Kære TS
Hvor har jeg dog helt ufatteligt ondt i hjertet for dig! Det må være SÅ hårdt. Og så ulideligt ulykkeligt ikke at vide, hvad de to små tager med sig eller hvilke spor, det sætter. Et brækket ben må få alle alarmklokker til at ringe hos en mor! 
Det er først og fremmest fantastisk, at bio-mor får noget hjælp til at håndtere ham. Drengen kan jo være svært påvirket af hendes diagnose og alenelivet med en måske psykisk udfordret mor. Hjemme-hos-pæd, er det nyt og noget der bliver ved?
Hvad siger far? Jeg læser ikke rigtig hans holdning eller ageren... men I er måske meget fælles om de tanker og følelser, du beskriver?
Vigtigst er jo, at drengen får noget hjælp. Han skal lære at sætte ord på følelserne i stedet for at blive voldelig. Det skal rent faktisk indlæres som et alternativ. Når han med tiden - i det små - oplever at det betaler sig at sige, hvad der er galt i stedet for fx at slå, vil det være noget han tyr til oftere og oftere. Men for pokker - det kræver arbejde - og det tager tid. Og anerkendelse og hjælp fra de voksnes side.
Jeg forstår godt, at du også efterlyser redskaber til at tackle hele situationen, men i mine ører lyder det som om du virkelig(!) prøver.
Og du er bare et menneske, så når du skriver, at du er bange for ham osv, så tror jeg bare også det er vigtigt (ikke mindst for ham) at du ikke faker en eller anden kærlighed og tryghed, men derimod får sagt: "Ej helt ærligt X, jeg bliver simpelthen så ked af det, hver gang du begynder at kaste klodserne i hovedet på lille-Y - du kan jo også se, at det gør ondt på ham! Kom lige med ud i køkkenet, så prøver vi at finde ud af, hvad det er du vil. Er du ked af, at du ikke fik lov at vælge pladser ved bordet/var med på stranden/måtte tage tusserne med hjem?"
Ikke at hans ønsker altid skal efterkommes, for selvfølgelig er der regler han skal leve under ligesom jer andre (og jeg er bestemt ikke fan af, at der ligger en TING, hver gang han kommer), men bare at han bliver hjulpet til at forklare, hvad vreden handler om. Selvfølgelig må man så supplere med fx ae i håret, et kram, et smil og "Det forstår jeg virkelig godt. Men skal vi ikke sige, at du vælger pladser i aften/at vi finder på en anden udflugt næste gang/at du må bruge tusserne så meget du vil, mens du er her?"
Hmmm... mange mange tanker! Jeg synes også faste rammer lyder vigtige for en lille udadreagerende fyr, som jo slet ikke har valgt sin tilværelse. Jeg mener ikke, at det betyder, at han skal sove hos jer, hvis han savner sin mor. En fast ramme kan sagtens være, at han først bliver kørt hjem efter kl.16/aftensmaden/eller noget andet.
Ok - so far so good, du kan både kontakte din egen læge, hvor det måske vil kræve noget selvbetaling at få en henvisning - men også kommunens familierådgivning, hvor man kunne argumentere for at I får et godt forløb, som ser på alle forhold og ikke kun moren eller drengen.
Jeg ved ikke helt, om jeg har psyke til at blive sablet ned, som nogle mennesker ynder at gøre i tråde som denne, så jeg følger den ikke videre herfra. Vi har jo alle vores ting at slås med og min kræver også et vanvittigt overskud 
Måtte bare ud med alle de tanker, der meldte sig, som jeg læste tråden.
Du er MEGET velkommen til at skrive til mig privat. Jeg vil gerne sparre med dig, hvis du kan bruge det til noget.
Held og lykke og masser af styrke i din retning