Katafalk skriver:
Det ville være afstraffelse at sende barnet i seng uden mad hver dag, men ikke at måtte gøre det en til to gange i forbindelse med at få barnet til at spise. Børn lærer lynhurtigt hvis de hver gang får noget andet at spise, hvis de siger de ikke kan lide menuen og det kan være rigtig svært at ændre på.
Undrer mig lidt over tilgangen til barnet som en der ønsker at snyde, en der ønsker at være kræsen og få sær behandling.
Jeg oplever børn som værende nogle der ønsker at gøre det rigtige og ønsker at de voksne er tilfredse. Ja de kan lære dårlige vaner præcis som os andre, men de kan også vitterligt ikke have lyst til fx en gryderet og hvem er vi så at presse eller nægte dem andet mad.
til ts: jeg tænker mest, hvad er problemet ved han lige pt er super kræsen. Er der frygten for han er ved at udvikle en fobi mod ar smage nyt eller er det irritationen ved han er kræsen? Jeg tror alle mine plus en del jeg kender har haft en periode hvor mad ikke måtte blandes sammen, en gryderet var total nogo, for maden rørte ved hinanden. De har alle haft perioder hvor de sprog sige kun spiste 2-3 råvarer og så har de haft perioder hvor de spiste alt. Der svinger og vores måde er at lave et aftens bord hvor der er mange gode ting at vælge imellem så man er sikker på der er noget alle kan lide, der kan sagtens koges lidt pasta selvom der er kartofler når man nu ved en ikke kan lide kartofler. Jeg så gerne de smagte, men presser ikke for kender dem også så godt så har de bestemt sig for de ikke kan lide det så kan nok så mange bidder ikke ændre på den mening mening.
De hælder selv op og jeg accepterer der er dage, hvor de ikke spiser så meget - jeg kan også have dage hvor jeg ikke er så sulten. Og jeg vil aldrig presse dem til at spise noget de ikke har lyst til. Jeg husker stadig den ene gang i mit liv jeg blev presset til at spise en portion yoghurt med klumper og drikke et glas appelsinjuice, kan stadig se hvordan sådan noget ser ud når det lige har været lidt i spiserøret og så kommer op i skålen igen - adrr... Og jeg kan stadig nu 35 år efter ikke spise youghurt med klumper eller drikke appelsinjuice...
mit råd ville være sørg for lidt forskelligt, og da hellere et stykke rugbrød end ingen ting. Og så accepter det kan jo være han fx ikke kan have konsistensen af kød. Det skal nok komme... Pludselig er spørgsmålet: hvordan undgår jeg han spiser mig ud af huset
Anmeld
Citér