Hjælp! kræsen 6-årig dreng!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. august 2015

Pernilleh

Profilbillede for Pernilleh

Vi har præcis det samme problem med vores 6-årige,han er SÅ kræsen. Og vi har prøvet alle de gode råd,lade ham være med til at lave mad,være med ude at handle,og sågar selv bestemme menuen. Intet har hjulpet. Han er rigtig god til at smage,det gør han gerne,men kan som regel ikke lide det. Han spiser al grønt,bare det er på et fad for sig selv,det skal under ingen omstændigheder i maden,for det bliver ikke spist varmt!

Han er kun rigtig glad for pasta retter med fløde og bacon,men det kan vi jo ikke leve af. Han kan ikke lide kartofler,æg,næsten al slags kød undtagen pølser,lasagne...u name it. Jeg fatter ikke hvordan det er gået så galt,vi har altid spist godt,sundt og varieret,og da han var lille spiste han alt.

Men jeg er heller ikke tilhænger af at lade børn gå sultne i seng,så han får altid tilbudt rugbrød. Jeg har lidt givet op,og tænker(og håber) at det kommer når han bliver ældre. Og så længe han spiser rugbrød med pålæg og frugt og grønt,får han i hvert fald ingen mangelsygdomme. Så desværre ingen gode råd her,men følger med i håb om at få nogen selv

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. august 2015

lineog4

Katafalk skriver:

Det er også helt fair at der er noget barnet vitterligt ikke kan lide og det skal der tages højde for selvfølgelig. Min pointe er at man skal tilbyde lidt forskelligt. Man kan evt. dele f.eks. salaten op i forskellige skåle med de enkelte dele så man selv kan matche hvad man nu vil have (håber du forstår princippet).

Jeg selv blev engang tvunget til at spise en friskrøget makrel most sammen med ketchup og den dag i dag kan jeg ikke tænke mig at smage almindelig makrel i tomat fra dåse. Man skal ikke tvinge barnet til at spise en bestemt madvare, men ved at tilbyde flere forskellige ting, uden dog bare at ty til en leverpostejmad eller andet som ikke er på menuen tror jeg på at man kan "tvinge" barnet "frivilligt" til i det mindste at smage på maden.

Så er vi nok enige  

vi har en masse ting på bordet og blander næsten intet sammen da vi har lært det så kan være totalt nogo. Og ved vi der absolut intet er den ene ikke kan lide så er der også rugbrød men ikke som "fordi du ikke kan lide" men fordi det passer ind i retten agtigt.

udover det er rugbrød da ikke så slemt til aftensmad, får vi da en gang imellem - en gang om ugen hvis det ikke var fordi vi har en der ikke kan lide rugbrød og koldt mad (og det er accepteret da jeg havde det på samme måde som und, "gad" kun varmt mad).

og var forresten selv kræsen som barn og ung (mente mine forældre) og spiser i dag stort set alt andet en yoghurt med klumper, tomater, indmad, snegle og kyllingefødder (og har smagt det hele). Og for hver dag der går spiser min kræsne datter også mere og mere. 

Og endnu en ting, jeg synes jeg kan mærke der er perioder hvor det er nemmere at få de små til at smage, spise mere osv. Tænker det også følger hvornår de vokser

Anmeld Citér

29. august 2015

Babilooo

Har I overvejet at få lavet en sensory profile. Det er en profil af barnet der kan sige noget om hvordan sansekndteyk bliver optaget. Nogle bærn er specielt følsomme/ sensitive over for nye smagsoplevelser. der  er så teknikker og "øvelser" man kan bruge hvis ens barn er særligt sensitivt overfor smagsindtryk.

Anmeld Citér

29. august 2015

Anonym trådstarter

Smølfine123 skriver:

Har I overvejet at få lavet en sensory profile. Det er en profil af barnet der kan sige noget om hvordan sansekndteyk bliver optaget. Nogle bærn er specielt følsomme/ sensitive over for nye smagsoplevelser. der  er så teknikker og "øvelser" man kan bruge hvis ens barn er særligt sensitivt overfor smagsindtryk.

Nej, har aldrig hørt om det! Hvor får man lavet sådan en profil?

Anmeld Citér

29. august 2015

Anonym trådstarter

Pernilleh skriver:

Vi har præcis det samme problem med vores 6-årige,han er SÅ kræsen. Og vi har prøvet alle de gode råd,lade ham være med til at lave mad,være med ude at handle,og sågar selv bestemme menuen. Intet har hjulpet. Han er rigtig god til at smage,det gør han gerne,men kan som regel ikke lide det. Han spiser al grønt,bare det er på et fad for sig selv,det skal under ingen omstændigheder i maden,for det bliver ikke spist varmt!

Han er kun rigtig glad for pasta retter med fløde og bacon,men det kan vi jo ikke leve af. Han kan ikke lide kartofler,æg,næsten al slags kød undtagen pølser,lasagne...u name it. Jeg fatter ikke hvordan det er gået så galt,vi har altid spist godt,sundt og varieret,og da han var lille spiste han alt.

Men jeg er heller ikke tilhænger af at lade børn gå sultne i seng,så han får altid tilbudt rugbrød. Jeg har lidt givet op,og tænker(og håber) at det kommer når han bliver ældre. Og så længe han spiser rugbrød med pålæg og frugt og grønt,får han i hvert fald ingen mangelsygdomme. Så desværre ingen gode råd her,men følger med i håb om at få nogen selv

Nogle gange kan man blive så lettet når man hører om andre forældre som står med samme udfordringer/frustrationer! Vi er startet igår med at sørge for at der helt sikkert er noget på bordet han kan li', og så at sætte en skål ved siden af ham med noget han opfordres til at smage på...reglen er, at han selv må bestemme hvor meget han vil smage på, derefter må han lægge det i skålen hvis han ikke bryder sig om det! Til sidst sættes skålen væk! Det kommer til at tage.....ÅR! Men vi tænker, at når han ved hvad der forventes af ham, at han så med tiden slapper af og TØR! For det handler om angst for ny mad! Jeg tror lidt jeg ser det som 'kig under sengen - der er ingen trold'! Og så masser masser masser af ros for at smage...måske I kan forsøge - hvis I ikke allerede har gjort det?

Anmeld Citér

29. august 2015

bøllen

Anonym skriver:

Hej alle!

Åhhh! Jeg er ret frustreret! Min dreng på 6 år er simpelthen SÅ kræsen - eller selektiv hvis man skal være lidt mere korrekt Vores aftenmåltider kan gå op i hat og briller, OG skrig, når vi beder ham smage på nyt. Han spiser KUN pølser og frikadeller som kød (og bacon)! Han er begyndt med lidt kartofler - ellers er det pasta (alle slags) og grønt! HELDIGVIS elsker han grønt i mange afskygninger! Vi kan ikke fx lave lasange, sødsovs, sammenkogte retter og alt det almindelige mad! Hvor starter vi? Vi har prøvet mange forskellige teknikker uden held!

- Han får en tallerken med det vi andre skal spise - han vil ikke smage det - får rugbrød og grønt

-Han får en tallerken med det vi andre skal spise - han vil ikke smage det, vi opfordrer KRAFTIGT - han bliver stiktosset og skriger

- Han får særskilt mad

Vi PRØVER virkelig at være optimistiske og ikke have for meget fokus på det ved bordet, men ser han noget han ikke kan li´, ja, så starter det! HJÆLP!!! Kan VIRKELIG godt bruge råd og vejledning til snart at få brudt den onde cirkel! Vh. en frustreret (og desperat) mor!

Ps. Jeg ved godt, at mange måske vil sige: "Slap af og det skal nok komme"! Men nu er han 6 år og er startet i skole, synes godt vi kan begynde at stille krav!

Jeg har en dreng på knap 6 år som er meget sensitiv bl.a med maden . Han spiser ikke varmt mad , slet ikke noget der er blandet ( lasagne ) ikke kartofler - ja kunne blive ved . 

Han har heller ikke siddet med ved bords før nu her ( anden historie )

han har nægtet at smage vores mad - han er blevet tilbudt men et nej er blevet accepteret . Han har så fået en grov bolle i stedet .

har på intet tidspunkt presset ham til at spise. Og det lønner sig nu , han er begyndt at smage på forskellige ting , kød mm. Han har smagt lasagne , og andre ting han har nægtet. Han har fået tiden og er nu klar til at prøve. 

Jeg ved vi har grebet tingene anderledes an, men jeg valgte at kikke på min dreng og tror det var det rigtig. 

Han har fortsat dage han ikke vil smage og det er ok . Han bliver tilbudt vores mad men siger han nej er det ok . 

Jeg tror simpelthen ikke på det lønner sig at tvinge / presse børn til at spise. Er sikker på det nok skal komme hvis bare man ikke presset og gør spisning til en negativ situation 

Anmeld Citér

29. august 2015

Anonym trådstarter

bøllen skriver:

Jeg har en dreng på knap 6 år som er meget sensitiv bl.a med maden . Han spiser ikke varmt mad , slet ikke noget der er blandet ( lasagne ) ikke kartofler - ja kunne blive ved . 

Han har heller ikke siddet med ved bords før nu her ( anden historie )

han har nægtet at smage vores mad - han er blevet tilbudt men et nej er blevet accepteret . Han har så fået en grov bolle i stedet .

har på intet tidspunkt presset ham til at spise. Og det lønner sig nu , han er begyndt at smage på forskellige ting , kød mm. Han har smagt lasagne , og andre ting han har nægtet. Han har fået tiden og er nu klar til at prøve. 

Jeg ved vi har grebet tingene anderledes an, men jeg valgte at kikke på min dreng og tror det var det rigtig. 

Han har fortsat dage han ikke vil smage og det er ok . Han bliver tilbudt vores mad men siger han nej er det ok . 

Jeg tror simpelthen ikke på det lønner sig at tvinge / presse børn til at spise. Er sikker på det nok skal komme hvis bare man ikke presset og gør spisning til en negativ situation 

Tak for dit svar! Det lyder jo lige præcis som vores dreng! Hvor er det dejligt at han er begyndt at smage på maden...jeg synes osse det er en god måde I har tacklet det på! 

Anmeld Citér

29. august 2015

Pernilleh

Profilbillede for Pernilleh
Anonym skriver:

Nogle gange kan man blive så lettet når man hører om andre forældre som står med samme udfordringer/frustrationer! Vi er startet igår med at sørge for at der helt sikkert er noget på bordet han kan li', og så at sætte en skål ved siden af ham med noget han opfordres til at smage på...reglen er, at han selv må bestemme hvor meget han vil smage på, derefter må han lægge det i skålen hvis han ikke bryder sig om det! Til sidst sættes skålen væk! Det kommer til at tage.....ÅR! Men vi tænker, at når han ved hvad der forventes af ham, at han så med tiden slapper af og TØR! For det handler om angst for ny mad! Jeg tror lidt jeg ser det som 'kig under sengen - der er ingen trold'! Og så masser masser masser af ros for at smage...måske I kan forsøge - hvis I ikke allerede har gjort det?

Heldigvis er han altid flink til at smage,og hvis han så ikke kan lide det,jamen,så er der altid en masse frugt og grønt...og ellers må han få en rugbrød MED pålæg Sådan må det blive

Anmeld Citér

29. august 2015

bøllen

Anonym skriver:

Tak for dit svar! Det lyder jo lige præcis som vores dreng! Hvor er det dejligt at han er begyndt at smage på maden...jeg synes osse det er en god måde I har tacklet det på! 

Så lidt . Har 2 store drenge som altid har spist alt , og har altid haft den holdning at mine børn skulle spise hvad der kom på bordet. Men med lillebror måtte jeg pakke den holdning væk, og tænke anderledes . 

Han har rykket sig så meget det sidste 1/2 år, så har troen på han nok skal komme efter det. Men han skal have tid , i sit eget tempo. 

Så snart han er presset påvirker det hans " mad " og søvn . 2 ting han reagere på. Han er lige startet i skole hvilket betyder at udviklingen er gået i stå ( mad ) men det er ok .

vil aldrig presse et barn til at spise . 

Anmeld Citér

29. august 2015

bøllen

Anonym skriver:

Så lidt . Har 2 store drenge som altid har spist alt , og har altid haft den holdning at mine børn skulle spise hvad der kom på bordet. Men med lillebror måtte jeg pakke den holdning væk, og tænke anderledes . 

Han har rykket sig så meget det sidste 1/2 år, så har troen på han nok skal komme efter det. Men han skal have tid , i sit eget tempo. 

Så snart han er presset påvirker det hans " mad " og søvn . 2 ting han reagere på. Han er lige startet i skole hvilket betyder at udviklingen er gået i stå ( mad ) men det er ok .

vil aldrig presse et barn til at spise . 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.