Anonym skriver:
barnets alder: 4 år
barnets sårbarhed: fintfølende og sensitiv
barnets egen adfærd: meget grænsesøgende, opmærksomhedssøgende, vedholdende og stædig. Men også kærlig og dygtig, sød, omsorgsfuld og tænksom.
hyppigheden - sker det ofte eller er det sjældne tilfælde: dagligt.
samler den voksne barnet op bagefter og undskylder: som oftest ikke.
er det iøvrigt en kærlig og nærværende far eller mor: ja.
gør den anden forælder noget for at hjælpe sin partner og barnet til ikke at nå helt derud? Ja. Støtter i at høre efter, men forsøger også meget at afværger fordi jeg ved hvad det kan resultere i.
Som du beskriver ham, kunne jeg også godt blive irriteret - især når du fortæller, at han ser timeout som en leg, man griner af.
Han skal kende grænserne, I skal være tydelige voksne.
Hvis du bliver skilt over jeres uenigheder omkring børneopdragelse, skal du huske på, at det ikke skærmer dit barn for skældud, så skal I bare hver især være alene med jeres søn.
Jeg bruger ikke ordet idiot eller lorteyngel, men jeg kan sagtens skælde højlydt ud, hvis det er påkrævet i situationen.
I er meget uenige, og I skal søge noget hjælp til jeres børneopdragelse. Din mand lyder til at være hård i munden, og jeg læser mellem linjerne, at du er meget blød og forstående - ingen af tingene er gode.
Hvad siger pædagogerne i børnehaven? Hvordan fungerer han i det store fællesskab? Kan han efterkomme opfordringer? Kan han indordne sig dér?
Helt uden at kende jer, kunne jeg forestille mig, at I forstærker hinandens uhensigtsmæssigheder: Jo mere hård og kontant, din mand bliver, jo mere blød bliver du - og omvendt.
Et meget grænsesøgende barn skal have meget tydelige voksne, og dét giver I ham ikke nu. I forvirrer ham nærmere ved jeres uenighed. Så I skal hjælpes med opdragelsen, selv hvis I bliver skilt, skal I hjælpes!