Hvorfor er det så svært ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. februar 2016

Cvbn

Anonym skriver:



Allerførst jeg holder ham ikke hjemme , han NÆGTER at skulle i skole. Hvis han skal afsted skal jeg slæbe ham skrigende afsted. Nu er han jo ikke hjemme fordi bogstaverne driller men andre ting.



Men hvad siger hans lærere? Har I en dialog igang? Og har I en plan for, hvordan han skal blive tryg ved at komme i skole igen? 

Jeg mener det såmænd ikke som kritik, men som en reel bekymring for, om du og din søn får den rette hjælp. 

Jeg har rigtig rigtig mange års erfaring med børn med særlige behov, ordblindhed osv. og jeg mener det altså, når jeg siger, at hans trivsel og velvære i skolen er MEGET vigtigere end at kunne alle bogstaverne i 0. klasse. særligt når han nu er så dygtig til andre fag...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. februar 2016

Anonym trådstarter





Men hvad siger hans lærere? Har I en dialog igang? Og har I en plan for, hvordan han skal blive tryg ved at komme i skole igen? 

Jeg mener det såmænd ikke som kritik, men som en reel bekymring for, om du og din søn får den rette hjælp. 

Jeg har rigtig rigtig mange års erfaring med børn med særlige behov, ordblindhed osv. og jeg mener det altså, når jeg siger, at hans trivsel og velvære i skolen er MEGET vigtigere end at kunne alle bogstaverne i 0. klasse. særligt når han nu er så dygtig til andre fag...



Beklager hvis jeg virkede " skarp " er ret påvirket at dette. Det går mig utrolig meget på at han ikke vil afsted , da han jo ikke kan blive hjemme. Vi har / er i dialog med skolen tror de mener de går over . Er helt enig med dig , trivsel er vigtigere. Ved ikke hvad løsningen er :-( ved hvorfor han ikke vil i skolen men kan ikke gøre så meget ved det . Da det skyldes skift af klasser pga manglende faglighed . 

Anmeld Citér

17. februar 2016

Anonym trådstarter



Allerførst så ville jeg tage det helt roligt med de bogstaver. Alle børn lærer i forskelligt tempo, og det er altså helt naturligt, at der er noget der driller mere end andet...

jeg er mere bekymret og nysgerrig over, hvorfor du holder ham hjemme? Altså han kan jo ikke blive hjemme, indtil han pludselig kan dem, så jeg mener, at dit fokus må være på at få ham i skole igen. Du skriver, at han er skilt fra sine venner, men det er jo en situation, han skal lære at være i. Du må have en snak med hans lærer, om hvordan I støtter ham bedst i forhold til dette; hjælp til at lave legeaftaler i pauserne og sørg for at lave legeaftaler i fritiden.

 



Mit fokus er bestemt også at få ham i skole, men ved faktisk ikke hvordan jeg vender bøtten igen. Ja han skal lærer at være skilt fra sine kammerater , men nogle børn som ham har brug for den trygge base som en klasse giver. Hvor man er sammen med sine vante kammerater og lærer. Kan nu heller ikke selv set det hensigtsmæssige i skift hver 3 måned. Jeg har netop et barn som har brug for den tryghed og de rammer har skolen ikke hvilket han reagere på. Desværre er der ikke andre skoler så ved ikke hvad løsningen er. Andet end vi må få styr på det faglige så han kan rykke videre. 

Vil skynde mig at sige , at jeg ikke er negativ mod dit indlæg blot så frusteret over situationen. Og at jeg ikke ved hvordan jeg løser den

Anmeld Citér

17. februar 2016

lineog4

Ret mig hvis jeg tager fejl, men jeg tænker du er den samme som en gang tidligere har skrevet om din søn i forhold til i 0. klasse hvor de delte hold på ny?

For umiddelbart ville jeg jo også sige trivsel kommer før bogstaver, men hvis trivslen er afhængig af de skide bogstaver så er man jo på den og egentlig sat i et paradoks: man kan ikke have den optimale læring hvis man ikke trives og man åbenbart heller ikke få lov at blive hvor man trives hvis man ikke har den optimale læring.

Så jeg vil lige understrege igen og igen, jeg sætter din søns trivsel højere end hans bogstavsindlæring, og jeg ville ikke være voldsomt bekymret i 0. klasse især ikke hvis han kan finde sine succes i matematik (hvordan gør de egentlig det med niveaudeling, for det er da mindst lige så "kedeligt" at være langt foran i matematik men stadig arbejde med tal og mængder op til 20?).

Jeg er ellers ikke meget for at give råd om hvordan man terper der hjemme, men hvis du er den jeg tror, så er det måske okay.

Der er en app der hedder søde ord - det er et koncept som er hundrede procent lydret og hvor de små pus lære bogstaverne som store bogstaver i starten (det er alle ikke lige glade for, men jeg tænker det var en god ide med din søn). her til findes der også bøger og opgaver, men det kræver en investering og egentlig først når han kan en del bogstaver og kan sætte dem sammen. Der findes to app søde ord 1 og søde ord 2, 1 er den nemmeste og den vil han kunne bruge. Derudover er der knæk læsekoden som er lavet af dansklærere. ABC balloner, Bogstavsleg, vokaljagt, dansende bogstaver. Søg også på håndfonemer og bogstaver, måske det kunne hjælpe ham at dem med så han har en bevægelse til at huske bogstaverne.

Så ville jeg selv satse på vokalerne (ikke æ, ø, å men de andre 6 som de første), de plejer at være lettest at lære og så oplever han en succes når han kan dem. Og så få s med, så kan man pludselig allerede skrive en del ord - igen hurtig succes.

Og arbejd med lyde, ja formen er vigtig når man skal skrive og læse, men lydene er så fantastiske og man kan lege med dem, tænke over hvilket dyr der passer til l lyden, eller er det måske et monster der har en l lyd - hvis det er et monster kan man så tegne et monster ud af et L? det skal leges leges leges leges....

og så til sidst, lav en masse med tal, vis ham han også er dygtig i skolen - for skolen er mangt og meget mere end at kunne bogstaverne.

For resten til den store kan du fortælle jeg havde en 8. klasse med en ordblind elev, jeg lavede en lille læsetest med dem og han var den eneste der klarede den, fordi de andre ikke kunne bruge strategien med at læse langsomt, det kunne han. Og det er en god strategi når man skal læse faglitteratur.

Anmeld Citér

17. februar 2016

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Ret mig hvis jeg tager fejl, men jeg tænker du er den samme som en gang tidligere har skrevet om din søn i forhold til i 0. klasse hvor de delte hold på ny?

For umiddelbart ville jeg jo også sige trivsel kommer før bogstaver, men hvis trivslen er afhængig af de skide bogstaver så er man jo på den og egentlig sat i et paradoks: man kan ikke have den optimale læring hvis man ikke trives og man åbenbart heller ikke få lov at blive hvor man trives hvis man ikke har den optimale læring.

Så jeg vil lige understrege igen og igen, jeg sætter din søns trivsel højere end hans bogstavsindlæring, og jeg ville ikke være voldsomt bekymret i 0. klasse især ikke hvis han kan finde sine succes i matematik (hvordan gør de egentlig det med niveaudeling, for det er da mindst lige så "kedeligt" at være langt foran i matematik men stadig arbejde med tal og mængder op til 20?).

Jeg er ellers ikke meget for at give råd om hvordan man terper der hjemme, men hvis du er den jeg tror, så er det måske okay.

Der er en app der hedder søde ord - det er et koncept som er hundrede procent lydret og hvor de små pus lære bogstaverne som store bogstaver i starten (det er alle ikke lige glade for, men jeg tænker det var en god ide med din søn). her til findes der også bøger og opgaver, men det kræver en investering og egentlig først når han kan en del bogstaver og kan sætte dem sammen. Der findes to app søde ord 1 og søde ord 2, 1 er den nemmeste og den vil han kunne bruge. Derudover er der knæk læsekoden som er lavet af dansklærere. ABC balloner, Bogstavsleg, vokaljagt, dansende bogstaver. Søg også på håndfonemer og bogstaver, måske det kunne hjælpe ham at dem med så han har en bevægelse til at huske bogstaverne.

Så ville jeg selv satse på vokalerne (ikke æ, ø, å men de andre 6 som de første), de plejer at være lettest at lære og så oplever han en succes når han kan dem. Og så få s med, så kan man pludselig allerede skrive en del ord - igen hurtig succes.

Og arbejd med lyde, ja formen er vigtig når man skal skrive og læse, men lydene er så fantastiske og man kan lege med dem, tænke over hvilket dyr der passer til l lyden, eller er det måske et monster der har en l lyd - hvis det er et monster kan man så tegne et monster ud af et L? det skal leges leges leges leges....

og så til sidst, lav en masse med tal, vis ham han også er dygtig i skolen - for skolen er mangt og meget mere end at kunne bogstaverne.

For resten til den store kan du fortælle jeg havde en 8. klasse med en ordblind elev, jeg lavede en lille læsetest med dem og han var den eneste der klarede den, fordi de andre ikke kunne bruge strategien med at læse langsomt, det kunne han. Og det er en god strategi når man skal læse faglitteratur.



Jeg er utrolig splittet for ret faglig kan jeg se ideen, men social kan jeg ikke. Han har " nok " udfordringer i forvejen , og pga dem spiller det sociale meget ind. Han skal bruge så mange ressourcer på det sociale nu, at det går fra indlæringen. Jeg syntes ikke man kan skille de 2 ting ad for begge kan være vigtige, da trivsel har stor betydning for læring. 

Mange tak for de gode råd til apps dem vil jeg kikke på. Igen er jeg splittet for tror også for meget træning ødelægger glæden . Ski ikke nemt med de voldsomme krav til de små.

kan ikke helt finde ud af det , for når vi øver kan han bogstaverne i det ene øjeblik så næste er de samme glemt ?

han har styr på a , i , o , s , t , x , w , y , u . Han kan høre bogstavet hvis jeg f.eks siger Æble så ved han det er Æ . 

ved ikke om han er god til tal men dem lærte han væsenlig hurtigere , samt engelske virkelig er hans moment . Han snakker ofte engelsk :-) 

tror bare det stresser mig pga den aldersintegreret undervisning, for han vil opleve så mange skift og evt nederlag. Havde vi bare haft 0 kl havde det ikke bekymret mig så meget.

P.t er han jo slet ikke i skole og det er noget skidt.

håber den store klare sig, hans selvær er dog i bund hvad angår skole pga alle de nederlag. Og hvis han ikke får den rette hjælp ved jeg ikke hvordan det bliver bedre 

Anmeld Citér

17. februar 2016

FruHolm <3

Anonym skriver:



Kan du Huske navnet på den app ? Den kunne vi måske også bruge, han spiller iPad så det kunne være oplagt. Min er meget lydfølsom så det spiller også ind her, der er larm i klassen



Ved ikk om du kan finde den på ipad , her har vi en galaxy tab , men den hedder børnenes alfabet 

her kan du se billede af den ☺️

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

17. februar 2016

lineog4

Anonym skriver:



Jeg er utrolig splittet for ret faglig kan jeg se ideen, men social kan jeg ikke. Han har " nok " udfordringer i forvejen , og pga dem spiller det sociale meget ind. Han skal bruge så mange ressourcer på det sociale nu, at det går fra indlæringen. Jeg syntes ikke man kan skille de 2 ting ad for begge kan være vigtige, da trivsel har stor betydning for læring. 

Mange tak for de gode råd til apps dem vil jeg kikke på. Igen er jeg splittet for tror også for meget træning ødelægger glæden . Ski ikke nemt med de voldsomme krav til de små.

kan ikke helt finde ud af det , for når vi øver kan han bogstaverne i det ene øjeblik så næste er de samme glemt ?

han har styr på a , i , o , s , t , x , w , y , u . Han kan høre bogstavet hvis jeg f.eks siger Æble så ved han det er Æ . 

ved ikke om han er god til tal men dem lærte han væsenlig hurtigere , samt engelske virkelig er hans moment . Han snakker ofte engelsk :-) 

tror bare det stresser mig pga den aldersintegreret undervisning, for han vil opleve så mange skift og evt nederlag. Havde vi bare haft 0 kl havde det ikke bekymret mig så meget.

P.t er han jo slet ikke i skole og det er noget skidt.

håber den store klare sig, hans selvær er dog i bund hvad angår skole pga alle de nederlag. Og hvis han ikke får den rette hjælp ved jeg ikke hvordan det bliver bedre 



Jeg tror ikke selv jeg er splittet, for mig er trivsel utrolig vigtig og oplever man faglig opdeling gør noget ved trivslen så er det ikke godt. Og jeg tænker holddeling men med en fast base i klassen slet ikke er særlig svært at lave, så slår man to fluer med et smæk. Jeg tror ikke på lige børn leger bedst, men det derimod sagtens kan være hende der har svære udfordringer fagligt der er bedste veninde med 12 tals pigen. Og nej man behøver ikke gå i klasse med sin bedste ven, men det er jo rart alligevel. 

Men nu er det et faktum for din søn og så skal du enten som mor ruste ham til at klare skiftene og sørge for kontakten med de gode venner uden for skoletiden eller du kan terpe lidt bogstaver - ville normalt ikke opfordre til at terpe i den alder, men tænker samtidig det er så synd for ham at opleve alle de skift. Jeg jo sige de app jeg har skrevet ikke er terperi men også hygge og spil.

Og udover det synes jeg da det er fint hvis han kan høre lydene inde ord du siger som æble. Ville nok gå på biblioteket og spørge efter bøgerne til søde ord, de med to bogstaver lydret mener den ene hedder Mi Fu

Anmeld Citér

17. februar 2016

Anonym trådstarter

MinBabyOscar <3 skriver:



Ved ikk om du kan finde den på ipad , her har vi en galaxy tab , men den hedder børnenes alfabet 

her kan du se billede af den ☺️



Takker vil ihvertilfald prøve :-)

Anmeld Citér

17. februar 2016

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:



Jeg tror ikke selv jeg er splittet, for mig er trivsel utrolig vigtig og oplever man faglig opdeling gør noget ved trivslen så er det ikke godt. Og jeg tænker holddeling men med en fast base i klassen slet ikke er særlig svært at lave, så slår man to fluer med et smæk. Jeg tror ikke på lige børn leger bedst, men det derimod sagtens kan være hende der har svære udfordringer fagligt der er bedste veninde med 12 tals pigen. Og nej man behøver ikke gå i klasse med sin bedste ven, men det er jo rart alligevel. 

Men nu er det et faktum for din søn og så skal du enten som mor ruste ham til at klare skiftene og sørge for kontakten med de gode venner uden for skoletiden eller du kan terpe lidt bogstaver - ville normalt ikke opfordre til at terpe i den alder, men tænker samtidig det er så synd for ham at opleve alle de skift. Jeg jo sige de app jeg har skrevet ikke er terperi men også hygge og spil.

Og udover det synes jeg da det er fint hvis han kan høre lydene inde ord du siger som æble. Ville nok gå på biblioteket og spørge efter bøgerne til søde ord, de med to bogstaver lydret mener den ene hedder Mi Fu



Men hvordan ialverden gør jeg det ? Om vi vil det eller ej er det ikke alle børn der kan rumme de skift. Men ja sådan er vores lod desværre . Jeg aner ikke hvordan jeg ruster ham til det , for tænker det er en del af ham. Han har brug for den tryghed, som mange voksne også har. Hvor filan er den rummelige skole med plads til alle ?? Da jeg ikke har indflydelse på skolestruk på jeg øve, så håber jeg det lykkes at få ham i skolen . Frygtelig man vægter faglighed højere end trivsel i 0 kl :-(

vil prøve at tjekke linkene ud :-) 

Anmeld Citér

17. februar 2016

lineog4

Anonym skriver:



Men hvordan ialverden gør jeg det ? Om vi vil det eller ej er det ikke alle børn der kan rumme de skift. Men ja sådan er vores lod desværre . Jeg aner ikke hvordan jeg ruster ham til det , for tænker det er en del af ham. Han har brug for den tryghed, som mange voksne også har. Hvor filan er den rummelige skole med plads til alle ?? Da jeg ikke har indflydelse på skolestruk på jeg øve, så håber jeg det lykkes at få ham i skolen . Frygtelig man vægter faglighed højere end trivsel i 0 kl :-(

vil prøve at tjekke linkene ud :-) 



Aner det ikke, hvis jeg vidste det ville jeg skrive en masse bøger  det eneste jeg kan se er, at det er vigtigt han føler han beholder sine venner og det kræver en kæmpe indsats for de glider hurtigt ud når det meste af deres skole/SFO hverdag foregår i en anden klasse og de skaber historier sammen. 

Har bare et spørgsmål, kan han risikere flere skift? Altså kan han risikere den gruppe han er med nu ikke er den gruppe han er sammen med om 3 mnd?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.