Det nye KH-loft

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. marts 2016

Astoria

Profilbillede for Astoria

Min første (meget) ukonstruktive tanke var hvorfor hun dog vælger at få tre børn når hun igennem mange år har haft det svært økonomisk og stort set været på kontantjælp siden hun var 18. Men nu er hun i situationen og det skal selvfølgelig ikke gå ud over børnene. 

Man kan godt skære i budgettet, der findes masser af offentlige steder der har internet hvor børnene kan tage hen og telefonregningen virker meget høj. Viasat-pakken kan skæres og de kunne finde en billigere lejlighed. Selvom om man absolut kan skære ned på udgifter så er det ikke sikkert at man skal det. Spørgsmålet er om man har ret til en vis levestandard også på offentlige ydelser. Jeg er ikke selv helt afklaret, men efter jeg flyttede til Italien, hælder jeg til at hvis det er økonomisk muligt så skal en vis levestandard sikres, men må også indrømme at det virker sørealistisk at man i Danmark forsvarer sin ret til en viasat TV-pakke på offentlige ydelser 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. marts 2016

Kløver

Astoria skriver:

Min første (meget) ukonstruktive tanke var hvorfor hun dog vælger at få tre børn når hun igennem mange år har haft det svært økonomisk og stort set været på kontantjælp siden hun var 18. Men nu er hun i situationen og det skal selvfølgelig ikke gå ud over børnene. 

Man kan godt skære i budgettet, der findes masser af offentlige steder der har internet hvor børnene kan tage hen og telefonregningen virker meget høj. Viasat-pakken kan skæres og de kunne finde en billigere lejlighed. Selvom om man absolut kan skære ned på udgifter så er det ikke sikkert at man skal det. Spørgsmålet er om man har ret til en vis levestandard også på offentlige ydelser. Jeg er ikke selv helt afklaret, men efter jeg flyttede til Italien, hælder jeg til at hvis det er økonomisk muligt så skal en vis levestandard sikres, men må også indrømme at det virker sørealistisk at man i Danmark forsvarer sin ret til en viasat TV-pakke på offentlige ydelser 

Jeg forstår godt de ikke vil flytte pga sønnen, og de åbenbart har fæyttet en del. 

Tænker også noget i deres dagligdag i forhold til rådighedsbeløb må kunne ændres, altså indkøb osv, en af de steder vi konstant prøver at blive bedre  

Anmeld Citér

21. marts 2016

Rauw

Jeg er nok lidt imod at skære og rode mere ved børnefamiliernes økonomi på kontanthjælp og su osv. Jeg kan se en masse steder i hendes økonomi hvor jeg lige kunne gøre dit og dat bedre og frigive nogle penge. Men, det er småt og ærligtalt, hvis jeg skulle leve så fattigt at en tusse eller to talte som rigtige penge, ville mit liv sku hurtigt mistet sin værdi og glæde for mig. Og DET er farligt. Især når man har børn. Hvorfor ikke spare nogen steder hvor der rent faktisk kan spares uden det går udover fattige børn? Som kongehuset, politikere, designermøblerne på kommunen, grim by kunst osv? Det gir mere mening i mine øjne. 

Anmeld Citér

21. marts 2016

sne190810

Altså, jeg må ærligt indrømme at de første tanker som fløj igennem mit hoved var "undskyldning, på undskyldning, på unskyldning" samt ansvarsfralæggelse. Og jeg er ikke vild med jeg tænker sådan, men det gjorde jeg altså.

Mht nuværende budget, så er jeg ganske enig i med hvad andre indtil videre har skrevet i tråden ift at kunne spare lidt penge.

Jeg hader at tænke sådan, men helt ærligt. Lidt som Astoria, forstår jeg ikke valget om et 3. barn, når hun har to i forvejen, hvor af den ene har lidt vanskeligheder. Men igen, det har hun sikkert haft sine grunde til :-) 

Hvis hendes angst fylder så meget, og sætter en stopper for en mulighed for at arbejde sig op mod større indtægt, hvorfor så ikke tage hånd om den og søge behandling. Det er da et sted at starte.. 

Udover det, så må man altså se i øjnene at man ikke kan leve som alle andre med arbejde ift materielle goder, når man netop er på offentlig forsørgelse om det så er på grund af det ene eller andet. Jeg forventede da heller ikke, at have penge til alverden, da jeg var på SU i knap 5 år, selvom mine venner med fuldtidjobs havde råd. Bare Tv, det er altså ikke et must at have, selvom jeg selvfølgelig godt kan følge det at livet syntes kedeligt uden. 

Anmeld Citér

21. marts 2016

Kløver

Rauw skriver:

Jeg er nok lidt imod at skære og rode mere ved børnefamiliernes økonomi på kontanthjælp og su osv. Jeg kan se en masse steder i hendes økonomi hvor jeg lige kunne gøre dit og dat bedre og frigive nogle penge. Men, det er småt og ærligtalt, hvis jeg skulle leve så fattigt at en tusse eller to talte som rigtige penge, ville mit liv sku hurtigt mistet sin værdi og glæde for mig. Og DET er farligt. Især når man har børn. Hvorfor ikke spare nogen steder hvor der rent faktisk kan spares uden det går udover fattige børn? Som kongehuset, politikere, designermøblerne på kommunen, grim by kunst osv? Det gir mere mening i mine øjne. 

Der er sikkert mange steder der kunne skæres osv. Jeg siger bestemt ikke jeg er for KH loftet, for er jeg ikke, men omvendt er selv 19.000 hver måned også en del penge på offentlig forsørgelse og faltisk mere end hvad rigtig mange får på et reelt arbejde også selv hvis vi modregner børnepengene 

Anmeld Citér

21. marts 2016

lineog4

Det er bare så ærgerligt det altid er sådanne eksempler der tages frem med argumenter som: jeg kan ikke tage hjemme fra før 7.30 for skal aflevere børn - øhh ja det skal jeg også men må starte kl 7. Eller er budget hvor der klart er plads til prioriteringer og selvsagt behøver man ikke holde en fødselsdags for 2000.

Men det som ikke kommer frem er, hvordan det er ikke at have råd til den blå mandag klassen arrangerer, hvordan man bliver presset af forældrene i klassen bestemmer man køber fælles gave til 250. Eller når drengen ønsker sig de samme Nike air sko som de andre eller..... Jeg ved godt man kan spare det op, man kan være bedre økonomisk, men desværre er der familier der netop ikke kan det og det er måske en af grundene til de er på en overførselsindkomst. Der er simpelthen for mange på kontanthjælp som ikke burde være der. Jeg underviser børn med særlige behov, børn der formodentlig aldrig vil kunne varetage et selvstændigt arbejde, ja en del af dem vil såmænd ikke kunne klare at bo alene. Når de bliver 18 så ryger de på kontanthjælp, de fleste vil være på STU men det er ikke SU berettiget, og ja de er bare dem selv, men de vil aldrig kunne arbejde 225 timer uden tilskud fx. De bliver ramt af loftet, dem hører vi ikke om. 

I stedet hører vi konstant om den enlige mor der har er budget der har større poster til mobil og tv end mit... Det forvrænger billedet...

Anmeld Citér

21. marts 2016

Rockertand

Årgangs Mor skriver:

http://www.avisen.dk/rikke-mister-3600-kroner-spiser-risengroed-for-at-f_375387.aspx

Hm tænker at høre jeres mening her 

jeg gør meget op i at alle skal hjælpes og støttes men med udgifterne til mobil-internet-tv tænker jeg det må kunne gøres billigere? 

De har næsten det samme som os i rådighedsbeløb, efter hun er faldet i penge og vi er 4 børn under skolealderen og 2 voksne 

måske noget økonomi rådgivning kunne hjælpe familien 

hvad ville i gøre her, hvor det hele er gået i hårdknude, gode konstruktive forslag  

Undskyldninger er der nok af.

Enig i det med mobil med mere, men derudover er det noget fis, at man vælger at blive boende i en lejlighed, man reelt ikke har råd til, og det er noget fis, at hun betaler moderens mobil, det må moderen da selv finansiere. Rygningen giver helt sig selv, mange bække små...

Jeg bor i en såkaldt udkantskommune, en af de fattige, der udløser et særligt fradrag hos Skat, så slemt vurderes det at bo her.......men! Hun kan leje et helt hus, istandsat og beliggende i skøn natur, med forbrug til ca 4500-5000 kr her, der er mangel på arbejdskraft på de 2 kæmpestore lokale fabrikker (ufaglært arbejdskraft), den lokale friskole tilbyder små klasser på omkring 10-15 elever med 2 lærere i mange fag, og så vil hun ovenikøbet have råd til bil, som er en nødvendighed her.

Jeg er sikker på, at hun til enhver tid vil vælge at sidde fast i den nuværende situation, det har vi også set eksempler på herinde, når muligheder og begrænsninger diskuteres, men jeg synes for det meste, at det er undskyldninger og latterlige argumenter, der præger billedet.

Kan kun have ondt af hende, men absolut ikke på grund af økonomien.

Anmeld Citér

21. marts 2016

klmf

Er faktisk lidt rystet over at hun har næsten det samme udbetalt som jeg har  Jeg arbejder skæve arbejdstider, weekend og helligdage og står bogstaveligt talt med folks liv i hænderne og det ansvar belønnes så med det samme som en, der har været på passiv forsørgelse de sidste 5 år. Ikke medregnet pension selvfølgelig, men stadigvæk.... 

Anmeld Citér

21. marts 2016

alenemor42

lineog4 skriver:

Det er bare så ærgerligt det altid er sådanne eksempler der tages frem med argumenter som: jeg kan ikke tage hjemme fra før 7.30 for skal aflevere børn - øhh ja det skal jeg også men må starte kl 7. Eller er budget hvor der klart er plads til prioriteringer og selvsagt behøver man ikke holde en fødselsdags for 2000.

Men det som ikke kommer frem er, hvordan det er ikke at have råd til den blå mandag klassen arrangerer, hvordan man bliver presset af forældrene i klassen bestemmer man køber fælles gave til 250. Eller når drengen ønsker sig de samme Nike air sko som de andre eller..... Jeg ved godt man kan spare det op, man kan være bedre økonomisk, men desværre er der familier der netop ikke kan det og det er måske en af grundene til de er på en overførselsindkomst. Der er simpelthen for mange på kontanthjælp som ikke burde være der. Jeg underviser børn med særlige behov, børn der formodentlig aldrig vil kunne varetage et selvstændigt arbejde, ja en del af dem vil såmænd ikke kunne klare at bo alene. Når de bliver 18 så ryger de på kontanthjælp, de fleste vil være på STU men det er ikke SU berettiget, og ja de er bare dem selv, men de vil aldrig kunne arbejde 225 timer uden tilskud fx. De bliver ramt af loftet, dem hører vi ikke om. 

I stedet hører vi konstant om den enlige mor der har er budget der har større poster til mobil og tv end mit... Det forvrænger billedet...

Jeg kunne ikke være mere enig. Det er nok ikke det bedste eksempel de har hevet frem. Men det er helt sikkert bevidst! 

Jeg er gang på gang stødt på argumenter som:

Flyt i noget billigere 

Luk for tv pakken og internettet.

Drop forsikringer 

Hvad får de børn for osv. Osv.

Hvor skal man få penge til flytning fra ? Til indskud?  Hvor er alle de billige lejligheder henne? Skal børnene frarøves muligheden for tv som giver lidt underholdning og indblik i verden? 

Internet skal bruges til skole og som ledig skal du kunne søge jobs, tjekke eboks osv.

Sidst men ikke mindst hvorfor er det lige at syge, handicappede osv. Ikke skulle have samme drømme som alle andre om familie? 

Men lad os nu bare lade de åndsvage eks. Ligge som medierne hiver frem og som ikke på nogen måde giver et billede af virkeligheden! 

Og lad os se på hvad det er kontanthjælps loftet skal gøre....

Nå ja det vil fremskaffe at 700 flere kommer i job.

Det er da en joke der er til at tage og føle på !

Anmeld Citér

21. marts 2016

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Årgangs Mor skriver:

Uha jeg kunne lære noget på maden, hvordan gør i det? 

Vi har stadig blebørn men bare mælk i sig selv, vi bruger nok 8- 10 liter om ugen alt efter hvor meget der skal bages osv 

vi har fastnet da den er rigtig billig, og så bruger vi ikke mobilerne meget på nær nettet. 

Tv kan man evt undvære tv pakke/helt lille og så have feks 1-2 streaming. Kan man nøjes med streaming alene er det ca 79-158 pr mdr 

Uh altså jeg sparer rigtig meget på kød. I stedet for at købe kød hver uge køber det ca hver 3. mdr (eller når fryseren lige mangler) Jeg køber nakkefilet og skærer til koteletter. Man kan ofte få dem på ca 2½ kg til 85-100 kr. Nogle gange endda endnu billigere. Jeg kan få ca 20 koteletter ud af 2½ kg filet, så det i sig selv er jo rigtig billig kød til mange dage. Og så køber jeg kylling (hovedsageligt lår og bryst, men af og til hele), og hakket okse/svinekød på tilbud. Og f.eks. bacon når jeg finder et godt tilbud. Jeg sætter hver måned et mindre beløb til side til kød og så er der altid til hvis jeg liiige falder over et super tilbud. Så i hverdagen køber jeg egentlig kun grønt, frugt og mejeriprodukter. Herhjemme går der ca 2 liter mælk på en uge, men vi er jo også kun 2. 
Og så spiser vi riiiiigtig meget kål. Hvidkål og blomkål er altid billigt, mætter godt og kan varieres i uendelighed! Jeg er rigtig glad for karrykål da det er en super billig ret som mætter godt og smager af noget. Det får vi nok ca en gang om ugen. Derudover går jeg rigtig meget op i at undgå madspild, så alle rester bliver gemt. Hvis de ikke bliver spist enten til frokost eller aftensmad senere på ugen, så ryger de i fryseren og så er der nem mad til en dag hvor det hele bare skal gå lidt stærkt
Derudover så er de 300 kr udelukkende til mad. De uger hvor jeg bruger 300 kr er "dyre" uger hvor der også skal fyldes op på havregryn og andre ting der holder et pænt stykke tid af gangen.
Finder jeg vildt gode tilbud på f.eks. frost grønt jamen så har jeg klaret en uge for så slidt som 150 kr. 

Og så kommer der bleer og andre husholdningsartikler oveni

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.