Vores datter bliver udsat for nøgenhed i børnehave

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. august 2015

lineog4

Grunden til hun siger det, kan jo være fordi hun synes det har været interessant og hun ikke er helt sikker på om det er okay (ved ikke hvordan I har det med nøgenhed der hjemme, men måske hun ikke er vant til det).

det behøver på ingen måde betyde hendes grænse er overskredet - men det er selvsagt vigtigt at være obs på i fremtiden, ville ikke spørge ind til det nu.

Jeg kan stadig huske min veninde Mille, jeg og en dreng jeg ikke husker navnet på gik ind i et skab i børnehaven fordi vi skulle "bolle" - vi vidste de voksne nok ikke ville lade os gøre det, derfor skabet  vi blev opdaget. Vi endte med alle 3 at få først mæslinger og derefter fåresyge (hi hi for hundrede år siden var det måske blevet kalder Guds straf), og da min mor fortalte at de i børnehaven havde sagt de to andre havde haft det samme og jeg prompte svarede: det er nok fordi vi har "bollet", så blev der grint - ja det var de frigjorte 70'ere - intet traume og har et velfungerende sexliv og er stadig helt åben over for nøgenhed 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. august 2015

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Grunden til hun siger det, kan jo være fordi hun synes det har været interessant og hun ikke er helt sikker på om det er okay (ved ikke hvordan I har det med nøgenhed der hjemme, men måske hun ikke er vant til det).

det behøver på ingen måde betyde hendes grænse er overskredet - men det er selvsagt vigtigt at være obs på i fremtiden, ville ikke spørge ind til det nu.

Jeg kan stadig huske min veninde Mille, jeg og en dreng jeg ikke husker navnet på gik ind i et skab i børnehaven fordi vi skulle "bolle" - vi vidste de voksne nok ikke ville lade os gøre det, derfor skabet  vi blev opdaget. Vi endte med alle 3 at få først mæslinger og derefter fåresyge (hi hi for hundrede år siden var det måske blevet kalder Guds straf), og da min mor fortalte at de i børnehaven havde sagt de to andre havde haft det samme og jeg prompte svarede: det er nok fordi vi har "bollet", så blev der grint - ja det var de frigjorte 70'ere - intet traume og har et velfungerende sexliv og er stadig helt åben over for nøgenhed 

Sød historie

Vi har det fint med nøgenhed herhjemme. Hun kan sagtens gå i bad sammen med sin far, mig eller sin lillebror. Og hun har da også tit sagt at far har en tissemand og mor en tissekone og så har vi bare sagt ja det har vi og ikke lagt mere i det.

Anmeld Citér

20. august 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Pædagogerne har sagt til hende at hun skal komme med det samme til dem når det er sket... Men det gør hun desværre ikke... Hun kan ellers fint sige hvis der er andre ting siger pædagogerne. Jeg ved faktisk ikke hvad de vil gøre eller sige hvis de opdager det.

Jeg synes pædagogerne her handler forkert. Det bliver gjort til noget meget større end det er - din kærestes reaktion sammenlagt med pædagoger der beder hende komme lige så snart det er sket, er netop med til at give hende en følelse af at det der var sket var noget skammeligt. 

De fleste doktorlege opstår spontant. De kunne have leget mor og far og talt om at drenge har tissemænd og piger tissekoner og drengen ville så vise sin tissemanden. Børn afryder typisk den slags lege lige så snart de ser en voksen. 

Så ærligt synes jeg ikke der er noget mærkeligt i det din datter har oplevet i sin børnehave. Det er selvfølgelig vigtigt at tale om grænser, men om egne grænser lærer man på mange måder. Det kan være ikke at tvinge til kram farvel når man ikke har lyst, hvis barnet spørger om at se dine bryster, er det okay at svare: "det kan jeg ikke lide" - børn forstår så at det er okay at sige fra overfor noget man ikke kan lide men lige så vel atcrespektere andres grænser,

v.

Anmeld Citér

20. august 2015

A&F

mor:) skriver:

At hun bliver flov er ikke nødvendigvis tegn på brudte grænser. 

Mange børn synes det er spændende at tale om det der giver dem røde kinder og endnu mere spændende når de kan fornemme at det er noget "forbudt" i de voksnes øjne. Derfor foregår de fleste af den slags lege i det skjulte. 

Ja selvfølgelig er det forbudte altid spændende,  men nogle børn kan altså ikke lide den slags lege, så synes da at man som forældre i den grad skal sætte sig ind i, hvordan barnet har det med det. Om det er naturligt eller ej. 

Anmeld Citér

20. august 2015

Hvis det er en hjælp kan I evt. låne bogen "doktorlege i børnehaven" skrevet af Anna Louise Stevhøj. Det er en håndbog til forældre og pædagoger. Den er letlæselig og der er super mange eksempler og mulige handlemuligheder. Dermed ikke sagt at der kun er en måde at handle på, men man får lidt en ide om hvordan man kan hjælpe sit barn uden at skamme barnet. 

Jeg tænker måske om det vil hjælpe ift. at overtale din kæreste om ikke at flytte hende hvis han bliver lidt klogere på emnet? 

Anmeld Citér

20. august 2015

A&F

Anonym skriver:

Ok. Jeg må indrømme at jeg er splittet da jeg netop ikke helt kan blive klar over om hun ikke bryder sig om det eller ej... For hvis hun ikke gør så skal det selvfølgelig stoppes.

Tag en snak med hende , evt igennem leg med dukker/barbier hvor der bliver sat ord på hendes tanker 

Anmeld Citér

20. august 2015

A&F skriver:

Ja selvfølgelig er det forbudte altid spændende,  men nogle børn kan altså ikke lide den slags lege, så synes da at man som forældre i den grad skal sætte sig ind i, hvordan barnet har det med det. Om det er naturligt eller ej. 

Ja men for mig, så lyder det ikke til at pigen har følt det ubehageligt? 

Selvfølgelig skal man handle hvis ens barns grænser bliver overtrådt, men handler det ikke lige så meget om at lære sit barn at sige fra? 

Og på dit indlæg lød det som at det er klokkeklart en grænseoverskridelse der er tale om - men hvor læser du det? Selv mor til pigen er i tvivl. 

Anmeld Citér

20. august 2015

Anonym trådstarter

Hvis det er en hjælp kan I evt. låne bogen "doktorlege i børnehaven" skrevet af Anna Louise Stevhøj. Det er en håndbog til forældre og pædagoger. Den er letlæselig og der er super mange eksempler og mulige handlemuligheder. Dermed ikke sagt at der kun er en måde at handle på, men man får lidt en ide om hvordan man kan hjælpe sit barn uden at skamme barnet. 

Jeg tænker måske om det vil hjælpe ift. at overtale din kæreste om ikke at flytte hende hvis han bliver lidt klogere på emnet? 

Tak, det kan nok være en mulighed 

Anmeld Citér

20. august 2015

A&F

Ja men for mig, så lyder det ikke til at pigen har følt det ubehageligt? 

Selvfølgelig skal man handle hvis ens barns grænser bliver overtrådt, men handler det ikke lige så meget om at lære sit barn at sige fra? 

Og på dit indlæg lød det som at det er klokkeklart en grænseoverskridelse der er tale om - men hvor læser du det? Selv mor til pigen er i tvivl. 

Jamen udfra en kommentar om at hun var flov, tænkte jeg umiddelbart på at hun måske ikke synes det var rart og derfor fik overtrådt en grænse.( måske jeg skulle have valgt et andet begreb ). Og ja som du siger,  skal hun lære at sige fra. Det skal alle børn lære, når der er noget de ikke bryder sig om

Anmeld Citér

20. august 2015

Mor til Ella

Mor1986 skriver:

Det er desværre helt normalt at børn gerne vil undersøge. Og vil også sige at pædagogerne gør det de kan med de ressou er der er. Men kan sagtens forstå du ikke bryder dig om det. 

Hvorfor er det desværre at de er nysgerrige?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.