lineog4 skriver:
Ret mig hvis jeg tager fejl, men jeg tænker du er den samme som en gang tidligere har skrevet om din søn i forhold til i 0. klasse hvor de delte hold på ny?
For umiddelbart ville jeg jo også sige trivsel kommer før bogstaver, men hvis trivslen er afhængig af de skide bogstaver så er man jo på den og egentlig sat i et paradoks: man kan ikke have den optimale læring hvis man ikke trives og man åbenbart heller ikke få lov at blive hvor man trives hvis man ikke har den optimale læring.
Så jeg vil lige understrege igen og igen, jeg sætter din søns trivsel højere end hans bogstavsindlæring, og jeg ville ikke være voldsomt bekymret i 0. klasse især ikke hvis han kan finde sine succes i matematik (hvordan gør de egentlig det med niveaudeling, for det er da mindst lige så "kedeligt" at være langt foran i matematik men stadig arbejde med tal og mængder op til 20?).
Jeg er ellers ikke meget for at give råd om hvordan man terper der hjemme, men hvis du er den jeg tror, så er det måske okay.
Der er en app der hedder søde ord - det er et koncept som er hundrede procent lydret og hvor de små pus lære bogstaverne som store bogstaver i starten (det er alle ikke lige glade for, men jeg tænker det var en god ide med din søn). her til findes der også bøger og opgaver, men det kræver en investering og egentlig først når han kan en del bogstaver og kan sætte dem sammen. Der findes to app søde ord 1 og søde ord 2, 1 er den nemmeste og den vil han kunne bruge. Derudover er der knæk læsekoden som er lavet af dansklærere. ABC balloner, Bogstavsleg, vokaljagt, dansende bogstaver. Søg også på håndfonemer og bogstaver, måske det kunne hjælpe ham at dem med så han har en bevægelse til at huske bogstaverne.
Så ville jeg selv satse på vokalerne (ikke æ, ø, å men de andre 6 som de første), de plejer at være lettest at lære og så oplever han en succes når han kan dem. Og så få s med, så kan man pludselig allerede skrive en del ord - igen hurtig succes.
Og arbejd med lyde, ja formen er vigtig når man skal skrive og læse, men lydene er så fantastiske og man kan lege med dem, tænke over hvilket dyr der passer til l lyden, eller er det måske et monster der har en l lyd - hvis det er et monster kan man så tegne et monster ud af et L? det skal leges leges leges leges....
og så til sidst, lav en masse med tal, vis ham han også er dygtig i skolen - for skolen er mangt og meget mere end at kunne bogstaverne.
For resten til den store kan du fortælle jeg havde en 8. klasse med en ordblind elev, jeg lavede en lille læsetest med dem og han var den eneste der klarede den, fordi de andre ikke kunne bruge strategien med at læse langsomt, det kunne han. Og det er en god strategi når man skal læse faglitteratur.
Jeg er utrolig splittet for ret faglig kan jeg se ideen, men social kan jeg ikke. Han har " nok " udfordringer i forvejen , og pga dem spiller det sociale meget ind. Han skal bruge så mange ressourcer på det sociale nu, at det går fra indlæringen. Jeg syntes ikke man kan skille de 2 ting ad for begge kan være vigtige, da trivsel har stor betydning for læring.
Mange tak for de gode råd til apps dem vil jeg kikke på. Igen er jeg splittet for tror også for meget træning ødelægger glæden . Ski ikke nemt med de voldsomme krav til de små.
kan ikke helt finde ud af det , for når vi øver kan han bogstaverne i det ene øjeblik så næste er de samme glemt ?
han har styr på a , i , o , s , t , x , w , y , u . Han kan høre bogstavet hvis jeg f.eks siger Æble så ved han det er Æ .
ved ikke om han er god til tal men dem lærte han væsenlig hurtigere , samt engelske virkelig er hans moment . Han snakker ofte engelsk :-)
tror bare det stresser mig pga den aldersintegreret undervisning, for han vil opleve så mange skift og evt nederlag. Havde vi bare haft 0 kl havde det ikke bekymret mig så meget.
P.t er han jo slet ikke i skole og det er noget skidt.
håber den store klare sig, hans selvær er dog i bund hvad angår skole pga alle de nederlag. Og hvis han ikke får den rette hjælp ved jeg ikke hvordan det bliver bedre