind som rådighedsbeløb men det er jo stadig noget som slipper at betale for 

jeg tror ikke på at dunke folk i hovedet. Da jeg var på KH fik jeg 4800kr udbetalt hver måned og det var godt nok svært at få noget til at løbe rundt. Det var ikke luft til noget overhovedet  

Anmeld Citér

22. marts 2016

Leneur

Nogen der ved hvor jeg finder et beregningsgrundlag for enlig på kontanthjælp med kun 1 barn? Jeg har svært ved at finde ud af hvor meget jeg reelt mister og er ved at gå i spåner over det og vil gerne forberede mig så vidt muligt i den nedgang der kommer, så mit barn mærker mindst til de nye forandringer der kommer til at ske. Vil så vidt muligt undgå at det skal gå udover hendes sociale liv og hendes fritidsaktivitet, så gør det ikke noget at det er mig det går udover. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.