Den nye kontanthjælpsloft

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. november 2015

Rockertand

Mettefpigen skriver:

Jamen hvis jeg ikk hjælper hvem skulle så?... Hun kan ikk gøre alt selv....  Hvad andre gør omhandler ikk mig, da vi er forskellige og jeg aldrig ville sige nej til et job så længe at det fungerede med mit privatliv... Jeg synes faktisk at 125 kr i timen er meget da jeg har arbejdet til 100 kr hvor det både var aften og weekend....

Det er ikk at være kritisk når min søn mister tid med hans far så han ender med måske at kunne se ham en gang om måneden.... Så måtte jeg leve som jeg gør, uden at han skal miste hans far...

Det er bekymrende at der er mange der siger nej til Jobs fordi det er skod job, men jeg synes ikk at man kan forvente at folk skal flytte til den anden af landet for et job... det er stadig en hel familie der skal flytte, både børn der skal på andre skoler/miste venner og en mand/kone der (måske) har et arbejde som skal passes ind... evt flytning som der ikk er råd til...

Må erklære mig enig med Carina.

Det er beundringsværdigt, at du hjælper din mor og prioriterer dit barns far, men det betyder også, at du fastholder dig selv på kontanthjælp, det er et aktivt valg, du tager i modsætning til at være selvforsørgende.

Du tager et ansvar, der ikke er dit. Hvis dit barns far virkelig ville, kunne han se sit barn lige så ofte, selvom han skulle rejse efter det, det er et spørgsmål om prioritering. Vi har flere eksempler på mænd, hvor ekskonen er rejst til København, men de pendler troligt tværs over landet for at fastholde kontakten til deres børn. Et alternativ kunne være Skype.

Der er dog ingen, der siger, at du behøver flytte til den anden ende af landet, men der er arbejde at få ved at flytte sig.

Jeg er klar over, at din mor har været igennem en forfærdelig periode, og at din beskyttertrang derfor er veludviklet, men vores samfund er heldigvis (fordi vi bidrager til statskassen) skruet sådan sammen, at din mor ville få hjælp, hvis du ikke var til stede hele tiden, alternativt kunne hun jo flytte med dig.

Der er naturligvis flere aspekter i dit liv, end det er muligt at dække her - men prøv at tænke over, hvor mange undskyldninger du prioriterer i stedet for at komme videre og vise dit barn og ikke mindst dig selv stoltheden over at tjene sine egne penge.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. november 2015

Carina:-)

Mettefpigen skriver:

Jamen hvis jeg ikk hjælper hvem skulle så?... Hun kan ikk gøre alt selv....  Hvad andre gør omhandler ikk mig, da vi er forskellige og jeg aldrig ville sige nej til et job så længe at det fungerede med mit privatliv... Jeg synes faktisk at 125 kr i timen er meget da jeg har arbejdet til 100 kr hvor det både var aften og weekend....

Det er ikk at være kritisk når min søn mister tid med hans far så han ender med måske at kunne se ham en gang om måneden.... Så måtte jeg leve som jeg gør, uden at han skal miste hans far...

Det er bekymrende at der er mange der siger nej til Jobs fordi det er skod job, men jeg synes ikk at man kan forvente at folk skal flytte til den anden af landet for et job... det er stadig en hel familie der skal flytte, både børn der skal på andre skoler/miste venner og en mand/kone der (måske) har et arbejde som skal passes ind... evt flytning som der ikk er råd til...

Det kommer jo an på hvilke prioteringer man har

Her er det at forsørge sig selv ( hvis man self kan) vigtigere end hvor jeg bor

Og hvis din mor er pasningkrævende så er der jo muligheder via samfundet . 

Jeg er flyttet tværs over landet pga job -Netop fordi jeg kunne se at der hvor jeg boede var der ikke job i fremtiden .

Prob er at hvis alt for mange ser sådan på det at man ikke kan forlange f.eks flytning pga job ja så får vi de her reformer der rammer alle også dem som er for syge til job og dem som kæmper desperat for at kunne komme til at forsørge sig selv.

Min pointe med "mine" polakker er at vi kunne lære en del af at se på deres arbejdsmoral som jo blandt andet kommer af at man i Polen ikke kan få penge hvis man ikke arbejder.

Sådan et samfund ønsker ingen ,men der er ingen tvivl om at vi går i mod nedskæringer og stramninger fordi vi simpelthen ikke har råd længere og fordi at de der arbejder nu ikke længere vil finde sig i ekstra skatter og mere pres fordi der efterhånden er så få til at betale.

Vi har et ansvar over for vores børn og det er også at sørge for at de ikke står med en kæmpe regning der gør at f.eks skolegang og læge bliver for egenbetaling bare fordi vi ikke vil gøre alt hvad vi overhovedet kan for at forsørge os selv ( Og igen snakker vi om folk der godt kan men hellere ser begrænsninger frem for muligheder ) 

Anmeld Citér

19. november 2015

Rockertand

Anonym skriver:

Jeg r uddannet kontorassistent - jeg har opbrugt min dagpenge ret og ryger på kontanthjælp fra den 1december. - ja jeg r villig til at flytte, HVIS de sikre mig jobbet !! 

Med fare for at træde på din faglige stolthed, er jeg nødt til at sige, at en kontoruddannelse er meget lidt værd, måske du kunne omskoles til noget andet?

Anmeld Citér

19. november 2015

Benjamins'mor

SandraXOXO skriver:

Kan du ikke få et arbejde? Eller flytte i noget billigere? synes altid folk siger de ikke kan få arbejde, men feks butikkerne søger konstant folk, og rengøringsfirmaer også. Eller ta en ekstra uddannelse og få su. Der er jo mange andre muligheder end kh. 

Nu søger jeg selv job (er ikke på kh). Så tillader mig lige at svare dig. 

Jeg bor i en by i Midtjylland, ikke vildt stor og vores husleje er pænt billig. Men butikkerne mangler altså ikke nogen her, jeg har søgt i alle men de går kun efter unge under 18. Rengøringsjobbene her hvor jeg bor kræver kørekort og egen bil til rådighed, jeg har ikke noget kørekort og så længe jeg ikke har et job, har jeg heller ikke råd til at få et. Så det er lidt en ond cirkel. 

Nu skal det siges at jeg også har søgt andet end butik og rengøring, samt søgt lidt længere væk (hvor jeg kan komme til med offentligt transport). 

Anmeld Citér

19. november 2015

Benjamins'mor

Anonym skriver:

De sku hellere sæt en stopper for udnyttelse af praktikanter og løntilskud. Så vil det sku ske noget på arbejdsmarkedet .. 

Enig. 

For 3 år siden var jeg på kontanthjælp, jeg kom i praktik i en SuperBrugsen, ikke løntilskud men praktik med alm kontanthjælp udbetalt. 

Vi var 2-3 stykker fra kommunen, vi måtte være der i 3 mdr og når de 3 mdr var gået kunne vi finde et andet praktiksted og så fik de nye praktikanter fra kommunen. Der kunne man have ansat 2-3 i stedet og så havde kommunen sparet 2-3 personers kontanthjælp. De sagde endda det var praktik med mulighed for job efterfølgende, men mig kunne de ikke bruge, for jeg havde et barn så jeg kunne ikke tage aftenvagter mente de (nå men mit barn har jo sjovt nok en far). 

Jeg synes hele det system der er helt hen i vejret. 

Anmeld Citér

19. november 2015

Mettefpigen

Rockertand skriver:

Må erklære mig enig med Carina.

Det er beundringsværdigt, at du hjælper din mor og prioriterer dit barns far, men det betyder også, at du fastholder dig selv på kontanthjælp, det er et aktivt valg, du tager i modsætning til at være selvforsørgende.

Du tager et ansvar, der ikke er dit. Hvis dit barns far virkelig ville, kunne han se sit barn lige så ofte, selvom han skulle rejse efter det, det er et spørgsmål om prioritering. Vi har flere eksempler på mænd, hvor ekskonen er rejst til København, men de pendler troligt tværs over landet for at fastholde kontakten til deres børn. Et alternativ kunne være Skype.

Der er dog ingen, der siger, at du behøver flytte til den anden ende af landet, men der er arbejde at få ved at flytte sig.

Jeg er klar over, at din mor har været igennem en forfærdelig periode, og at din beskyttertrang derfor er veludviklet, men vores samfund er heldigvis (fordi vi bidrager til statskassen) skruet sådan sammen, at din mor ville få hjælp, hvis du ikke var til stede hele tiden, alternativt kunne hun jo flytte med dig.

Der er naturligvis flere aspekter i dit liv, end det er muligt at dække her - men prøv at tænke over, hvor mange undskyldninger du prioriterer i stedet for at komme videre og vise dit barn og ikke mindst dig selv stoltheden over at tjene sine egne penge.

Der er ikk hjælp at hente for min mor, det er derfor jeg hjælper hende.... Det eneste hun kan få er at få vasket gulv... 

Det er ikk så meget med rejsen mht min eks, det er fordi han ikk ser ham fast og derfor er det tit hverdage og det fungerer ikk hvis man skal rejse eks flere timer om dagen for at hente og bringe sit barn i f.eks. institution... 

Anmeld Citér

19. november 2015

Mettefpigen

Carina:-) skriver:

Det kommer jo an på hvilke prioteringer man har

Her er det at forsørge sig selv ( hvis man self kan) vigtigere end hvor jeg bor

Og hvis din mor er pasningkrævende så er der jo muligheder via samfundet . 

Jeg er flyttet tværs over landet pga job -Netop fordi jeg kunne se at der hvor jeg boede var der ikke job i fremtiden .

Prob er at hvis alt for mange ser sådan på det at man ikke kan forlange f.eks flytning pga job ja så får vi de her reformer der rammer alle også dem som er for syge til job og dem som kæmper desperat for at kunne komme til at forsørge sig selv.

Min pointe med "mine" polakker er at vi kunne lære en del af at se på deres arbejdsmoral som jo blandt andet kommer af at man i Polen ikke kan få penge hvis man ikke arbejder.

Sådan et samfund ønsker ingen ,men der er ingen tvivl om at vi går i mod nedskæringer og stramninger fordi vi simpelthen ikke har råd længere og fordi at de der arbejder nu ikke længere vil finde sig i ekstra skatter og mere pres fordi der efterhånden er så få til at betale.

Vi har et ansvar over for vores børn og det er også at sørge for at de ikke står med en kæmpe regning der gør at f.eks skolegang og læge bliver for egenbetaling bare fordi vi ikke vil gøre alt hvad vi overhovedet kan for at forsørge os selv ( Og igen snakker vi om folk der godt kan men hellere ser begrænsninger frem for muligheder ) 

Jeg kan sagtens se dine pointer og giver dig også ret, men hvis det kræver at et barn f.eks ikk ser sin far eller folk der går psykisk ned så kan jeg ikk se meningen (for den) at de skal gøre det... 

Anmeld Citér

19. november 2015

Rockertand

Mettefpigen skriver:

Der er ikk hjælp at hente for min mor, det er derfor jeg hjælper hende.... Det eneste hun kan få er at få vasket gulv... 

Det er ikk så meget med rejsen mht min eks, det er fordi han ikk ser ham fast og derfor er det tit hverdage og det fungerer ikk hvis man skal rejse eks flere timer om dagen for at hente og bringe sit barn i f.eks. institution... 

Så kan der vel laves en fast aftale? 

Anmeld Citér

19. november 2015

Mettefpigen

Rockertand skriver:

Så kan der vel laves en fast aftale? 

Nej det kan der ikk...

Anmeld Citér

19. november 2015

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anpau skriver:

Det er også bare fuldstændigt latterligt grotesk - det med løntilskud.

Min arbejdsplads har de seneste 3-4 år benytte sig af dette, og når året er gået (man får kun tilskud i et år pr. person på løntilskud) så er det bare ud af vagten og ind med en ny, gratis, arbejdskraft. 

Jeg synes det er direkte KLAMT. Flere af dem v har haft i løntilskud, har været utrolig dygtige til deres arbejde. Men når arbejdspladsen ikke længere får penge for at have dem, så er de ikke gode nok længere. Og så står de der med håret i postkassen og skal enten have nyt løntilskud eller tilbage i kontanthjælpsystemet (mener nemlig kun man må komme i løntilskud x antal gange). 

Ja, hader også det løntilskudssystem. Det er bare virksomhedernes snabel direkte i statskassen. Der kommer jo ikke mere arbejde ud af det! Min egen mand fik betalt buschaufførkursus + løntilskud *3 af kommunen inden Arriva endelig fastansatte ham. Og nu er han stavnsbundet. For der er ingen selskaber der ansætter "gamle" chauffører uden løntilskud. Så lige meget hvor elendige hans arb. Forhold er, kan han ikke skifte. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.