Anonym skriver:
Hvordan hjælper det på barnets adfærd? Han vil jo stadig være den samme? Jeg taler meget med min mand om det og han kan godt forstå jeg bliver urolig når han skal være her, der gør han også selv, fordi det er så intenst og hårdt. Jeg taler også med min mor om det osv. Men synes bare ikke noget hjælper, min tilgang til ham ændre heller ikke noget, prøver alverdens ting, og ligegyldigt hvad så kører han stadig i højeste gear når han er her! Vil bare så gerne kunne lade ungerne lege uden opsyn og være tryg med det!
I min kommune er der åben anonym rådgivning man kan gå ned i. Undersøg om der er det i din kommune. Det er en start, en der lytter og kommer med lidt gode råd og måske også rådet om det her skal videre i systemet.
Jeg kender dig ikke, kender ikke alle detaljer men havde jeg mødt dig professionelt og du til forskellige forslag spurgte; hvordan hjælper der på barnets adfærd. Så ville jeg vide min første opgave var at få dig til at forstå, at i den her historie er der ikke kun en der skal forandre sig, men en hel familie. Og en 9 årigs adfærd er også et spejl af de voksne han er sammen med, ja det kan være han har udfordringer, men de udfordringer kan man arbejde med og skal man som voksen primær person hjælpe ham, så handler det om at se på egen praksis og ikke konstant pege flaskehalsen hen på barnet og placere ansvaret der, ej heller på en mor som ikke er der når man er sammen med barnet. Første skridt er at acceptere sin egen rolle i situationen og acceptere at ja har han udfordringer så er der forskel på plejer når han ikke er der og plejer når han er der. Lad os lege han fx har nogle kognitive vanskeligheder, så kan der godt være man kan have en løssluppen, impulsiv, ironisk, osv hverdag når han ikke er der, men når han så er der skal der bære struktur så han ikke nister overblikket, der skal forståes han tænker konkret osv. Pisse irriterende når nu ens plejer at være så hyggelig, men sådan er det bare og man pakker irritationen væk og laver to "plejere" en når han er der og en når han ikke er der. Og man lærer at nyde dem begge to....
men langt svar om hvad hjælper at du får hjælp, svaret er en hel masse. For du skal lære at tilgive der brækkede ben, du skal lære at der er okay at jeres familie ser ud på to forskellige måder, du skal lære at det ikke kun er drengen der er forkert men også rammerne i placerer ham i og han derfor reagerer, du skal lære at skabe en rutine så du ikke er bange om det er lave piktogrammer, ikke lade dem være alene eller hvad ved jeg aner jeg ikke - kunne jo også være han slet ikke er "farlig". Det bedste sted st starte er altid hos en selv, og så kan det sagtens være en "professionel" tænker der skal ses på drengen, på faren, på jer alle sammen sammen og hvad ved jeg....
Anmeld
Citér