Anonym skriver:
Jeg tror du lægger lidt for meget i ordet grænsesøgende, jeg ser ham som en normal 4årig som ikke ved hvir han har far. Det ene øjeblik irettesætter far ikke, det andet går han over gevin. Det ene øjeblik (hver dag) råber far og taler grimt, det andet siger han at barnet ikke må råbe. Det ene øjeblik lære han barnet banditstreger (far synes det sjovt) det andet øjeblik for han skældud over det.
lige nu kan jeg høre han sidder i stuen og siger til ham "hvad skal vi gøre ved at far råber af dig og kalder dig idiot? Mor bliver jo sur på far. Du skal jo gøre hvad jeg siger så jeg ikke er nød til at råbe. Hvorfor gør du det, det jo synd for far armod bliver sur"
det synes jeg f eks er fars problem ikke den lille fyrs.
Det er helt skævt at han giver barnet skylden for sin egen dårlige opførsel. Det er nærmest værre end øgenavnene - i hvert fald lige så slemt. Den følelses af "det er min skyld" sætter sig dybt i drengen.
For at svare på dit spørgsmål: Jeg hæver stemmen overfor min dreng, ikke dagligt, men nok ugentligt. Jeg kan godt blive sur på ham, men samler ham altid op med et kram bagefter og bliver god igen meget hurtigt. Jeg synes ikke at der er noget i vejen med at barnet ser forælderen blive sur, men det skal være i kort tid.
Jeg kunne aldrig drømme om at kalde mit barn idiot el. lign. Jeg har en håndfuld kaldt ham irriterende - og hver gang har jeg undskyldt bagefter. Jeg synes at det er meget vigtigt at man skelner mellem mennesket og handlingen. En handling kan godt være irriterende, men barnet er aldrig irriterende.
Metoden med at sende barnet på værelset eller bruge time-out metoder byder mig totalt imod, så det har vi aldrig gjort herhjemme. I få tilfælde har jeg brugt konsekvens-metoden, hvor det klart bliver forklaret for barnet at "hvis du gør sådan og sådan, er der ikke mere TV resten af dagen". På den måde kan man hele tiden være sammen med barnet, forklare konsekvensen, give en krammer, tage sig af eventuelle frustrationer som barnet måtte have. At fjerne et i forvejen oprørt barn fra fællesskabet og nærkontakt ved at sende på værelset er efter min mening en helt misforstået form for opdragelse.
Anmeld
Citér