Burde fede, rygere, alkoholikere og andre...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. september 2009

Englebisse

Eva skriver:

Argumentet kunne være at de selv har valgt at æde og ryge sig til alle mulige sygdomme som de vidste der var stor risiko for at få...feks..

Jeg kan forstå du selv har været meget overvægtig og dermed har du jo også ødelagt din egen krop og vil du så bagerst i køen? Det kan godt være du har gjort en masse få at blive slank og sund, men man kan jo stadig have en masse mén fra tidligere misbrug.
Det er jo ikke altid folk har valgt at stå i den situation de står i. Fx kan fedme være en sygdom som ikke er selv valgt og på samme måde har nogle mennesker lettere ved at blive alkolikere end andre. Sociale svage mennesker står dårligere med hensyn til fedme og misbrug skal vi bare lade dem komme bagerest i køen? De er i forvejen meget udsatte.
Skal vi leve i samfund hvor alle er "perfekte"? Hvor går grænsen er det 1 kilo overvægt eller 1 øl for meget?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. september 2009

Honningblomst

Englebisse skriver:

Jeg kan forstå du selv har været meget overvægtig og dermed har du jo også ødelagt din egen krop og vil du så bagerst i køen? Det kan godt være du har gjort en masse få at blive slank og sund, men man kan jo stadig have en masse mén fra tidligere misbrug.
Det er jo ikke altid folk har valgt at stå i den situation de står i. Fx kan fedme være en sygdom som ikke er selv valgt og på samme måde har nogle mennesker lettere ved at blive alkolikere end andre. Sociale svage mennesker står dårligere med hensyn til fedme og misbrug skal vi bare lade dem komme bagerest i køen? De er i forvejen meget udsatte.
Skal vi leve i samfund hvor alle er "perfekte"? Hvor går grænsen er det 1 kilo overvægt eller 1 øl for meget?

Hvorfor bliver du personlig og hvad ved du om min mening omkring det her emne...det har jeg da vidst ikke skrevet noget om, har jeg??

Anmeld

18. september 2009

Honningblomst

Mor.sander skriver:

Så længe vi alle og en hver uanset indkomst, betaler skat... Så er det underordnet hvilken livsstil man føre... Hvis vi skal til at dele samfundet op på den måde, ja så ved jeg sgu ikke... Syntes ærligt talt at alt efterhånden er blevet så helligt.. Og man skal fremføre sin status som perfekt, for at være noget.. Og i sidste ende, ja så kommer det vel så langt ud engang... At folk med handicap såsom autiske, ADHD eller såvel de psykisksuge også skal bagerst på liste fordi at de ikke kan bidrage til samfundet på samme måde som de sunde og raske kan.

Men den gruppe du nævner...de svage..gamle, psykisk syge, udviklingshæmmede, pensionerede, gamle, mennesker på kh osv osv....de er i følge samfundet det laveste af det laveste og intet værd. Det er muligt de behandles lige med hensyn til at få behandling på sygehus, men på mange andre områder der bliver der bestemt ikke lagt skjul på at de intet bidrager med og dermed ikke er det samme værd som andre.

Anmeld

18. september 2009

Englebisse

Eva skriver:

Hvorfor bliver du personlig og hvad ved du om min mening omkring det her emne...det har jeg da vidst ikke skrevet noget om, har jeg??

Det var slet ikke min mening at gå over din personlig grænse, men hvordan ville du da selv have det hvis du kom bagerst i køen? Du skriver som argument at det er selvforskyldt med fedme, rygere, alkoholiker og andre misbrug.

Anmeld

18. september 2009

Honningblomst

Det var slet ikke min mening at gå over din personlig grænse, men hvordan ville du da selv have det hvis du kom bagerst i køen? Du skriver som argument at det er selvforskyldt med fedme, rygere, alkoholiker og andre misbrug.

Jeg skriver: Et argument KUNNE være.....osv osv
Men jeg skriver da intet sted hvad min mening om emnet er. jeg spørger ind til hvad I mener, fordi det har min interesse.
Kan fortælle dig at hver fjerde regionspolitiker går ind for at disse grupper af mennesker ryger bagerst..
Og nej, du gik da ikke over en grænse, jeg kan bare ikke se hvad jeg som person skal ind i sådan en debat for?? Kan du?

Anmeld

18. september 2009

Mor.sander

Eva skriver:

Men den gruppe du nævner...de svage..gamle, psykisk syge, udviklingshæmmede, pensionerede, gamle, mennesker på kh osv osv....de er i følge samfundet det laveste af det laveste og intet værd. Det er muligt de behandles lige med hensyn til at få behandling på sygehus, men på mange andre områder der bliver der bestemt ikke lagt skjul på at de intet bidrager med og dermed ikke er det samme værd som andre.

Det er skam rigtigt hvad du skriver... Men det er også sygt...
Kan ikke lade være med at tænke på at fordi jeg ryger, så er mit live mindre værd ind en ikke rygers ? Mange af vores kære politiker der sidder og laver disse regler og love.. Har ikke en ide om hvordan livet endeligt fungere ude i det virkelig liv desværre... Og det er trist.. Og så er det sgu også nemt at sidde og dømme andre mennesker på deres liv stil... Og hvorfor hjælpe overvægtige med en fedme opration, nu hvor vi er ved det er de ikke selv uden om det ?

Anmeld

18. september 2009

Honningblomst

Mor.sander skriver:

Det er skam rigtigt hvad du skriver... Men det er også sygt...
Kan ikke lade være med at tænke på at fordi jeg ryger, så er mit live mindre værd ind en ikke rygers ? Mange af vores kære politiker der sidder og laver disse regler og love.. Har ikke en ide om hvordan livet endeligt fungere ude i det virkelig liv desværre... Og det er trist.. Og så er det sgu også nemt at sidde og dømme andre mennesker på deres liv stil... Og hvorfor hjælpe overvægtige med en fedme opration, nu hvor vi er ved det er de ikke selv uden om det ?

Det er der nok en del der vil mene at de skal....

Anmeld

18. september 2009

Kristina V

Langt fra..

Min svigerinde har PCOS og er overvægtig.. I hendes tilfælde er hele hendes familie meget overvægtig. Hun kæmper og kæper mod dette, og vil helst uden behandlig, men hun har os et biologisk ur som tikker..
Så jeg synes absolut det er ok! Ved hun vil blive den bedste mor tyk eller tynd!!

Men må så sige at misbrugere (alkohol, stoffer, piller OSV) de burde ikke få hjælp før de kan hjælpe dem selv..

Anmeld

18. september 2009

Smølf

Nej selvfølgelig skal der ikke gøres forskel... Hvis man gjorde det ville der ikke gå mange år før der for alvor var A og B mennesker i vores samfund!

Det ville ikke være et samfund jeg har lyst at være i.

Det sagt, så er der dog tilfælde hvor man rent faktisk skelner på om folk har passet godt på deres krop. Hvis der er 2 kandidater til en levertransplantation, så vil den som har ødelagt sin lever pga. druk blive valgt efter den patient som har en syg lever pga. anden sygdom. Det handler om at man vælger den kandidat som efterfølgende vil passe bedst på det nye organ.
Og det synes jeg egentlig er fornuftigt.

Men generelt er jeg for lige behandling af alle! Ligesom jeg er for lighed på de fleste andre punkter.

/Neta

Anmeld

18. september 2009

Diana...

Nej selvfølgelig ikke.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.