er det helt forkert af mig?...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. september 2015

Hck

Profilbillede for Hck
GrønStjerne skriver:

Jeg er selv meget slem til overspringshandlinger, og synes det er så fint at du kan prioritere dit studie og arbejde fra du afleverer unger til du skal hente igen.
Det ville jeg selv ikke have klaret, jeg ville have fundet på alt muligt andet der skulle ordnes og være NØDT til at flytte mig fra hjemmet for at få studeret.

Din svigermor skal ikke blande sig i jeres fordeling af det huslige, og du må nok hellere tage en snak med din mand om hvorfor du gør som du gør...

Alt efter hvordan de har opdelt sig, ( ved ikke hvor meget de deler af rum og værelser), har svigermoren vil også lidt at skulle ha sagt, nu når det er hende de bor hos.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. september 2015

loop

Anonym skriver:

faktisk er det os der bor hos hende. 

men ja, hun arbejder 37 timer om ugen + hun tager sig af min kærestes bedsteforældre.

de dage hvor det passer med hans arbejdstider, så afleverer og/eller henter min kæreste vores barn.

Jeg ved godt, at det er facts du skriver her. Men taget ud af konteksten bliver det, at du alligevel forsvarer ham, når jeg fortæller hvordan jeg ser situationen. Det virker forvirrende på mig, og får mig til at tænke, at du ikke er klar til at kræve respekt fra dine omgivelser endnu. Derfor vil gode råd, uanset om  det er det ene eller andet synspunkt, sikkert prelle af, og du vil sidde fast i den samme situation. Man kan ikke ændre noget før man er klar, og før man ved hvad det er man vil have.

Evt. læs mit første indlæg igen, og så herefter dit svar herpå. Mine indlæg er venligt ment

Anmeld Citér

1. september 2015

lineog4

GrønStjerne skriver:

Jeg er selv meget slem til overspringshandlinger, og synes det er så fint at du kan prioritere dit studie og arbejde fra du afleverer unger til du skal hente igen.
Det ville jeg selv ikke have klaret, jeg ville have fundet på alt muligt andet der skulle ordnes og være NØDT til at flytte mig fra hjemmet for at få studeret.

Din svigermor skal ikke blande sig i jeres fordeling af det huslige, og du må nok hellere tage en snak med din mand om hvorfor du gør som du gør...

Nu bor de jo hos svigermor, og hvis ikke de har egen husholdning, spiser selv, eget køkken, eget badeværelse osv - altså egen lejlighed hos svigermor. Så har hun vel lidt at skulle have sagt. Jeg tænker hun skal vel heller ikke have den ekstra opgave at sørge for mad til 3 mennesker mere, vaske for 3 mennesker mere, rydde op og gøre rent efter 3 mennesker mere.

løsningen er vel at de 3 voksne sammen sætter sig ned og fordeler opgaverne og om ts så vil gøre dem i dagtimerne eller om eftermiddagen eller om aftenen er vel så hip som hap. Men opgaverne skal gøres, der skal være en der sørger for maden kommer op af fryseren, en der laver maden, en der vasker tøjet, en der støvsuger, en der køber ind, en der henter barn osv. Og problemet er vel egentlig det ikke bliver gjort heller efter arbejds/studietid... Jeg bed fx mærke i "jeg vil ikke hænge på aftensmaden de dage hvor han er hjemme om eftermiddagen" men det vil de andre vel heller ikke med mindre de nyder at lave mad, men nogle skal jo hænge på den og studie, arbejde eller ej så skal den jo laves. Og ja egotiden når man har børn og husholdning kommer så når tingene er gjort. Og det gælder for alle (dog ikke svigermor da hun vel egentlig har været mor og nedprioriteret egotid og nu "kun" er farmor og vel derfor godt kan tillade sig st sige: i dag gider jeg ikke aftensmad for jeg har lånt en god bog i hvert fald så lægge der ikke er lavet en plan for hvem laver hvad).  

Skulle mine børn bo hos mig, ville jeg ikke blande mig i deres indbyrdes fordeling, men det ville være rimelig klart at jeg ikke var madmor, rengøringskone osv. Dvs. Fælles arealer var alles pligt og aftensmad skulle de kun forvente jeg lavede hvis det var aftalt 

Anmeld Citér

1. september 2015

modesty

Anonym skriver:

jeg studerer pt. på fjernundervisning. Det vil sige jeg sidder derhjemme og læser for mig selv.

da jeg stadig bare gik herhjemme kunne jeg jo selvfølgelig godt vaske tøj, gøre rent og handle ind, men nu er vi blevet uenige om hvor meget jeg kan ordne herhjemme.

Jeg sætter mig ved computeren når jeg kommer hjem efter at have afleveret vores barn i institution og arbejder så med skoleopgaverne indtil jeg igen skal køre for at hente vores barn. Min mand blev sur/skuffet/trist flere gange når han kom hjem og så at jeg ikke havde ordnet noget, eller i hvert fald ikke meget. Vi tog en snak hvor jeg spurgte om han så ikke kunne sige til sig selv at jeg ikke var hjemme fra jeg tog afsted for at aflevere til at jeg havde hentet.

min sviger mor sagde så til mig at jeg jo skal have nogle pauser fra skoleopgaverne ind i mellem og der kunne jeg jo sagtens sætte vasketøj over eller hænge det ud. Jeg skal jo ikke tro at jeg kan ligge alt over på min kæreste, for han arbejder jo 37 timer om ugen mens mit kun er 18 timer. 

Jeg prøvede at bruge argumentet at hvis han nu sagde til sig selv at jeg ikke var hjemme så der ikke var ordnet noget, så ville han jo blive glædeligt overrasket - men det var som om de begge havde lukket af.

Er jeg helt forkert på den? og hvad kan jeg gøre for at det ikke skal blive et stressende punkt at jeg skal ordne de huslige pligter samtidig med at passe skolen?

Har du ikke mulighed for at læse et andet sted? Det lokale bibliotek, en café, hos en studiekammerat el. lign.? På den måde tager du jo faktisk "på kontoret" og de slipper for at skulle forestille sig at du ligger og driver den af, og du slipper for at skulle forsvare dine prioriteringer.

Anmeld Citér

1. september 2015

lineog4

loop skriver:

Jeg ved godt, at det er facts du skriver her. Men taget ud af konteksten bliver det, at du alligevel forsvarer ham, når jeg fortæller hvordan jeg ser situationen. Det virker forvirrende på mig, og får mig til at tænke, at du ikke er klar til at kræve respekt fra dine omgivelser endnu. Derfor vil gode råd, uanset om  det er det ene eller andet synspunkt, sikkert prelle af, og du vil sidde fast i den samme situation. Man kan ikke ændre noget før man er klar, og før man ved hvad det er man vil have.

Evt. læs mit første indlæg igen, og så herefter dit svar herpå. Mine indlæg er venligt ment

Eller også er faktum at det måske ikke er så hårdt for ts som det lød i starten. Måske far henter barn 2 gange om ugen og afleverer 1 gang. Lige nu hører vi kun historien fra en side. Og puha vi har også haft den der "hvem laver mest her hjemme" krise op til flere gange i vores forhold. Og det sjove var vi begge mente vi lavede det hele. Jeg foreslog så vi i en uge skrev det ned: mandag Line hængte vasketøj op osv. Og konklusionen var vi nok lavede cirka lige meget, men vi bare havde for meget og måtte skrue ned for ambitioner, plus organisere os så vi ikke løb ned og købte ind hver dag, ikke lavede maden fra bunden hver dag osv

Anmeld Citér

1. september 2015

loop

lineog4 skriver:

Eller også er faktum at det måske ikke er så hårdt for ts som det lød i starten. Måske far henter barn 2 gange om ugen og afleverer 1 gang. Lige nu hører vi kun historien fra en side. Og puha vi har også haft den der "hvem laver mest her hjemme" krise op til flere gange i vores forhold. Og det sjove var vi begge mente vi lavede det hele. Jeg foreslog så vi i en uge skrev det ned: mandag Line hængte vasketøj op osv. Og konklusionen var vi nok lavede cirka lige meget, men vi bare havde for meget og måtte skrue ned for ambitioner, plus organisere os så vi ikke løb ned og købte ind hver dag, ikke lavede maden fra bunden hver dag osv

Jeg ved det ikke.

Men helt enig i, at de ikke har en fordeling af de basale opgaver. Tingene skal jo gøres uanset om man gider eller ej. Og de skal begge to sådan ca lige meget, også afhængigt af hvem der er bedst til hvad, og hvordan det passer bedst. Eks giver det ingen mening at hun bruger 1,5 time på at hente børn, hvis han kører lige forbi. Så kan hun bedre starte støvsugen imens.

Jeg mener bare at studietid er studietid, når hun arbejder bedst sådan. Og hvis det kun er 5 timer hver dag, og de kun har et barn, som de er to om, han kun arbejder 37 timer pr uge, mon så dog ikke det går

Der er mange der er alene med flere børn og fuldtidsjob, og det går også. Det handler kun om planlægning. I deres tilfælde også fordeling mellem 3, men mest 2. Vi har 2 voksne, der får lov at bo ved farmor. Så synes jeg godt de lige kan lade hende nyde lidt godt af, at de har "invaderet" hendes hjem for en periode. Om det så er en ekstra vinduespudsning, maling af plankeværk, eller hvad det er. Hun skal i hvert fald ikke have gene ud af de bor der, så de tror hun laver mad, vasker ekstra tøj m.v. Men det melder historien jo ingenting om.

Anmeld Citér

1. september 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Når nu det ikke er dy fuldtidsstudie mener jeg godt du kan tage opvasken eller ordne vasketøjet. Du kan handle på vej hjem når du har afleveret. Så kan du evt. handle ind til flere dage så du ikke behøver de andre dage. 

Anmeld Citér

1. september 2015

Hck

Profilbillede for Hck

Nu har jeg været så heldig, så i mange år har jeg kun haft ca 28-30 timer om ugen, og for mig falder det mig helt naturligt, at jeg måske så lige fik ordnet noget mere herhjemme. Fek.s om morgen, hvor han mødte kl.7 og mig først kl.9, så sørgede jeg da lige for at opvaskemasinen fra aftnen før var tømt, eller engang vasketøj sat over, tingene skal jo gøres. Ikke at jeg på nogen måde lavede det hele, men fik da lidt fra hånden pga af mine ekstra "fritimer"

Anmeld Citér

1. september 2015

drabo

Profilbillede for drabo

Jeg tror også i skal snakke sammen om tingene.

personligt kan jeg godt overskue at få vasket et par maskinfulde tøj og ordnet opvaskeren de dage jeg arbejder hjemme, og nyder de små afbrydelser. Men andre kan ikke holde ud at tage små pauser fordi de nister oncentrationen, og så kan fem minutter med vasketøj betyde en halv time spildt.

men hensyn til dit studie, så er de 18 timer, den undervisningstid studiet er normeret til, tænker det er noget Vuc fjernundervisning, da det vist kun er der man tæller timer i forhold til SU dvs det forventes altså at du bruger mere end 18 timer, da hvis det vat et normalt hold, så ville der jo være lektier og afleveringer udover undervisningen. Desuden kanfjernundervisning for mange være sværere og mere tidskrævende end undervisning, da manstår meget med det selv.

men ja i skal forventningsafstemt jeres huslige bidrag, og hvad der er rimeligt, det skal være det der virker for jer.

Anmeld Citér

1. september 2015

lineog4

loop skriver:

Jeg ved det ikke.

Men helt enig i, at de ikke har en fordeling af de basale opgaver. Tingene skal jo gøres uanset om man gider eller ej. Og de skal begge to sådan ca lige meget, også afhængigt af hvem der er bedst til hvad, og hvordan det passer bedst. Eks giver det ingen mening at hun bruger 1,5 time på at hente børn, hvis han kører lige forbi. Så kan hun bedre starte støvsugen imens.

Jeg mener bare at studietid er studietid, når hun arbejder bedst sådan. Og hvis det kun er 5 timer hver dag, og de kun har et barn, som de er to om, han kun arbejder 37 timer pr uge, mon så dog ikke det går

Der er mange der er alene med flere børn og fuldtidsjob, og det går også. Det handler kun om planlægning. I deres tilfælde også fordeling mellem 3, men mest 2. Vi har 2 voksne, der får lov at bo ved farmor. Så synes jeg godt de lige kan lade hende nyde lidt godt af, at de har "invaderet" hendes hjem for en periode. Om det så er en ekstra vinduespudsning, maling af plankeværk, eller hvad det er. Hun skal i hvert fald ikke have gene ud af de bor der, så de tror hun laver mad, vasker ekstra tøj m.v. Men det melder historien jo ingenting om.

Absolut og man skal tage sit studie alvorlig og arbejde seriøst med det. Og måske er man en af dem det ikke lige kan klare at sætte vasketøjet over men kun kan lave studie i de timer der er sat af til det osv. 

Men de opgaver der er skal laves, og som du skriver synes jeg egentlig ikke 1/3 hænger på farmor, da hun jo sådan set ikke er blevet forældre og jo i realiteten kunne leve af rugbrødsmadder hver aften - de har fået lov at bo der og det viser man en form for taknemmelighed for ved fx lige at give det ekstra. 

Derudover har man jo kun de timer i døgnet der er, og studiet/arbejdet og opgaverne kommer så før at læse avisen, kigge på facebook eller hvad man nu lyster. Egotiden eller hvad man vil kalde den er den der er i rest på døgnet og egentlig ikke noget man hver dag har krav på - men optimalt får man lavet en rutine og en rytme i en familie hvor der er plads, for ja selv med 3 børn, to stks arbejde, frivilligt arbejde mm. Så har vi faktisk også tid til egotid - dog kan jeg sagtens opleve tid med ungerne som egotid så synes jeg har meget 

selv da jeg stod alene med det i 3 mnd, blev der vasket tøj, ryddet op, lavet hjemmelavet mad, ungerne kom til alle fritidsinteresser osv. Og jeg fik også læst bøger, set netflix, syet, sovet, nå ja og arbejdet 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.