serinasmor skriver:
Årh ... Hver gang jeg kigger i denne tråd får jeg helt ondt i maven ... Der må sidde flere børn rundt i DK som bliver utrygge og hvor kravene virker uoverkommelige ...
Jeg har et enkelt spørgsmål
I skolen og hjemme - når i øver bogstaver - foregår det så altid stillesiddende ?
Har i lidt leg inde over ? Eller bevægelse ? Eller begge dele
på en gang
Når jeg hører din historie kribler det i mig for at udvikle nye måder at indlære bogstaver ... (er ikke lærer
men kreativ ... Med nok en lidt anden indlæringskurve i min snørklede hjerne
)
Men om det hjælper jer i situationen kommer jo helt an på hvordan i gør nu - og hvordan din søn lærer bedst
Nå men ... Andre måder at lære bogstaver på end stillesiddende på en stol med papir og blyant - kan være :
Vendespil , hvor i husker at sige bogstaverne når de vendes- prøv ad - Start med at lave 14 brikker x 2 - skriv 14 bogstaver med stort og i størrelse 36 i Word ... Lav godt med mellemrum så bogstaverne kan klippes ud hver for sig
... Print 2 eksemplarer og klip ud ... Klip 28 stykker karton i lige store størrelser - lim bogstaver på kartonen ... Du har nu brikkerne til et vendespil med 14 forskellige bogstaver
Brug brikkerne til andre spil
:
Fx hent bogstavet
Blandt brikkerne i en bunke på gulvet - træk en brik fra bunken - sig bogstavet og hent en ting som starter med bogstavet - hjælp hindanden med hvad det kan være eller hav en "visuel liste " liggende som i kan finde inspiration i ... Visuel liste fx et ark med A og billeder af agurk , abe , ahorn blad , and, Anders and og andre ting med a , at ark med B og billeder af båd, banan, bænk, bøllehat, Bjørn bamse osv ..
Så får man koblet noget krop og fysisk aktivitet på
Twister med bogstaver ... Print bogstaver ud på A4 12 forskellige bogstaver vil nok være at foretrække (måske x2 - har svært ved at se for mig hvor stort det bliver ) klister arkene sammen i kanterne med tape så der dannes en stor flade - Brug fx brikkerne til at se hvilket bogstav i skal ramme start med højre fod
Tegn bogstaver på fliserne eller asfalten med kridt og hink et ord - hjælp hinanden med at finde på korte ord
og hjælp hinanden med at stave dem
God leg
Ved ikke hvordan det foregår i skolen , tror bestemt de bare sidder og laver opgaver . Ikke i leg.
hjemme har han et billede af bogstaverne , når vi har læst godnat historie øver vi ( det vil han gerne )
ellers har jeg lavet er spil hvor han trækker bogstaverne fra mig ( jeg har printet ud og lamineret )
ellers finder jeg ting som frugt / grønsager og så finder vi hvad det starter med. Mens vi sidder i stuen . Finder forbogstaver på hans legetøj når han leger
har lavet et spil hvor vi har terninger og skal så skrive på et stykke papir, hvad terningerne viser. Man skal så have tallene fra 1-12
Jeg har også ondt i maven og græder mange tårer i disse dage . Syntes det er hårdt at han ikke trives og ikke kan gøre noget