Melde sig syg?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. januar 2016

loop

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Uh... en så unuanceret og blind tillid til vores beskæftigelsessystem, er simpelthen for svær ikke at kommentere på.

Dels er det direkte forkert, at man altid er klar til aktivering når man er på kontanthjælp. Denne grupper har markant andre sociale, sundhedsmæssige og økonomiske livsbetingelser end den gennemsnitlige dansker. Det er fuldstændig indiskutabelt, og i øvrigt meget nemt at påvise via dansk registerdata.

Dertil kommer, at vurderingen af hvorvidt en borger er aktivitetsparat eller ej, selvfølgelig ikke er en objektiv størrelse. Beslutningen træffes af jobcentermedarbejderne (som i øvrigt ikke nødvendigvis er hverken socialt- eller sundhedsfagligt uddannet) og presses dels politisk og dels i relation den den statslige refusion - oversat til dansk er der direkte økonomisk incitamenter til at kategorisere borgerne som "parate" og sende dem ud - også når det ikke kan lade sig gøre.

Hvis du kaster et hurtigt blik på ændringerne i kategoriseringerne på kontanthjælsområdet over det seneste årti eller to, vil du finde en sjov udvikling. Nemlig den at vi langsomt har udfaset alle de betegnelser og kategorier, som vi før brugte til at beskrive den gruppe, som netop ikke var klar. I dag er alle klar til noget (aktivitetsparat, uddannelsesparat eller jobparat)... 

Den skarpe læser vil bemærke, at siden der er tale om præcis den samme gruppe mennesker som altid - så er de jo nok ikke blevet mere arbejdsmarkedsparate af at vi er begyndt at kalde dem noget andet. Heller ikke selvom det retorisk er super smart - og medvirker til at mange almindelige mennesker går og tror at kontanthjælpsmodtagere bare skal have pisken og i gang - for det kan de jo godt, ikke?

Og så en sidste ting - der kan (modsat tidens trend) sagtens være mening i at en psykisk syg får tid og ro til at koncentrere sig om udredning og behandling. Den blinde tro på aktivitet fremfor alt er ganske forfejlet.

God dag!

Med venlig hilsen 

Arbejdsmarkeds-nørden

Hvor ER det godt beskrevet.

Desværre er det jo ikke kun på kontanthjælpsområdet forringelserne og mistilliden til syge danskere eksisterer. Også fleksjob -og førtidspensionsområdet er ramt. Nu om dage er det faktisk umuligt, at få førtidspension. Er man under 40 år, er det helt uladsiggørligt. -Man kan ikke være syg hvis man er under 40 år, er holdningen. Danskere der sendes i endeløse ressourceforløb, hvor de sidste ressourcer piskes ud af dem. Der er også dem, der er syge, der parkeres på kontanthjælp, fordi det trods alt er billigere at have dem der, end at få dem udredt og videre på enten fleksjob eller pension.

Der er mennesker, der dør (blandt andet af kræft), uden at være tilkendt pension. For lægerne ved ikke bedst hvordan deres syge patienter har det. Næ nej det ved jobkonsulenterne og ressource/rehabiliteringsteamet MEGET bedre i følge dem selv. Og det får lov til at fortsætte fordi de syge er for syge til at kæmpe imod. Vi skal være mange flere der kæmper en kamp for dem, der ikke selv kan. Der burde slet ikke være en kamp. Kommunen er til for borgernes skyld.

Undskyld, jeg skal nok stoppe her, selvom jeg kunne blive ved.

Det er bare så frustrerende. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. januar 2016

Anonym trådstarter

loop skriver:

Her kan du læse hvordan reglerne er. Du kan selvom du er syg stadig få økonomisk hjælp, ikke kontanthjælp men uddannelseshjælp. Du kan også læse satserne på denne side.

https://www.borger.dk/Sider/Kontanthjaelp-under-30-uden-uddannelse.aspx?segmentid=5bf024ed-b0b7-4d79-91d9-e388af629fb6

Jeg får den der hedder uddannelseshjælp fordi jeg er under 30. 

Anmeld Citér

12. januar 2016

lineog4

Anonym skriver:

Og det er netop derfor at jeg tænker om ikke det bedste var, at de giver mig tid til at komme igennem udredningen og får nogle psykolog samtaler INDEN jeg bliver kastet ud i fx aktivering. 

Og jeg tror måske også at grunden til jeg ikke kunne klare skolen, som jeg har det, er fordi der er SÅ mange krav i dag. Jeg havde timer fra 8-16 hver dag, var afhængig af at andre skulle hente mine børn da jeg havde 30 minutters ventetid på en bus hjem og efterfølgende 45 minutters transport. Yderligere havde jeg også sindssygt mange lektier, som jeg fandt ret svære da jeg ikke var vant til mange af fagene. Fx kemi, biologi, matematik mv (matematik har jeg haft før, men har altid klaret mig ekstremt dårligt og dumpede til eksamen). 

Som systemet er skruet sammen, så er detjo egentlig ikke dig der skal vurdere det, men din læge. Før du kontakter din sagsbehandler, så skal du kontakte din læge og høre om han/hun vil støtte en sygemelding, for vil han/hun ikke det, så er det et krav du deltager i aktiveringen. 

Jeg her selv stået der godt nok på dagpenge, men det var ikke nok jeg sagde jeg ikke var klar til arbejde - det var alene min læge der kunne bestemme det (jeg valgte så godt nok at starte før lægen pressede mig til det, så stod aldrig i problemet). 

Det er i første omgang din læge der skal vurdere... 

Anmeld Citér

12. januar 2016

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Som systemet er skruet sammen, så er detjo egentlig ikke dig der skal vurdere det, men din læge. Før du kontakter din sagsbehandler, så skal du kontakte din læge og høre om han/hun vil støtte en sygemelding, for vil han/hun ikke det, så er det et krav du deltager i aktiveringen. 

Jeg her selv stået der godt nok på dagpenge, men det var ikke nok jeg sagde jeg ikke var klar til arbejde - det var alene min læge der kunne bestemme det (jeg valgte så godt nok at starte før lægen pressede mig til det, så stod aldrig i problemet). 

Det er i første omgang din læge der skal vurdere... 

Og det vil min læge godt, det er kun få uger siden jeg skulle aflevere lægeerklæring på den uddannelse jeg gik på. 

Problemet er at jeg selv skal betale for at få en seddel hvorpå lægen skriver det, det koster 250,- og ja, det er måske små penge i andres verden - men det er penge jeg ikke har. 

Anmeld Citér

12. januar 2016

lineog4

Anonym skriver:

Og det vil min læge godt, det er kun få uger siden jeg skulle aflevere lægeerklæring på den uddannelse jeg gik på. 

Problemet er at jeg selv skal betale for at få en seddel hvorpå lægen skriver det, det koster 250,- og ja, det er måske små penge i andres verden - men det er penge jeg ikke har. 

Jeg ved godt det er en sjat penge når man er på kontanthjælp, men det er desværre reglerne og øv for ubøjelige regler... Hvis du misligeholder din aktivering bliver det formodentlig endnu dyrere. 

Men få talt med din sagsbehandler og fortæl du kan komme med en sygemelding fra din læge, men at pengene er små. For desværre har de vurderer dig parat til aktivering og der skal i hvert fald en læges ord til før den vurdering bliver lavet om (vil jeg tro)

Anmeld Citér

12. januar 2016

sommerbarn<3

Profilbillede for sommerbarn<3
30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis
Sandratoft skriver:

Jeg skriver ingen steder noget om sygedagpenge? 

Og når du får kontanthjælp nu, så er det jo også på et vilkår om at der skal laves noget for de penge.

Hvad er det dog for noget at skrive? Man skulle tro du vidste lige så lidt om befolkningen som dem på borgen. Så vogn dog op.

Anmeld Citér

12. januar 2016

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Jeg ved godt det er en sjat penge når man er på kontanthjælp, men det er desværre reglerne og øv for ubøjelige regler... Hvis du misligeholder din aktivering bliver det formodentlig endnu dyrere. 

Men få talt med din sagsbehandler og fortæl du kan komme med en sygemelding fra din læge, men at pengene er små. For desværre har de vurderer dig parat til aktivering og der skal i hvert fald en læges ord til før den vurdering bliver lavet om (vil jeg tro)

Jeg prøver at snakke med min sagsbehandler i morgen. Jeg har aldrig mødt hende før eller snakket med hende, fik et brev i fredags om hvem hun er og hvordan hun kan kontaktes. 

Så vil jeg bede om et møde med hende, jeg har det nemmest ved at forklare osv hvis jeg sidder ansigt til ansigt. Og hvis hun så siger i telefonen at jeg skal få sådan en hos lægen, så kan jeg sørge for at få den inden et evt møde. 

Anmeld Citér

12. januar 2016

Mamalou

Mom skriver:

Men så vidt jeg kan læse i startindlægget er TS under udredning, ergo er der møder TS skal til, og har derfor ikke mulighed for kun at putte hjemme.

Det kan der da sagtens være. Jeg tror der er mange, der vil have godt at få et andet indhold i hverdagen end at gå hjemme, også selvom der er udredning i gang. Der skal selvfølgelig tages hensyn og kravene skal tilpasses den syges ressourcer. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.