Den nye kontanthjælpsloft

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.574 visninger
71 svar
121 synes godt om
18. november 2015

Anonym trådstarter

Godaften  

det med den nye kontanthjælpsloft, skal det forståes sådan, at man får ens faste udgifter betalt, så som husleje og pasning og derefter får 7200kr (ved et barn) siden de siger rådighedsbeløb? 

Eller er der nogen der kan gøre mig klogere? 

Synes godt nok dette lyder helt hen i vejret det kommer til at koste mange søvnløse nætter !!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. november 2015

Anpau

Anonym skriver:

Godaften  

det med den nye kontanthjælpsloft, skal det forståes sådan, at man får ens faste udgifter betalt, så som husleje og pasning og derefter får 7200kr (ved et barn) siden de siger rådighedsbeløb? 

Synes godt nok dette lyder helt hen i vejret det kommer til at koste mange søvnløse nætter !!

http://www.dr.dk/nyheder/politik/grafik-her-er-blaa-bloks-kontanthjaelpsloft SKRIVER:

I månedsvis har politiske iagttagere gisnet om, hvordan et nyt kontanthjælpsloft skulle skrues sammen.

Her til middag præsenterede regeringen så endelig en politisk aftale for, hvordan beløbsgrænser og regler i kontanthjælpssytemet skal se ud i fremtiden.

Bag aftalen står regeringen samt de øvrige partier i blå blok: Konservative, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti.

Med aftalen - som stadig mangler at blive stemt igennem i folketingssalen - ryger kontanthjælpsmodtageres mulighed for at få boligstøtte og særlig støtte, hvis de rammer kontanthjælpsloftet. Derudover mister de arbejdsløse på ydelsen retten til at holde én uges ferie. I dag har de, som alle andre, ret til fem ugers ferie, men i fremtiden vil de kun kunne holde fire uger - og deraf kun to i sammenhæng.

Mens en række ydelser forsvinder fra systemet, så genindføres den såkaldte 225timers regel. Reglen kommer, som noget nyt, også til at gælde enlige.

Kontanthjælpsloftet vil træde i kraft fra 1. april 2016 og er fuldt indfaset den 1. oktober.

Beskæftigelsesministeriet forventer, at aftalen vil øge beskæftigelsen med 700 personer, der arbejder på fuldtid. Samtidig vil statskassen få en indtægt på 530 milioner kroner på langt sigt.

----------------------------------------------------------------------

Som jeg forstår det: man får IKKE dækket sine faste udgifter for derudover også at få penge. Der kommer et loft over hvor meget man må modtage. 

Anmeld Citér

18. november 2015

Fremad

Anonym skriver:

Godaften  

Det tror jeg ikke... så vil man få mere end nu.. og det tror jeg ganske enkelt ikke vil ske... så det 7200 kr må være inden div udgifter 

Anmeld Citér

18. november 2015

Anonym trådstarter

Anpau skriver:

http://www.dr.dk/nyheder/politik/grafik-her-er-blaa-bloks-kontanthjaelpsloft SKRIVER:

I månedsvis har politiske iagttagere gisnet om, hvordan et nyt kontanthjælpsloft skulle skrues sammen.

Her til middag præsenterede regeringen så endelig en politisk aftale for, hvordan beløbsgrænser og regler i kontanthjælpssytemet skal se ud i fremtiden.

Bag aftalen står regeringen samt de øvrige partier i blå blok: Konservative, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti.

Med aftalen - som stadig mangler at blive stemt igennem i folketingssalen - ryger kontanthjælpsmodtageres mulighed for at få boligstøtte og særlig støtte, hvis de rammer kontanthjælpsloftet. Derudover mister de arbejdsløse på ydelsen retten til at holde én uges ferie. I dag har de, som alle andre, ret til fem ugers ferie, men i fremtiden vil de kun kunne holde fire uger - og deraf kun to i sammenhæng.

Mens en række ydelser forsvinder fra systemet, så genindføres den såkaldte 225timers regel. Reglen kommer, som noget nyt, også til at gælde enlige.

Kontanthjælpsloftet vil træde i kraft fra 1. april 2016 og er fuldt indfaset den 1. oktober.

Beskæftigelsesministeriet forventer, at aftalen vil øge beskæftigelsen med 700 personer, der arbejder på fuldtid. Samtidig vil statskassen få en indtægt på 530 milioner kroner på langt sigt.

----------------------------------------------------------------------

Som jeg forstår det: man får IKKE dækket sine faste udgifter for derudover også at få penge. Der kommer et loft over hvor meget man må modtage. 

Jamen det r der da i forvejen eller? 

Jamen skal det forståes sådan. At kh+ pasning - boligstøtte, hvis det oversigter et bestemt beløb som er?? 

Så mister man enten retten til fri pasning eller boligstøtte?? 

Anmeld Citér

18. november 2015

Anonym trådstarter

sscm skriver:

Det tror jeg ikke... så vil man få mere end nu.. og det tror jeg ganske enkelt ikke vil ske... så det 7200 kr må være inden div udgifter 

Jamen det jo enes husleje 

Anmeld Citér

18. november 2015

Fremad

Anonym skriver:

Fra politikken:

Til gengæld bliver børnepenge og støtte til daginstitutioner ikke ramt af loftet.

For par med børn vil kontanthjælpsloftet ligge på 14.416 kroner, som præcist svarer til kontanthjælpen, hvilket betyder, at boligstøtten og den særlige støtte helt forsvinder for disse personer. For enlige vil loftet ligge en smule højere end kontanthjælpen, hvilket betyder, at de stadig i en vis udstrækning vil kunne modtage boligstøtte.

Mens kontanthjælpsloftet altså ikke vil ramme selve kontanthjælpen, vil regeringen til gengæld sænke kontanthjælpsydelsen for jobparate unge, så de i fremtiden kun vil modtage kontanthjælp svarende til uddannelsesstøtten SU.

Og så vil regeringen inddrage de fem ugers ferie, som kontanthjælpsmodtagere, der har været på kontanthjælp i 12 sammenhængende måneder, har ret til.

Anmeld Citér

18. november 2015

Anpau

Anonym skriver:

Jamen skal det forståes sådan. At kh+ pasning - boligstøtte, hvis det oversigter et bestemt beløb som er?? 

Ja så ved jeg det desværre ikke. Er slet ikke inde i reglerne, da jeg ikke selv kender nogen på kontanthjælp.

Jeg håber der er andre der kan hjælpe dig

Anmeld Citér

18. november 2015

Fremad

Anonym skriver:

Jeg har faktisk først lige set hvad den indebærer..

her er et rigtig godt beskrivelse af hvad der sker, og hvad man mister eller får :-) 

http://politiken.dk/indland/politik/ECE2867629/her-er-regeringens-kontanthjaelpsloft/

Anmeld Citér

18. november 2015

Fremad

Anonym skriver:

Ja det er rigtigt.. du får noget udbetalt, lad os sige 13000 kr.. hvis der så er et loft på 14000 kan du få 1000 kr i boligstøtte eller andet... det kommer an på hvor mange børn man har og om man er enlig eller ej....

Anmeld Citér

18. november 2015

Anonym trådstarter

Ja det er rigtigt.. du får noget udbetalt, lad os sige 13000 kr.. hvis der så er et loft på 14000 kan du få 1000 kr i boligstøtte eller andet... det kommer an på hvor mange børn man har og om man er enlig eller ej....

Så det vil sige - jeg er enlig med et barn. Pt r den sats på 13000 et eller andet inden skat, og jeg får 3400 i bolig støtte.. ( and tager vi)

Og vi siger loftet er 14000 for kh og bolig støtte tilsammen..

så får jeg 1000kr i boligstøtte, så ska jeg til at finde/tage 2600kr ud af de 25-3000 der r tilbage når skat r taget ca af min kh, Til det jeg mistede i boligstøtte.. Det r et par 100kr til mad og div 

please sig jeg r helt fra den?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.