det er så anstrengende

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. februar 2016

Anonym trådstarter

Benjamins'mor skriver:

Du forbyder ham da at se sin far, hvis han i en periode ikke har måttet besøge jer.

I den periode var far og ham alene sammen ude af huset!!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. februar 2016

Benjamins'mor

Anonym skriver:

I den periode var far og ham alene sammen ude af huset!!

Det skrev du jo ikke noget om.

Anmeld Citér

2. februar 2016

lineog4

Anonym skriver:

Der er så mange ting jeg ikke har skrevet, og jeg har heller ikke lyst mere nu. Det er simpelthen for komplekst! Og nu er jeg stemplet som dårlig bonusmor. jeg søger svarene på drengens adfærd et andet sted. At han er voldelig overfor mindre børn har slet intet med vores måde at møde han på. Han er også sådan hos sin mor overfor en mindre fætter eksempelvis! Jeg deltager ikke i noget på skolen det gør farmand og der siger de han fungere fint med jævnaldrende. Jeg ved jo ikke alt om ham, og hvordan han er hos sin mor, men jeg ved at det ikke er mit syn på ham der gør at han er som han er. Jeg gør ikke forskel når han er her han føler sig helt sikkert velkommen, ikke nødvendigvis hjemme, da hans hjem er hos mor, men han er på lige fod med de to andre når han er her, han har også værelse. Vi sidder også i sofaen med armen om hinanden osv. Der er ikke noget der, jeg søger bare svar på den adfærd overfor mindre børn?! Jeg synes det er uhyggeligt og skræmmende.

Vil sige du er utrolig skråsikker - jeg er uddannet indenfor en del af det, har snart læst så meget pædagogik og psykologi så jeg kunne brække mig og alligevel er jeg møg usikker på om jeg gør det godt nok, usikker på om det er mig der genererer diverse ting... 

Selvom du føler dig så sikker på det slet ikke handler om samspillet men må være noget iboende i ham. Så tænker jeg du skal være åben, åben overfor de reflekterende spørgsmål, åben overfor muligheden at "hadet" mod mindre børn måske bunder i en følelse af svigt og dyb søskende jalousi. 

Jeg ved godt det er svært, svært at se bort fra han er som han er, st du har oplevet ting som for dig er skrækkelige, svært at acceptere man for sine egne børn kan være en fantastisk mor, ens familie er idyllisk og pludselig stilles der spørgsmålstegn ved ens familie og ens rolle fordi der kommer en "udefra". Men fordi samspillet er udfordret med bonus betyder det ikke du er en fantastisk mor i en fantastisk familie, men blot noget er gået skævt qua er eller andet hvor vi kun kan gætte og du/I skal have hjælp til at få skiftet kurs. Og ja måske er der  noget iboende i ham, men ligegyldigt hvad skal der ske forandringer så du bliver tryg, han finder mere ro hos jer osv. 

Du gør det jo rigtigt, du ser et problem og du vil ændre noget, du skal bare også acceptere at uafhængigt af problemets rod så vil I som familie skulle ændre rutiner og skabe nye og bedre rammer for bonus. Dine børn vil sagtens kunne forstå der er forskel og de vil også opleve roende trygheden og dermed være glad for se nye rutiner 

Anmeld Citér

2. februar 2016

Anonym trådstarter

Benjamins'mor skriver:

Det skrev du jo ikke noget om.

Jeg vil aldrig forbyde ham at se sin far. Men forbyde ham samværd med søskende så længe det foregår som det gør! 

Anmeld Citér

2. februar 2016

Anonym

Anonym skriver:

Ja måske, det er aldrig blevet undersøgt, jeg synes det er helt vildt hvordan han kan vende sin adfærd så hurtigt fra det ene øjeblik til det andet . Jeg ved ikke meget om ADHD så kan ikke se om det er sådan noget der gør det?

Det er hvertfald sådan min søn er. Min søn kunne også være noget så ondskabsfuld overfor andre, specielt mindre søskende. Han får nu medicin - og det har taget 95% af problemet.

Anmeld Citér

2. februar 2016

lineog4

Jeg tror drengen har en psykisk sygdom af en art! Jeg kan godt lide ham, bare ikke adfærden og ja det kan han godt mærke at jeg ikke kan lide for det siger jeg til ham med store bogstaver! Ligesåvel som jeg siger til de to andre når de gør noget jeg ikke vil have!

Han har nok ikke en psykisk sygdom (får helt røde knopper over at sige det om en dreng på 9), men ja måske er han særlig udfordret og må sige store ord og i det hele taget en masse ord hjælper overhovedet ikke. Og det er egentlig er supert eksempel på det de fleste af os har prøvet at formidle, at ligegyldigt grunden til drengens reaktioner så vil det kræve arbejde også med sig selv. Selvom han ryger på børnepsyk og får en diagnose, så vil du stadig skulle se ind af og ændre på dig, jeres rutiner, på jeres familie osv. I går ikke fr i og skal fortsætte som I plejer mens han skal ændre ALT. Et barn med særlige udfordringer kræver andre rutiner, kræver andre indgangsvinkler mm. End med dine dejlige børn uden udfordring, du vil ikke kunne gøre som du plejer...

Anmeld Citér

2. februar 2016

lineog4

Anonym skriver:

Ja måske, det er aldrig blevet undersøgt, jeg synes det er helt vildt hvordan han kan vende sin adfærd så hurtigt fra det ene øjeblik til det andet . Jeg ved ikke meget om ADHD så kan ikke se om det er sådan noget der gør det?

En med ADHD kan ikke kun have ADHD hjemme hos jer, hvis ikke han har de træk fx i skolen så tvivler jeg på en svær ADHD, men alt kan selvsagt lade sig gøre. Men vil sige jeg endnu har til gode at støde ind i en elev der i skolen er velfungerende og i specifikke situationer i hjemmet ikke er det og at denne elev så har fået en diagnose. Mere omvendt hvis det endelig er, at skolen er den der først råber vagt i gevær og hjemmet ikke altid har set udfordringerne fordi der er mere ro i hjemmet end i skolen, mindre kaotisk stimuli osv

Anmeld Citér

2. februar 2016

lineog4

Anonym skriver:

Det er hvertfald sådan min søn er. Min søn kunne også være noget så ondskabsfuld overfor andre, specielt mindre søskende. Han får nu medicin - og det har taget 95% af problemet.

Bare nysgerrig men var din søn velfungerende i skole eller daginstitution, for det lyder det som ts bonus søn er. Og jeg har endnu ikke stødt på en med svær ADHD hvor vi ikke også havde en mistanke i skolen - men har jo heller ikke mødt alle med ADHD 

Anmeld Citér

2. februar 2016

Skouboe

Anonym skriver:

hvor og hvordan får man hjælp??

I vores kommune er der en familierådgiver man kan kontakte.

Anmeld Citér

2. februar 2016

cs1975

Først og fremmest, nej det er ikke acceptabel adfærd og det er ikke ok!!! Det er mega stressende, at være i, men han er altså kun et barn. Jeg siger ikke han har en diagnose, selv børn uden diagnoser, kan have svært ved at styre temperment osv.

Dog synes jeg dine beskrivelser ligger meget op ad at det er mere end bare det du lige kan få ned på skrift.

Derfor deler jeg nu lidt af min erfaring fra med børn med diagnoser. f.eks. Adhd, Tourette(ticks og lyde), Aspergers( form for autisme) ikke selv kan gøre for at de har sådan en adfærd og ikke gør det fordi de er onde eller vil være på tværs. grunden til jeg nævner de 3 diagnoser er at jeg synes du nævner adfærd, der ligger sig op ad de 3 ting.  Børn med disse diagnoser reagere med at bliver de stresset af uoverskuelighed, de kan ikke aflæse andre hverken om det gør ondt, om de bliver ked af det eller om vi har forventninger der ikke er sagt. De forstår ikke lange sætninger og slet slet ikke med følelses betoninger. De har svært ved at sætte ord på hvad der fylder i dem, og mange med en sådan diagnose kan komme op at køre pga. for mange indtryk, mange lyde, lys, krav (som ikke er konkrete nok) selv om de forstår det, kan de ikke efterleve det.

De skal vide hvad der skal ske så derfor er mit forslag at i kan prøve at strukturere tingene lidt. uanset om der er noget med ham eller ej - sådan rent diagnosemæssigt.

1. Lav en plan for hvad han kan forvente i skal lave sammen, jo mere detaljeret jo nemmere at forholde sig til. 

2. Sig til ham når han gør de gode ting. f.eks. hvor er det dejligt vi kan snakke på vej hjem, hvor er det dejligt du bliver siddende ved bordet til alle er færdige osv. gør det så meget som muligt.

3. Når han gør de ting der ikke er i orden, giv ham pause, men lad vær med at straffe/skælde ud for ikke at kunne opføre sig pænt hele tiden (bare du har vist brug for pause, du kan sætte dig med ipaden... eller hvad det nu er der kan give ham ro.

4. Undgå episoder hvor i ved der opstår et tvist, f.eks. som andre har skrevet lav 3 skal slik, giv ham det jeg vil kalde en pædagogisk bagdør, når han køre op hjælp ham med det der giver ham ro. også selvom det betyder han må forlade bordet i utide. 

5. Jeg har oplevet flere hvor billeder har hjulpet ganske meget, tavler med pil eller lign, så man kan se hvor langt man er på dagen. De bruger den også i min søns klasse ( alm børn uden diagnose) så de ikke bruger krudt på at huske eller forsøge at følge med, nu siger pilen hvor de er på dagen. 

6. Beskyt dine børn, men pas på ikke at gøre ham forkert foran dem, det er jer som voksne der skal passe på både dine børn og ham. Sig så roligt du kan stop - det gør ondt på X

7. Hvis belønning virker så brug det, evt. ved kryds skema, ved 10 x udløses der er belønning (sodavand eller andet han vil sætte pris på)

8. Aftal på forhånd, tidsperspektiv og hvem af jer der hjælper ham pågældende dag han er der. og ja nok ikke skidt hvis de små ikke er der altid.

Du skriver et sted at du også bor der og har behov for at slappe af,ikke være bange for hvad der sker, men tror du ikke det kan hjælpe dig til at "overleve" her i starten, hvis du/i alle ved hvad dagen bød på ???

Udover det bed om hjælp fra f.eks. anonym rådgivning eller familie rådgivning de er vist i de fleste kommuner ellers er der PPR, men så skal det vist gennem skolen.

Giv ham en chance, han har det ikke nemt og da slet ikke, hvis tingene også er ustruktureret hjemme ved mor.

Han er altså afhængig af der er nogle voksne der hjælper ham, ellers bliver det blot værre og ja så kan man kun gisne om hvor det kan ende.

Det var mit besyv, håber du nåede til enden og at han får hjælpe og at i bliver hjulpet til løsninger de duer for ham og jer. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.