Jeg er heller ikke tilhænger af tvang! Jeg synes generelt, at madsituationen skal være hyggelig og sjov. Jeg er heldig at have en datter som ikke er kræsen, og spiser det meste, så mine principper er så heller aldrig blevet sat helt på prøve
Dét jeg bider fast i i dit indlæg er, at han spiser det meste grønt, to slags kød OG kartofler/Pasta. Det lyder ikke helt værst på mig - han kan ikke lide sammenkogte ting. Det kan der være flere årsager til, men nærliggende er, at man ikke kan se hvad man spiser, når man spiser sammenkogt. Ville i havde mulighed for at lave maden sammen - altså at han hjælper med at lave kødsauce eller lign? Så han ved hvad der er i. Dette kunne måske hjælpe.
Et andet problem med sammenkogt kan være konsistensen - den havde jeg selv, da jeg var lille. Og jeg skal hilse og sige, at jeg var gamle inden jeg lærte at spise det - simpelthen fordi jeg var ved at kaste op, så snart jeg fik det i munden. Mine forældre havde politikken - spis en portion op....og det gjorde jeg så, selvom jeg vitterligt hadede hver mundfuld. Jeg husker det stadig, og vil ALDRIG anbefale nogen at gøre det. Hvis det er konsistensen, så tænker jeg det er om at tage små skridt - måske start med frikadelle og sauce adskilt. Så kør den overpå noget med nogle kødboller i sauce osv...(bare et forslag) - og lad ham hjælpe med at lave det, så han ser, det som sker med maden.
Mht kræsenhed overfor kød har jeg hørt om flere der har haft held med at få børn til at smage på andet ved at lave pindemad. Altså lav en oksefrikadelle/kylling frikadelle m.m og sæt dem på en pind sammen med grønt som han godt kan lide. P
Det bare bare et par forslag -held og lykke med det!
Anmeld
Citér