Vores datter bliver udsat for nøgenhed i børnehave

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.587 visninger
57 svar
151 synes godt om
20. august 2015

Anonym trådstarter

Jeg har brug for at høre fra pædagoger herinde fra og fra forældre der har oplevet det samme som os.

For nogle måneder siden kom vores datter og sagde til os at der var 2 piger der pillede ved hende forneden. Vi fik fortalt det til pædagogerne og de snakkede med pigerne og deres forældre om det og sagde at de nok skulle holde øje med vores datter og gav os ret i at sådan noget ikke hører sig hjemme. 

For nogle dage siden kom vores datter igen og sagde at en dreng havde taget hans bukser og underbukser af og bedt vores datter om at røre ved hans tissemand. Jeg nævnte det for pædagogerne og udtrykkede vores utilfredshed da de jo havde sagt at de nok skulle holde øje med hende. De siger at de tjekker de rum hvor de nu kan lukke dørene af ca hvert 10 min. Men hvordan kan sådan noget ske på under 10 min??? Pædagogen jeg snakkede med sagde at hin nok skulle tage det op på et møde. Hun kom så idag og sagde at de kan ikke gøre mere end hvad de gør nu. Det vil være synd hvis en pædagog skal sidde ved børnene under leg hele tiden og det kræver flere voksne hvilket de ikke har, og det vil være synd at have dørene åbne hele tiden. Disse 2 ting havde jeg nævnt om de ikke kunne gøre for at forebygge at vires datter bliver udsat for sådan noget igen. Jeg fik at vide at børn er nysgerrige og det sker i alle instuationer, og at børn ikke altid ved hvad de gør og at det de gør nogen gange er forkert. Drengen sagde desuden at han ikke havde gjort det som vores datter sagde. 

Hvad mer I om det?? Jeg ved godt hvad jeg mener og det gør min kæreste også og vi er uenige. Så vil lige høre jeres mening.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. august 2015

Anonym trådstarter

Den skulle havde været anonym men det er forsent 

Anmeld Citér

20. august 2015

esioul

Jeg har brug for at høre fra pædagoger herinde fra og fra forældre der har oplevet det samme som os.

For nogle måneder siden kom vores datter og sagde til os at der var 2 piger der pillede ved hende forneden. Vi fik fortalt det til pædagogerne og de snakkede med pigerne og deres forældre om det og sagde at de nok skulle holde øje med vores datter og gav os ret i at sådan noget ikke hører sig hjemme. 

For nogle dage siden kom vores datter igen og sagde at en dreng havde taget hans bukser og underbukser af og bedt vores datter om at røre ved hans tissemand. Jeg nævnte det for pædagogerne og udtrykkede vores utilfredshed da de jo havde sagt at de nok skulle holde øje med hende. De siger at de tjekker de rum hvor de nu kan lukke dørene af ca hvert 10 min. Men hvordan kan sådan noget ske på under 10 min??? Pædagogen jeg snakkede med sagde at hin nok skulle tage det op på et møde. Hun kom så idag og sagde at de kan ikke gøre mere end hvad de gør nu. Det vil være synd hvis en pædagog skal sidde ved børnene under leg hele tiden og det kræver flere voksne hvilket de ikke har, og det vil være synd at have dørene åbne hele tiden. Disse 2 ting havde jeg nævnt om de ikke kunne gøre for at forebygge at vires datter bliver udsat for sådan noget igen. Jeg fik at vide at børn er nysgerrige og det sker i alle instuationer, og at børn ikke altid ved hvad de gør og at det de gør nogen gange er forkert. Drengen sagde desuden at han ikke havde gjort det som vores datter sagde. 

Hvad mer I om det?? Jeg ved godt hvad jeg mener og det gør min kæreste også og vi er uenige. Så vil lige høre jeres mening.

Altså jeg tænker det er meget normal adfærd hos børn, men vi voksne tillægger det tit en helt anden betydning. 

Det er børns måde at udforske hinanden på, husk på de ikke tænker noget seksuelt omkring det på samme måde som voksne. Det føles bare rart for dem.

Det skal selvfølgelig ikke være sådan at det ikke er frivilligt, gensidigt og jævnbyrdigt. 

Jeg vil sige at hvis din datter fortæller det er ubehageligt eller ikke rart, burde der gribes ind. Men ellers er det normalt. 

Anmeld Citér

20. august 2015

Mom

Profilbillede for Mom

Først og fremmest, hvis din datter finder det ubehageligt, så skal det håndteres både i BH og hjemme. I BH ved at de tager en fælles snak med alle børnene om at man ikke må røre hinanden de private steder uden at have fået lov af den anden - for doktorlege og udforskelse af kroppen sker. Hjemme ved at I uden at tale det op, fortæller at det er vigtigt og helt ok at sige nej.

Desuden syntes jeg det vil være synd at mandsopdække børnene, så der er øjne på dem hele tiden.

Anmeld Citér

20. august 2015

Abracadabra

Det lyder meget almindeligt... Og naturligt. Hvis begge børn bare er nysgerrige og enige om at kigge i den andens underbukser, så er det helt fredeligt. 

Anmeld Citér

20. august 2015

Hck

Profilbillede for Hck

Hvis det er noget din datter er ked af, skal det selvfølgelig stoppes, men jeg kan ikke helt læse mig frem til om hun er det, eller om det er en af jer forældre der ikke er glad for det ?. Generalt set tror jeg det er en meget naturlig ting af børns nysgerighed og ikke forbundet med noget seksuelt, og jeg tror sagtens af det kan ske på 10 min bag en lukket dør. (Men hele situationen er jo ikke rar hvis din datter er ked af det over det)

Anmeld Citér

20. august 2015

Anonym trådstarter

Hck skriver:

Hvis det er noget din datter er ked af, skal det selvfølgelig stoppes, men jeg kan ikke helt læse mig frem til om hun er det, eller om det er en af jer forældre der ikke er glad for det ?. Generalt set tror jeg det er en meget naturlig ting af børns nysgerighed og ikke forbundet med noget seksuelt, og jeg tror sagtens af det kan ske på 10 min bag en lukket dør. (Men hele situationen er jo ikke rar hvis din datter er ked af det over det)

Altså hun var tydeligt flov over det da hun sagde det. Det er en af os forældre der ikke kan acceptere det og den anden har samme holdning som jer. 

Anmeld Citér

20. august 2015

Hck

Profilbillede for Hck

Altså hun var tydeligt flov over det da hun sagde det. Det er en af os forældre der ikke kan acceptere det og den anden har samme holdning som jer. 

Nu ved jeg jo slet ikke om det er tilfældet, men det kan jo også hurtigt blive til noget "skammeligt" for hende, hvis den af forældrene der ikke vil ha det, har givet klart udtryk om det over for hende

Anmeld Citér

20. august 2015

Anonym trådstarter

Hck skriver:

Nu ved jeg jo slet ikke om det er tilfældet, men det kan jo også hurtigt blive til noget "skammeligt" for hende, hvis den af forældrene der ikke vil ha det, har givet klart udtryk om det over for hende

Altså han (ja, det er min kæreste der er imod det) siger til hende at sådan noget må han (drengen) ikke og at hun skal gå sin vej hvis det sker igen. At han har gjort noget forkert og det har vores datter ikke. 

Anmeld Citér

20. august 2015

Chellie

I mine øjne går grænsen der, hvor din datter er blevet ked af det eller utilpas. Jeg har ikke selv børn endnu, men jeg kan da huske fra min egen barndom, at vi legede den slags lege. Det var lidt "hemmeligt" og "forbudt forde voksne" husker jeg, men ikke farligt eller ubekvemt. Men måske er det der, det skamfulde kommer fra i din datters situation? Især, hvis din kæreste også viser hende, at det er noget man skal skamme sig over? 

Jeg ville nok lade hende vise jer vejen, først og fremmest. Hvis hun er ked af det eller utryg, er svaret jo åbenlyst. Men hvis ikke, er der vel ingen grund til at lære hende, at en nøgen krop er noget man skal skamme sig over... 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.