snuskesmor skriver:
Jeg bliver faktisk nødt til at uddybe her, for jeg føler mig hengt op på noget jeg ikke har sagt.
Både TS' oprindelige indlæg og de efterfølgende svar lugter for mig på lang vej af sladder. På intet tidspunkt er der en overvejelse over "hvordan kan jeg hjælpe", " bør jeg hjælpe", "findes der hjælp de kan få". Og det er mit udgangspunkt for mine svar her inde. Hvis det udgangspunkt er forkert, kunde TS måske alligevel bruge mine svar til netop at vende tankerne over på om der er noget man kunde gøre.
Når det kommer til mine indrømmelser: Jeg indrømmer blankt at jeg er bange for at blive dømt og bagtalt for de valg jeg laver, for nogle af dem er ikke standard. Og ja, det påvirker mine svar i denne tråd. Det handler ikke om at mit barn bliver passet meget - det har hun det ikke godt med så det bliver hun ikke. Men det handler om andre valg i mit liv, som en konservativ kusine sikkert ville kunde lave en meget grim historie omkring.
Det er baggrunden for at jeg beder TS om at holde op med at sladre og, hvis der er et reelt problem, hellere give en hånd.
Sladre? Der er da ikke meget sladder i at skrive anonymt om anonyme personer til ukendte folk i et forum som dette.
TS er i tvivl, om der er grund til bekymring eller ej. Havde stemningen/vurderingen herinde nu været, at ja, du bør være meget bekymret, ville næste oplagte skridt være, at TS spurgte, hvad hun evt. kunne gøre. Jeg kan levende forestille mig ramaskriget, hvis hun ikke blot havde luftet sin tvivl, om der var grund til bekymring, men i stedet havde konkluderet, at den VAR helt gal, og spurgt til, hvad hun kunne gøre for det stakkels barn.
Nu kørte det jo af sporet allerede i og med, at hendes bekymringstanker blev udlagt som dømmende adfærd - og sladder - og dermed er det aldrig blevet aktuelt for hende at spørge til, om hun skal handle på det og i givet fald hvordan.
Hvis nu folk havde sat hende ind i deres tanker og overvejelser omkring emnet og illustreret, at der er mange måder at være forældre på, og at hyppig pasning ikke per definition er skidt, i stedet for at føle sig anklaget - pga. hendes SPØRGSMÅL og TVIVL - kunne debatten have fået en konstruktiv drejning.
Jeg synes ærligt talt, at folk ser spøgelser og fordømmelse mellem linjerne, og det gør man måske let, når man selv frygter fordømmelse for egne valg - men så er det da bare at spørge og forklare baggrunden for egne valg og krydse fingre for, at TS lytter og nuancerer sin holdning. Gør hun ikke det, har man om ikke andet rene linjer i dialogen, baseret på fakta og ikke formodninger omkring hendes bevæggrunde.