Melde sig syg?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. januar 2016

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
loop skriver:

Efter den nye skolereform, er der desværre sket nogle forværringer.

Hvis der førhen opstod noget akut i hjemmet, sygdom i familien, dødsfald m.v, ting der har betydning for barnets trivsel i skolen, så kunne man ringe hjem til læreren og snakke om det, så læreren bedst kunne støtte barnet næste dag. Nu kan man kun skrive til læreren, eller ringe og indtale på svarer at man gerne vil ringes op. Derfor får læreren først beskeden, når skoledagen er startet. Lærere kan heller ikke længere deltage i klassearrangementer udenfor skoletiden, hvor elever og lærere kunne se hinanden i et andet "rum" end klasselokaler. Udflugter i skoletiden er der også sparet på. Der er sket massive forringelser, desværre.

Forfærdeligt, og jeg synes, at det var ringe i forvejen....Skrækkeligt, at det er blevet sådan..

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. januar 2016

Sprit25

Tranebaer skriver:

Hvad hvis hun var på kontanthjælp, i aktivering og fik slem influenza? Ville du så sige at hun skulle tage afsted, for det er jo på et vilkår om at der skal laves noget for de penge, eller ville du sige at hun skulle melde sig syg?

Eller hvis man er offentlig ansat du har ret tranebær <3

Anmeld Citér

12. januar 2016

Anonym trådstarter

loop skriver:

Er du blevet hjemme? Og hvordan har du det idag?

Ja, det er jeg.

Har siddet på toilet hele formiddagen (undskyld for detaljerne). 

Har meget ondt i maven, en slags knude eller hvad man kan kalde det. 

Anmeld Citér

12. januar 2016

loop

Anonym skriver:

Ja, det er jeg.

Godt du blev hjemme, så du kan passe på dig selv, i stedet for at blive presset yderligere.

Du skal ikke undskylde, det beskriver jo hvordan du har det.

Anmeld Citér

12. januar 2016

loop

Anonym skriver:

Ja, det er jeg.

Her kan du læse hvordan reglerne er. Du kan selvom du er syg stadig få økonomisk hjælp, ikke kontanthjælp men uddannelseshjælp. Du kan også læse satserne på denne side.

https://www.borger.dk/Sider/Kontanthjaelp-under-30-uden-uddannelse.aspx?segmentid=5bf024ed-b0b7-4d79-91d9-e388af629fb6

Anmeld Citér

12. januar 2016

ErDuHerIkkeSnart

Sandratoft skriver:

Ja det ville være forkert når du får kontanthjælp er du også klar til aktivering. 

Uh... en så unuanceret og blind tillid til vores beskæftigelsessystem, er simpelthen for svær ikke at kommentere på.

Dels er det direkte forkert, at man altid er klar til aktivering når man er på kontanthjælp. Denne grupper har markant andre sociale, sundhedsmæssige og økonomiske livsbetingelser end den gennemsnitlige dansker. Det er fuldstændig indiskutabelt, og i øvrigt meget nemt at påvise via dansk registerdata.

Dertil kommer, at vurderingen af hvorvidt en borger er aktivitetsparat eller ej, selvfølgelig ikke er en objektiv størrelse. Beslutningen træffes af jobcentermedarbejderne (som i øvrigt ikke nødvendigvis er hverken socialt- eller sundhedsfagligt uddannet) og presses dels politisk og dels i relation den den statslige refusion - oversat til dansk er der direkte økonomisk incitamenter til at kategorisere borgerne som "parate" og sende dem ud - også når det ikke kan lade sig gøre.

Hvis du kaster et hurtigt blik på ændringerne i kategoriseringerne på kontanthjælsområdet over det seneste årti eller to, vil du finde en sjov udvikling. Nemlig den at vi langsomt har udfaset alle de betegnelser og kategorier, som vi før brugte til at beskrive den gruppe, som netop ikke var klar. I dag er alle klar til noget (aktivitetsparat, uddannelsesparat eller jobparat)... 

Den skarpe læser vil bemærke, at siden der er tale om præcis den samme gruppe mennesker som altid - så er de jo nok ikke blevet mere arbejdsmarkedsparate af at vi er begyndt at kalde dem noget andet. Heller ikke selvom det retorisk er super smart - og medvirker til at mange almindelige mennesker går og tror at kontanthjælpsmodtagere bare skal have pisken og i gang - for det kan de jo godt, ikke?

Og så en sidste ting - der kan (modsat tidens trend) sagtens være mening i at en psykisk syg får tid og ro til at koncentrere sig om udredning og behandling. Den blinde tro på aktivitet fremfor alt er ganske forfejlet.

God dag!

Med venlig hilsen 

Arbejdsmarkeds-nørden

Anmeld Citér

12. januar 2016

nielsen80

Det ved jeg så ikke, så vil slet ikke udtale mig om det. 

Der er bare mere fokus på det Idag, og man har så meget viden. 

Som en anden nævner så får man ikke bare en diagnose. Det har fx. Taget dem 10 år at give mig nogle  

jeg synes ikke, man kan sammenligne "dengang" med nutiden fordi mange ting er ændret. 

Edit: Fejl: dine svar senere i tråden, svarede på mine spørgsmål

Anmeld Citér

12. januar 2016

Tullemoar

nielsen80 skriver:

Men er det ikke OK at stille sig undrende? Hvis ikke man får kortlagt HVORFOR, så mange bliver syge, så finder man vel aldrig en kur. Hvis man havde haft så meget berøringsangst med andre sygedomme, så ville man aldrig have opfundet pencilin, fundet ud af, at sygedomme er bakteriebårende etc. For at finde en kur, så må man altså gerne påpege at der er en stigende tendens til specifikke sygdomme. Faktum er, at mange flere får diagnoser - specielt psykiske i dag end for 10 år siden. Det er da vigtigt, at man kigger på underliggende årsager for at hindre det. Ellers kommer man da aldrig det til livs.

Til TS: Synes du skal forbi en læge og få en evt sygemelding. Det lyder ikke til du bliver parat lige med det første, og du vil i den forbindelse alligevel skulle sygemeldes.

Håber du får det bedre snart.

Hvis du nu læste lidt mere af tråden, så har jeg svaret på dette. Jo det er ok at være undrende. Jeg er selv undrende overfor det! 

Anmeld Citér

12. januar 2016

nielsen80

Saphiira skriver:

Hvis du nu læste lidt mere af tråden, så har jeg svaret på dette. Jo det er ok at være undrende. Jeg er selv undrende overfor det! 

YES SORRY - så det senere og nåede ikke at rette til!

Anmeld Citér

12. januar 2016

Tullemoar

nielsen80 skriver:

YES SORRY - så det senere og nåede ikke at rette til!

Helt i orden. 

Man er jo nødt til at undrer sig for der må jo være en årsag til dette. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.