Vores datter bliver udsat for nøgenhed i børnehave

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. august 2015

A&F

mor:) skriver:

Ved ikke bedre? Hvad mener du med det? Er det fordi du ser på legene med voksne briller? Hun ved vel om det føltes forkert, ubehageligt, om hun blev utilpas osv. Eller om hun syntes det var spændende, sjovt og stillede noget af hendes nysgerrighed.

Hun har nok svært ved at sætte ord på og derfor ville jeg (som pædagog) se på barnets genrelle trivsel, samspillet mellem de involverede børn samt magtforholdet. 

Du skriver "hvis" - jeg mener den slags lege ER naturlige (I Danmark). Du kan evt. google lidt og læse den smule forskning der er lavet i Danmark. Det er jo netop fordi jeg anser disse lege som naturlige at jeg reagerer på dine forhastede konklusioner af barnets "tilstand"

Ærligt synes du overdriver nu. Og nej, ser det da på ingen måder med voksne briller, og ja. Børn kan da blive overrasket og reagerer anerledes på ting- hvor man så opdager at" hov, jeg har faktisk en grænse som går her ". Naturligt er ligegyldigt. Det er okay at sige fra det er vi enige om. Og blot fordi man har normaliseret det, er det ikke ensbetydende med at jeg fx synes børn skal udforske de områder på hinanden . Hvem er blevet skadet af ikke at have gjort det? Men tilmed kan man lære at respektere sin egen krop og lære at det område ikke til leg. At andre ser anerledes på det er deres sag. Ligeledes som det er min sag. Godnat

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. august 2015

hmg86

Nu har jeg ikke læst alle svar men er selv pædagogog som mange skriver er det helt naturligt. Synes stadig det er fint at pædagogerne er obs på det og man måske tager en snak om hvor det er okay at være nøgen. Vil dog sige at det nærmere kan traumatisere din datter hvis der gøres et stort problem ud af det. Det vil højst sandsynligt anspore skam og et akavet forhold til noget ganske naturligt. Vil sige det først er i skolealderen man skal blive bekymret, hvis sådanne lege fortsætter.. altså når børnene når en vis alder...

Anmeld Citér

21. august 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
A&F skriver:

Ærligt synes du overdriver nu. Og nej, ser det da på ingen måder med voksne briller, og ja. Børn kan da blive overrasket og reagerer anerledes på ting- hvor man så opdager at" hov, jeg har faktisk en grænse som går her ". Naturligt er ligegyldigt. Det er okay at sige fra det er vi enige om. Og blot fordi man har normaliseret det, er det ikke ensbetydende med at jeg fx synes børn skal udforske de områder på hinanden . Hvem er blevet skadet af ikke at have gjort det? Men tilmed kan man lære at respektere sin egen krop og lære at det område ikke til leg. At andre ser anerledes på det er deres sag. Ligeledes som det er min sag. Godnat

Der er da forskning der har vist at nogle tager skade som voksne (usikker på egen krop, svært ved at nyde sex, svært ved at forstå egne grænser osv.)hvis de er blevet hæmmet i at udforske egen krop og grænser.

Har du noget belæg for at de vil lære at have respekt for egen krop? Og det er jo netop ikke bare leg - de udforsker, er nysgerrige, de er meningsdannende. 

Anmeld Citér

21. august 2015

A&F

Det fremmer også deres kropsbevidsthed at lære at man må lege til en hvis grænse ,og sorry to say men ja mange har altså aldrig leget de lege, og har ingen problemer med intimitet, grænser mm. Om nogen tager skade ved jeg ikke, men tror da ligeledes at ved at man blot normalisere de lege, så lære barnet ikke at noget er okay og andet ikke er. Altså kan vi ikk være enige om at være uenige ? Og at vi ser anerledes på tingene. God dag.

Anmeld Citér

21. august 2015

modesty

Det fremmer også deres kropsbevidsthed at lære at man må lege til en hvis grænse ,og sorry to say men ja mange har altså aldrig leget de lege, og har ingen problemer med intimitet, grænser mm. Om nogen tager skade ved jeg ikke, men tror da ligeledes at ved at man blot normalisere de lege, så lære barnet ikke at noget er okay og andet ikke er. Altså kan vi ikk være enige om at være uenige ? Og at vi ser anerledes på tingene. God dag.

Der er én eneste regel man skal lære sine børn om at lege intimt med andre børn: Er det sjovt - gør det. Er det ikke sjovt - lad være. Det handler ikke om at normalisere, men om at lade barnet finde sin egen vej. Alt andet er dine egne moralbegreber og din egen voksenseksualitet der bliver trukket ned over barnet.

Selvfølgelig kan barnets seksualitet tage skade af at blive udskammet. Og selvfølgelig skal barnet lære at noget er okay og at noget ikke er (se ovenstående regel - det er meget simpelt).

Anmeld Citér

21. august 2015

A&F

modesty skriver:

Der er én eneste regel man skal lære sine børn om at lege intimt med andre børn: Er det sjovt - gør det. Er det ikke sjovt - lad være. Det handler ikke om at normalisere, men om at lade barnet finde sin egen vej. Alt andet er dine egne moralbegreber og din egen voksenseksualitet der bliver trukket ned over barnet.

Selvfølgelig kan barnets seksualitet tage skade af at blive udskammet. Og selvfølgelig skal barnet lære at noget er okay og at noget ikke er (se ovenstående regel - det er meget simpelt).

Ej stop der. Vi ser tingene på hver vores måde, og lære og forbereder vores børn på livet. At jeg har et andet syn er ikke forkert og ligeledes er andres ikke. Man skal og behøver ikke at være ens på alle områder. Forstår ikke hvorfor det forarger nogen , at have en anden tankegang. Længe leve frihed og at opdrage sin børn på den måde man finder bedst.

Anmeld Citér

21. august 2015

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Jeg har været til et foredrag omkring børn og deres seksualitet.

Der er intet galt i det der sker i børnhaven. Det er MEGET normalt. Man skal først rigtig gøre noget ved det, hvis de propper ting op (som også sker), da de ikke på nogen måder om det.

Selvfølgelig bliver hun flov. Hun ved godt, at det ikke bare er noget man gør offentligt og derfor sker det oftest også i lukkede rum.

Det er det samme, hvis de piller "forneden". Vi siger hjemme hos os, at de skal gå ind til dem selv, da vi ikke vil se på det og så stopper de som regel.

Pædagogerne kan i øvrigt heller ikke holde øje med børnene hele tiden  

Anmeld Citér

21. august 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
A&F skriver:

Ja men det er vel deres egen grænse og ikke en voksen forestilling ol hvor den grænse bør være? 

Nej ikke alle børn leger disse lege - men jeg skrev hvis man hæmmer/stopper den slags nysgerrighed og det er der belæg for har en betydning i voksenlivet. 

Jeg forstår ikke hvad du mener med normaliserer? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.