Hjælp! kræsen 6-årig dreng!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.639 visninger
52 svar
89 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
27. august 2015

Anonym trådstarter

Hej alle!

Åhhh! Jeg er ret frustreret! Min dreng på 6 år er simpelthen SÅ kræsen - eller selektiv hvis man skal være lidt mere korrekt Vores aftenmåltider kan gå op i hat og briller, OG skrig, når vi beder ham smage på nyt. Han spiser KUN pølser og frikadeller som kød (og bacon)! Han er begyndt med lidt kartofler - ellers er det pasta (alle slags) og grønt! HELDIGVIS elsker han grønt i mange afskygninger! Vi kan ikke fx lave lasange, sødsovs, sammenkogte retter og alt det almindelige mad! Hvor starter vi? Vi har prøvet mange forskellige teknikker uden held!

- Han får en tallerken med det vi andre skal spise - han vil ikke smage det - får rugbrød og grønt

-Han får en tallerken med det vi andre skal spise - han vil ikke smage det, vi opfordrer KRAFTIGT - han bliver stiktosset og skriger

- Han får særskilt mad

Vi PRØVER virkelig at være optimistiske og ikke have for meget fokus på det ved bordet, men ser han noget han ikke kan li´, ja, så starter det! HJÆLP!!! Kan VIRKELIG godt bruge råd og vejledning til snart at få brudt den onde cirkel! Vh. en frustreret (og desperat) mor!

Ps. Jeg ved godt, at mange måske vil sige: "Slap af og det skal nok komme"! Men nu er han 6 år og er startet i skole, synes godt vi kan begynde at stille krav!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. august 2015

Anonym

Jeg ville ikke lave særskilt mad eller give ham rugbrød. Han må spise hvad der kommer på bordet og ellers er der ikke andet. Lyder skrapt ja, men jeg mener at mange laver den fejl ved at give rugbrød eller lave særskilt mad....

Anmeld Citér

27. august 2015

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg ville ikke lave særskilt mad eller give ham rugbrød. Han må spise hvad der kommer på bordet og ellers er der ikke andet. Lyder skrapt ja, men jeg mener at mange laver den fejl ved at give rugbrød eller lave særskilt mad....

Men jeg synes heller ikke børn skal gå i seng uden mad!! Tak for dit svar!

Anmeld Citér

27. august 2015

Anonym

Anonym skriver:

Jeg kan godt forstå dig. Det er ikke altid nemt med de kære børn 

Anmeld Citér

27. august 2015

sne190810

Vi har også to herhjemme på 5-6 år som mener de er kræsne. 

De får at spise hvad der bliver serveret, og af første portion  skal der spises op. Det er de voksne som øser op herhjemme, og vi kender jo vores børn, så vi har en fin ide om hvad de kan spise. Det kan lyde hårdt, men vi har tre piger herhjemme i alderen 5-6 år, og måltider herhjemme kan hurtigt bestå af 3 pastaer, og så mener de at de er færdige med at spise. Hvor de så efter en time, er sultne igen og gerne vil have noget andet. Det er selvfølgelig også fordi vi herhjemme mener at vores børn skal lære at spise til de store hovedmåltider i løbet af dagen (morgenmad, frokost og aften) for at kunne fungere og have et fint energiniveau til at klare en lang dag i skole og institution, og selvfølgelig med plads og "hjælp" af mellemmåltider også. 

Udover har vi erfaret at megen af den kræsenhed som florerer blandt dem er ren indbildskhed, og er der en som siger "det kan jeg ikke lide" kan de to andre lige pludselig heller ikke. Tiltrods for det er noget vi har spist for 2 dage siden feks. 

Selvfølgelig er det ting som de reelt ikke bryder sig om, og det skal de selvfølgelig ikke spise. Og så alligevel har vi erfaret at hvis det bare bliver blendet, så er de ikke bevidste om hvad der er i maden, og så er det intet problem at spise. 

Her til aften har vi feks fået æggekage, med kartofler og skinke i, i børnenes øjne. Blendet og smuglet ind i udover var dog blandt andet løg, hvidløg, squash og champignoner og bladselleri. 

Vi har skam haft vores kampe, og har dem stadig fra tid til anden. Men jo mere vi lærer dem at spise ordentligt og udfordrer dem smagsmæssigt, jo mere lærer de at det faktisk smager godt og de får flere og flere gode oplevelser i spisesituanerne..

Anmeld Citér

27. august 2015

sne190810

Anonym skriver:

Men hvis han ved, at når han siger "det kan jeg ikke lide" og skriger lidt, at han så får det han vil have .. Det er jo lidt en ond cirkel, og jeres søn som lidt har taget magten i spisesituationen. 

Tro mig, han går ikke i seng på Tom mad flere dage i træk. Han vil hurtigt lære at det ikke er så farligt, og at det er jer som ligesom sætter grænserne ved spisebordet. 

Men det er selvfølgelig forskelligt fra hjem til hjem - person til person, hvordan man vil have tingene skal gå sin gang. :-) Intet er sagt i kritik af dig, men ment som råd. 

Anmeld Citér

27. august 2015

Anonym trådstarter

sne190810 skriver:

Men hvis han ved, at når han siger "det kan jeg ikke lide" og skriger lidt, at han så får det han vil have .. Det er jo lidt en ond cirkel, og jeres søn som lidt har taget magten i spisesituationen. 

Tro mig, han går ikke i seng på Tom mad flere dage i træk. Han vil hurtigt lære at det ikke er så farligt, og at det er jer som ligesom sætter grænserne ved spisebordet. 

Men det er selvfølgelig forskelligt fra hjem til hjem - person til person, hvordan man vil have tingene skal gå sin gang. :-) Intet er sagt i kritik af dig, men ment som råd. 

Jeg tager det SLET ikke som kritik! Alle råd modtages med kyshånd! Men det vil sige, at Jeres børn får en portion som I har øst op? Og det skal de spise? Hvis de ikke vil så er det bare sådan, eller...? Jeg synes det er så svært - og ja! Vores dreng har nok fået magten! Han er simpelthen så bange for at spise noget han ikke kender! Han ville under INGEN omstændigheder indtage en æggekage! Det er så svært at finde ud af hvor man skal starte...Det er jo osse lidt vildt bare at servere forloren hare for ham i morgen og så bede ham spise det! Tænker jeg...

Anmeld Citér

27. august 2015

Pikku Myy

Anonym skriver:

Hej alle!

Åhhh! Jeg er ret frustreret! Min dreng på 6 år er simpelthen SÅ kræsen - eller selektiv hvis man skal være lidt mere korrekt Vores aftenmåltider kan gå op i hat og briller, OG skrig, når vi beder ham smage på nyt. Han spiser KUN pølser og frikadeller som kød (og bacon)! Han er begyndt med lidt kartofler - ellers er det pasta (alle slags) og grønt! HELDIGVIS elsker han grønt i mange afskygninger! Vi kan ikke fx lave lasange, sødsovs, sammenkogte retter og alt det almindelige mad! Hvor starter vi? Vi har prøvet mange forskellige teknikker uden held!

- Han får en tallerken med det vi andre skal spise - han vil ikke smage det - får rugbrød og grønt

-Han får en tallerken med det vi andre skal spise - han vil ikke smage det, vi opfordrer KRAFTIGT - han bliver stiktosset og skriger

- Han får særskilt mad

Vi PRØVER virkelig at være optimistiske og ikke have for meget fokus på det ved bordet, men ser han noget han ikke kan li´, ja, så starter det! HJÆLP!!! Kan VIRKELIG godt bruge råd og vejledning til snart at få brudt den onde cirkel! Vh. en frustreret (og desperat) mor!

Ps. Jeg ved godt, at mange måske vil sige: "Slap af og det skal nok komme"! Men nu er han 6 år og er startet i skole, synes godt vi kan begynde at stille krav!

Jeg vil ikke sige at min søn nogensinde har været kræsen, men han havde en lang periode da han var 4, hvor han nægtede at smage på noget som helst han ikke kendte. Vi begyndte at blive ret frustrede, og da han snart havde fødselsdag, fortalte vi ham, meget henkastet, om han vidste at når man blev 5 skulle man smage på maden. Så var der en periode, hvor vi snakkede om hvad der skulle ske når han fyldte år: Hvilken kage, sidste fødseldag i børnehaven, hvem skulle inviteres, sikke stor du bliver, og en gang imellem flettede vi ind at så skulle man begynde at smage på maden. Han begyndte også at nævne det selv, og blandt alt det andet, var det jo faktisk lidt spændende. Så blev han 5, og han begyndte at smage på ny mad fra den ene dag til den anden. Nu elsker han at smage på mad.

Det er ikke sikkert at du kan gøre præcis det samme, men måske du blev inspireret til at tænke ud af boxen Held og lykke

Anmeld Citér

27. august 2015

alenemor42

Anonym skriver:

Jeg tager det SLET ikke som kritik! Alle råd modtages med kyshånd! Men det vil sige, at Jeres børn får en portion som I har øst op? Og det skal de spise? Hvis de ikke vil så er det bare sådan, eller...? Jeg synes det er så svært - og ja! Vores dreng har nok fået magten! Han er simpelthen så bange for at spise noget han ikke kender! Han ville under INGEN omstændigheder indtage en æggekage! Det er så svært at finde ud af hvor man skal starte...Det er jo osse lidt vildt bare at servere forloren hare for ham i morgen og så bede ham spise det! Tænker jeg...

Alle dine svar oser af at du syntes det er synd for ham ..... det lugter han på 10 km afstand. Det er en kamp du ikke vinder så længe du syntes det er synd for ham  så du er med til at tingene ikke bliver anderledes

Server hvad der laves og ignorer hans hysteri. Så længe han aflæser der er en en snert af medlidenhed i dig når i Ingen vegne.

Anmeld Citér

27. august 2015

Pikku Myy

Anonym skriver:

Vi gjorde det sådan at han selv måtte vælge hvad han ville spise af det der var på bordet. Så sørgede vi for at der altid var noget han kunne lide, der også kunne gøre mæt. Fx kunne der være rugbrød med smør til kød og kartofler. Men der var ikke nogen der rejste sig og hentede/lavede noget andet.

Hvis der er for mange muligheder for noget andet, kan det faktisk fordre "kræsenhed". Da min søn havde gået i sin børnehave et par uger, spurgte en af pædagogerne hvad de dog skulle give ham at spise når han hverken spiste det de serverede, rugbrød eller groft brød. Jeg grinede og sagde at de bare skulle lade ham spise det der var på bordet. Det er virkede. Muligheden for at der kom noget bedre, havde simpelthen udelukket at han havde spist ...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.