er det helt forkert af mig?...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. september 2015

Fru Hansen

Måske er jeg helt gal på den...

Men for mig lyder det som en god omgang forkælet ego snak fra både trådstarter og manden. Havde i troet at det skulle være lutter lagkage?

Jeres Liv som studerende/ægtefælle/forældre/samboende osv er en holdindsats. Den snak om hvem der gør hvad og arbejder hvor meget er i mine ører udtryk for  egoisme.

I har en hverdag der skal hænge sammen og du må tage ansvaret på dig og lave maden en gang i mellem selv om du ikke gider. Det kan være hårdt at være studerende, men vasketøjet vasker jo ikke sig selv.

Det er jo en forholdsvis kort periode i livet og man må bare bide tænderne sammen og klø på.

Ego-tid er vel også den tid du bruger når du i løbet af din dag med bøgerne lige tager dig 5 minutters kig-ud-af-vinduet-pause :-)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. september 2015

ErDetSnartNU

Jeg læser på kandidaten (eller, holder barsel nu 31+0) med ca 10-12 ugentlige skemalagte timer. Der er altså meget der skal læses hjemmefra, men til gengæld ingen afleveringer (før eksamenstid, hvor vi gerne har 4-6 eksamener (hvoraf de skriftlige er på omkring 15 sider) i løbet af 5-6 uger. Jeg synes på ingen måde, at jeg har for travlt til at lave husligt arbejde i løbet af dagen. Faktisk fungerer jeg bedre, når jeg deler min dag lidt op, så jeg både/enten læser om formiddagen, eftermiddagen og aftenen, da jeg ikke kan koncentrere mig om at læse uafbrudt i 7-8 timer. 

Så ja - udfra mine studieerfaringer og hvordan det fungerer for mig - jeg synes, at du er forkert på den

Anmeld Citér

1. september 2015

Benjamins'mor

Jeg vil sige både og. 

Da jeg studerede på fjernundervisning var det også 18 timer om ugen. Jeg havde samtidig min 3 mdr gamle baby hjemme, fik handlet, gjort rent, vasket tøj, leget med hende og afleveret og hentet min søn. Det var da til tider lidt presset, min mand havde også skiftende arbejdstider, så jeg lavede fx også nogen gange lidt om aftenen inden han kom hjem (kl. 21). 

Anmeld Citér

1. september 2015

fo82

Jeg sidder lidt og tænker: hvad ville du gøre med et fuldtidsjob?

her er børn ikke kommet til endnu, jeg har en 37 timers arbejdsuge - ind imellem mere.

vi har frokostordning på job, men her er hvad jeg får lavet når jeg kommer hjem: smøre madpakke til kæresten, rulle cigaretter til os begge (ja vi ryger så) liftet hunden og lavet aftensmad, skal der støvsuges gør jeg også det. I mellemtiden ordner kæresten hvad dercskal laves på huset som jeg ikke kan. Har han ikke noget at lave træder han til med de daglige opgaver. 

Decideret rengøring ordnes i weekenden, det samme med tøjvask, med mindre der er noget der akut skal vaskes.

i dag har jeg været afsted fra 06.45 i morges til 17.45 her til aften. Kæresten havde sørget for madpakken og cigaretterne, jeh ordnede aftensmad, ryddede væk og luftede hunden.

når der forhåbentligt kommer børn til ved vi at vi må hjælpes mere end vi gør nu. Sådan er det med to fuldtidsjob og børn.

Jeg kan godt harselere over at du med et fjernstudie normeret til 18 timer plus lidt ekstra til lektier (det kommer nok næppe op på 37 timer) ikke kan afse tiden til at ordne huslige ting. Hvis man holder rent frem for at gøre rent, så tager det ikke lang tid. Det tager ikke to minutter at sætte en vask over. Og jeg tror ikke på at der ikke holdes pauser i løbet af dagen fra tudiet.

din kæreste skal også tage sin tørn, ingen tvivl om det, og jeg tvivler på at han forventer klinisk rengøring hver dag. Men en hurtig svingom med en støvsuger eller en enkelt vask eller 2 i løbet af dagen synes jeg ikke er forkert at stille som krav, det skal alle andre forældre også lave selv om de har fuldtidsjob. 

Og helt ærligt, at "hænge" på at lave aftensmad? De forventer nok ikke 3 retters gourmet? Og vil du have ham til at lave mad, så lav en maddag eller  flere til ham hvor det er hans ansvar.

men jeg må indrømme at jeg, lige som din kæreste, ville blive lidt træt i hovedet efter en arbejdsdag, hvis jeg kom hjem, vel vidende at min partner er "på nedsat tid" og vedkommende ikke havde rørt en finger. For jo, den der er på nedsat tid har bare mere tid til st ordne de ting hjemme. 

Men det er så min holdning.

Anmeld Citér

1. september 2015

Sujan

Tænker også at der skal noget forventningsafstemning til hos jer begge.. 

Kan du kun studere om dagen? 

Altså tænker i skal hjælpes ad, men kan måske godt forstå han forventer der er lavet en smule når han kommer hjem og samtidig må han også accepterer at nogle dage er der bare Inter lavet fordi studierne krævede ekstra. 

Men jeg har selv valgt en uddannelse der kræver en del af os herhjemme. Jeg knokler løs fordi jeg bare gerne vil det her og tænker det giver en bedre hverdag fremover når jeg er færdig.

Min dag starter 4.45 hvor jeg gør mig klar, får vækket 2 børn og afleveret dem. Kører 1,5 time til skole... Er hjemme igen kl. 16 (på gode dage)hvor jeg henter ungerne igen.. Så sætter jeg lige vasketøj over og får taget det værste oprydning m.m.. Madlavning, bade børn, putte dem begge... Så er klokken omkring 20-21 så er der mere oprydning, gøre tøj klar, madpakker og pakke tasker. Omkring kl. 22 sætter jeg mig og laver lidt regnskab for min søsters firma og så er det lektietid.

Mine piger er 1 og 3 år og er derfor slet ikke selvhjulpne.. Og her roder da indimellem og nogle dage når jeg ikke så meget. Men mine weekender går så til at få tilrettelagt min uge. Der får jeg gjort rent og handlet ind til ugen og sådan.

mig og faren til mine børn bor ikke sammen, men han henter pigerne et par gange om ugen og kommer hjem til mig med dem og står for madlavningen og sådan, så vi kan få det hele til at fungerer...

så måske i kunne bruge noget af weekenden til at få planlagt ugen så der ikke er så meget at se til i hverdagen 

Anmeld Citér

2. september 2015

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Jeg tænker, at I skal planlægge lidt mere. 

man behøver jo ikke gøre det hele på en dag. Fx kunne du sætte vasketøj over den ene dag og så lave noget den anden dag. 

Men jeg vil også sige at det er en god egenskab som du har. At du ikke laver overspringshandlinger

Anmeld Citér

2. september 2015

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Anonym skriver:

jeg studerer pt. på fjernundervisning. Det vil sige jeg sidder derhjemme og læser for mig selv.

da jeg stadig bare gik herhjemme kunne jeg jo selvfølgelig godt vaske tøj, gøre rent og handle ind, men nu er vi blevet uenige om hvor meget jeg kan ordne herhjemme.

Jeg sætter mig ved computeren når jeg kommer hjem efter at have afleveret vores barn i institution og arbejder så med skoleopgaverne indtil jeg igen skal køre for at hente vores barn. Min mand blev sur/skuffet/trist flere gange når han kom hjem og så at jeg ikke havde ordnet noget, eller i hvert fald ikke meget. Vi tog en snak hvor jeg spurgte om han så ikke kunne sige til sig selv at jeg ikke var hjemme fra jeg tog afsted for at aflevere til at jeg havde hentet.

min sviger mor sagde så til mig at jeg jo skal have nogle pauser fra skoleopgaverne ind i mellem og der kunne jeg jo sagtens sætte vasketøj over eller hænge det ud. Jeg skal jo ikke tro at jeg kan ligge alt over på min kæreste, for han arbejder jo 37 timer om ugen mens mit kun er 18 timer. 

Jeg prøvede at bruge argumentet at hvis han nu sagde til sig selv at jeg ikke var hjemme så der ikke var ordnet noget, så ville han jo blive glædeligt overrasket - men det var som om de begge havde lukket af.

Er jeg helt forkert på den? og hvad kan jeg gøre for at det ikke skal blive et stressende punkt at jeg skal ordne de huslige pligter samtidig med at passe skolen?

Altså et fjernstudie, der er nomeret til 18 timer ugentligt burde da efterlade riiiiigeligt tid til at ordne lidt vasketøj, handle ind, svinge en støvsuger og evt. Forberede lidt til aftensmaden?! Jeg kan slet ikke se problemet. Når fu er færdig med at læse skal du jo stadig aflevere barn/børn for derefter at tage på job 37/40 timer og derefter nå alt det andet?? Min svigermor skulle så overhovedet ikke forsøge at blande sig i min mands og min arbejdsfordeling - den del ville gøre mug virkelig vred... Lav aftensmad til et par dage af gangen. Sving en støvsuger mandag, løb ind tirsdag og sæt vasketøj over efter behov - sværere er det altså ikke!! 

Anmeld Citér

2. september 2015

Anonymor10

Anonym skriver:

jeg studerer pt. på fjernundervisning. Det vil sige jeg sidder derhjemme og læser for mig selv.

da jeg stadig bare gik herhjemme kunne jeg jo selvfølgelig godt vaske tøj, gøre rent og handle ind, men nu er vi blevet uenige om hvor meget jeg kan ordne herhjemme.

Jeg sætter mig ved computeren når jeg kommer hjem efter at have afleveret vores barn i institution og arbejder så med skoleopgaverne indtil jeg igen skal køre for at hente vores barn. Min mand blev sur/skuffet/trist flere gange når han kom hjem og så at jeg ikke havde ordnet noget, eller i hvert fald ikke meget. Vi tog en snak hvor jeg spurgte om han så ikke kunne sige til sig selv at jeg ikke var hjemme fra jeg tog afsted for at aflevere til at jeg havde hentet.

min sviger mor sagde så til mig at jeg jo skal have nogle pauser fra skoleopgaverne ind i mellem og der kunne jeg jo sagtens sætte vasketøj over eller hænge det ud. Jeg skal jo ikke tro at jeg kan ligge alt over på min kæreste, for han arbejder jo 37 timer om ugen mens mit kun er 18 timer. 

Jeg prøvede at bruge argumentet at hvis han nu sagde til sig selv at jeg ikke var hjemme så der ikke var ordnet noget, så ville han jo blive glædeligt overrasket - men det var som om de begge havde lukket af.

Er jeg helt forkert på den? og hvad kan jeg gøre for at det ikke skal blive et stressende punkt at jeg skal ordne de huslige pligter samtidig med at passe skolen?

Hvis du har 18 timer og du siger du henter barn så snart du er færdig, måske kan du så vente en times tid med at hente ham/hende? Men 18 timer så arbejder du vel heller ikke hver dag eller hvordan?

Altså alle er jo forskellige, så jeg tør ikke udtale mig om hvad du kan og ikke kan, men jeg har læst jura med en baby, opvask og tøjvask hver dag. Så det KAN lade sig gøre.

Jeg tror bare når man ser det sort på hvidt, så ser det jo ret meget ud som om din mand arbejder 9 timer mere om ugen og så tænker man jo egentlig at du burde kunne nå et eller andet 

Og hvis i kun har et barn, så må jeg ærligt sige at jeg tror du sagtens kan sætte tøj over mv. når h*n er kommet hjem. Men jeg håber i finder ud af det og selvfølgelig skal du ikke lave ALT men jeg tænker man må supplere hinanden så godt som muligt og man kan jo ikke dele alle pligter lige over, når nu i har forskellige arbejdsforhold.

Anmeld Citér

2. september 2015

SandraXOXO

Synes du lyder ret forkælet. Og bevares hvis du skulle ordne hele hytten fra kælder til Kvist alene hver evig eneste dag ville jeg nok også være på tværs. Men bare lige det overfladiske som opvask, støvsug og tøjvask tar jo måske 30 min pr dag. 1 time hvis man er grundig, eller langsom  det kan man vel lige overskue hvis man kun har 18 timers job/studie. 

Anmeld Citér

2. september 2015

Mor til Ella

Min mening er at du er lidt forkert på den

Tænker hvad vil du gøre når det hedder fuldtids arbejde, børn + alt det andet

Jeg arbejder selv et godt stykke over 37 timer+ skole ( enkeltfag ) på min ugelige fridag, arbejder også lørdag. Og jeg kan nå at presse en hele del praktisk ind i hverdagen.

jeg aflevere måske en smule før, for så lige at kunne nå en gang støvsugning, så jeg ikke skal hjem og ordne det med trætte børn. Eller går 10 min i min pause og køber mælk og sådan.

Og tro min her i huset er det praktiske bestemt ikke lige fordelt vil sige 80:20 Men hvorfor er det vigtigt hvem der gør hvad, det vigtigste er at tingene bliver gjort, så man kan hygge så meget som muligt når man endelig er sammen som familie, den sparsomme tid nægter jeg at diskutere at det også ALTID er mig der laver madpakker og 100.000 andre ting. 

Tænker det må være hårdt at diskutere så små hverdags ting

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.