Veganer... Er I alle sammen sådan?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. oktober 2015

ninibadini

SandraXOXO skriver:

Som jeg før var inde på så er det sundere for os mennesker, og dyrene og planeten hvis vi var vegetarer og veganere. Der er meget info om det på nettet. 

Hvorfor skulle det være sundere? Kroppen har brug for proteiner fra kød, og vi kan heller ikke leve uden omega-3 fedtsyrer fra fisk. Om det er sundere for planeten? Tænker du på udledning af fx methangas fra køer? Hvis vi nu ikke var så mange mennesker på jorden, ville det jo ikke være noget problem.

Jeg går da heller ikke ind for dyremishandling og skrækkelige historier man hører om fx grise der er bundet i en lille fold hele livet, så jeg køber alt mit kød, æg og mælkeprodukter økologisk. Jeg siger ikke, at alle landmænd behandler deres dyr dårligt, hvis de ikke er økologiske, men ved at købe økologisk kan jeg være sikker på at de kommer ud i det fri. Hvis vores dyr har haft det godt, ser jeg ikke noget problem i at slagte dem og spise dem. Mennesket har i tusinder af år jagtet dyr, ellers har de ikke kunnet overleve. Det er bare en del af fødekæden. Er det også synd når en løve nedlægger en gnu?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. oktober 2015

Carina:-)

Jeg søger ikke nogle endegyldige sandheder. Jeg søger svar på alle veganer er som det jeg har mødt! 

Min søsters omgangskreds indeholder et par stykker og de er nærmest krampagtige i deres forsøg på at omvende hele verden. 

Personligt har jeg svært ved at forstå vi har tænder og øjne foran i ansigtet hvis det var fordi vi ikke skulle være jægere og går udfra der så er en mening med det. 

Fred være med at man har en holdning,men at være hånlig og arrogant over for andre "trosretninger" er ynkeligt og burde ikke være nødvendigt hvis man ellers hviler i sit valg. 

Anmeld Citér

18. oktober 2015

tumle

En bekendt er veganer. Og når jeg ser hendes opslag om veganer handler det mest om at håne og nedgøre kødspisere. Jeg er sågar blevet kaldt et følelseskoldt røvhul tillige morder! Er I alle sådan eller er der ikke lidt nuancer

Min mands svigerinde er veganer, hun er lige sådan. 

Hun er også med i et helt netværk af veganer, hvor de bl.a. kan finde på at gå ind på restauranter og nærmest begynde at stå og holde "foredrag" for de spisende gæster, om de "stakkels dyr" der ligger på deres tallerkener.  

Vildt uhøfligt synes jeg faktisk.

Anmeld Citér

18. oktober 2015

MomInTheMaking

En bekendt er veganer. Og når jeg ser hendes opslag om veganer handler det mest om at håne og nedgøre kødspisere. Jeg er sågar blevet kaldt et følelseskoldt røvhul tillige morder! Er I alle sådan eller er der ikke lidt nuancer

Jeg har en kammerat der er veganer og har været det i 3 års tid nu. Han vil rigtig gerne snakke om det, men det er egentlig mest fordi han selv synes det er super spændene og ikke en "overtalelses-ting".

Han er så heldig at jeg er meget interesseret i madlavning og ernæring, jeg tror på at mennesket ikke har godt af eller brug for et dagligt indtag af animalsk protein, da vores krop slet ikke er skruet sammen til at skulle have så meget kød, som vi spiser i dag. Men jeg mener dog man skal have kød flere gange i ugen, for at være "sund" og derfor kan vi udveksle erfaringer og ideer inden for kødfrit mad.

Jeg synes ikke hverken jeg eller han er dømmende på nogen måde, vi har bare taget et valg om noget vi tror på er rigtigt for os. Vi tror selvfølgelig også på at det ville være det "rigtige" for andre, rent helbreds mæssig, men derfra og så til at trække det ned over hovedet på andre eller dømme dem for ikke at tro på, eller gøre det samme, ej.. der er langt.

SÅ.. nej. Alle veganere er ikke sådan som du har oplevet. Veganere er vel lige så forskellige som alle andre mennesker, ud over det med kødet. haha..

Anmeld Citér

18. oktober 2015

Roselil

Profilbillede for Roselil
Sprit25 skriver:

Haha, har også en vegansk veninde som altid poster billeder af små søde grisebasser med titler som "please dont Eat me". Foreslår altid at hun skal poste grimme dyr i stedet , for sådan en lille grisebasse ser da enormt delikat ud! Jeg bryder mig f.eks. Ikke om kalkun, de er for utiltalende at spise kender dog også både veganere og vegetarer der aldrig prædiker. Og så skal man huske, det er jo ikke alle der fravælger dyr pga. De synes det er synd at slagte dem. Der er også mange der simpelthen ikke bryder sig om kød. Jeg har selv været vegetar i 10 år pga. sidstnævnte. Nu spiser jeg sommetider kød af praktiske årsager, kødspisende mand. Ville dog aldrig selv købe kød hjem hvis jeg boede alene. Jeg synes egentlig det er lidt ulækkert... Men er også vokset op med meget vegetarmad

Anmeld Citér

18. oktober 2015

Roselil

ninibadini skriver:

Hvorfor skulle det være sundere? Kroppen har brug for proteiner fra kød, og vi kan heller ikke leve uden omega-3 fedtsyrer fra fisk. Om det er sundere for planeten? Tænker du på udledning af fx methangas fra køer? Hvis vi nu ikke var så mange mennesker på jorden, ville det jo ikke være noget problem.

Jeg går da heller ikke ind for dyremishandling og skrækkelige historier man hører om fx grise der er bundet i en lille fold hele livet, så jeg køber alt mit kød, æg og mælkeprodukter økologisk. Jeg siger ikke, at alle landmænd behandler deres dyr dårligt, hvis de ikke er økologiske, men ved at købe økologisk kan jeg være sikker på at de kommer ud i det fri. Hvis vores dyr har haft det godt, ser jeg ikke noget problem i at slagte dem og spise dem. Mennesket har i tusinder af år jagtet dyr, ellers har de ikke kunnet overleve. Det er bare en del af fødekæden. Er det også synd når en løve nedlægger en gnu?

Det er altså ikke korrekt. Man kan sagtens leve fint og sundt uden animalsk protein. Langt de fleste indere er f.eks. Vegetarer det har de klaret fint nogle tusinde år efterhånden men stor respekt for, at du køber økologisk kød. ville ønske det var billigere!

Anmeld Citér

18. oktober 2015

Roselil

Der findes også den omvendte version. I min 10 årige periode som vegetar har jeg flere gange oplevet, at folk er blevet negative og nærmest verbalt aggressive når de hørte, at jeg var vegetar. Har aldrig forstået, hvorfor det skulle være noget at hidse sig op over.

Anmeld Citér

18. oktober 2015

Sprit25

LonglivetheQueen skriver:

Jeg har en kammerat der er veganer og har været det i 3 års tid nu. Han vil rigtig gerne snakke om det, men det er egentlig mest fordi han selv synes det er super spændene og ikke en "overtalelses-ting".

Han er så heldig at jeg er meget interesseret i madlavning og ernæring, jeg tror på at mennesket ikke har godt af eller brug for et dagligt indtag af animalsk protein, da vores krop slet ikke er skruet sammen til at skulle have så meget kød, som vi spiser i dag. Men jeg mener dog man skal have kød flere gange i ugen, for at være "sund" og derfor kan vi udveksle erfaringer og ideer inden for kødfrit mad.

Jeg synes ikke hverken jeg eller han er dømmende på nogen måde, vi har bare taget et valg om noget vi tror på er rigtigt for os. Vi tror selvfølgelig også på at det ville være det "rigtige" for andre, rent helbreds mæssig, men derfra og så til at trække det ned over hovedet på andre eller dømme dem for ikke at tro på, eller gøre det samme, ej.. der er langt.

SÅ.. nej. Alle veganere er ikke sådan som du har oplevet. Veganere er vel lige så forskellige som alle andre mennesker, ud over det med kødet. haha..

Er udemærket klar over det. Ville bare gerne bekræftes

Anmeld Citér

18. oktober 2015

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Jeg tænker, at det er meget forskelligt fra person til person. Jeg har kun snakket med vegetarer. 

Kender nogle som gerne vil pådutte en at man skal være det samme, men kender også andre som aldrig nævner noget.

Anmeld Citér

18. oktober 2015

SandraXOXO

ninibadini skriver:

Nu er jeg ikke selv hverken veganer eller vegetar, og jeg synes generelt ikke jagt er synd for nogen, hverken når en løve eller en mand nedlægger en Hjort. Det er er bare sådan det er. Men at sige vi mennesker har brug for kød, i så overdrevne mængder som vi æder, er ikke sandt. Faktisk har vi slet ikke brug for kød. Og den måde vi æder så meget kød, fra mishandlede syge dyr. Det er hverken sundt for os, for dyrene eller for miljøet. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.