Ej har tænkt over denne her tråd hele vejen på cyklen til arbejde, så bliver nød til at få det ud af mit system så jeg kan koncentrere mig om mine skønne elever som for resten både kan være udafreagerende, har særlige behov, kæmpe udfordringer, forskellige diagnoser.
Kære ts jeg siger ikke du er en dårlig bonusmor, jeg forvirres en del fordi jeg synes historien ekskalerer, og det ene øjeblik handler det om ikke at kunne sidde ved et bord, lave mange krummer og det andet om forsætligt at have brækket et andet barns ben, utallige blodtude (jeg går ud fra det også er forsætligt) og dyremishandling.
Men jeg vil forklare dig min tilgang til børn og mine elever: Når jeg oplever et barn der er udafreagerende og det gør jeg både med de børn med særlige behov og de helt "almindelige", så tænker jeg ikke straks: der er noget galt med barnet. Når lille Ib svinger kæppen ude på legepladsen, så jeg tænker jeg ikke pr automatik: fuck han er forkert, han er dum, han har ADHD, han skal irettesættes, sætte på plads, opdrages mm. Jeg tænker pr automatik: fuck det løber et meget meget frustreret barn, og jeg har simpelthen ikke været god nok til at afhjælpe den frustration, jeg har ikke skabt de rammer så Ib undgår den frustration - jeg tænker pr automatik, hvad kan jeg gøre anderledes?
Jeg er "opdraget" professionelt til aldrig at alene have fokus på barnet/den unge, men altid på det system barnet/den unge agerer i, og det gør jeg også i denne fortælling. Det betyder ikke de voksne er "forkerte" eller dårlige forældre, det betyder at som syste,et er lige nu så skaber det frustration hos barnet.
Og så til aller sidst, jo en ekstrem jalousi kan afstedkomme en del af det du beskriver, men det kan fx en manglende forståelse på egen styrke også, det kan dårlig begavelse, det kan ADHD, det kan dårlig opdragelse, det kan oplevelse af svigt, det umodenhed og jeg kunne blive...
Og er det her ikke en historie der bare ekskalerer pga lidt modstand (som jeg for resten ikke læser som modstand men som velmenende råd), og der virkelig er en dreng der før 4 års alderen lavede grov dyremishandling (her taler vi ikke det "normale" alla hive en hund i benene, give den kæmpe og meget hårde krammere), en dreng der forsætligt har hoppet på et ben med hensigten at brække det (her taler vi ikke om et hop i en leg eller på en trampolin hvor barnet ikke har kunne overskue konsekvensen af legen blev for vild, men vitterlig forsætteligt), en dreng der virkelig udøver forsættelig vold. Så kan jeg slet ikke begribe de voksne omkring ham ikke har været omkring egen læge, børnespyk hvad ved jeg for flere år siden.
Taler vi derimod om en dreng der måske ikke kender sin egen styrke, har en kæmpe jalousi, er ekstrem klodset og har en umoden forståelse for konsekvenser af handlinger mm. Så tænker jeg vauw, her er der en familie der er på vej ud på et skråplan og smider hele ansvaret over på en 9 årigs skuldre..... og ja det er sikkert fantastiske dejlige og velovervjede, ressourcestærke forældre, men de har virkelig brug for andre øjne så de kan få vendt en kedelig udvikling.