Pårørende flytning hvor ligger ansvaret?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. august 2015

Sandratoft

Anonym skriver:

Tak for svar. Det der er brug for hjælp til som jeg har forstået det kan bare ikke klares af et flytte firma. Jeg er nok farvet og frustreret over at vi skal stå med ansvaret for ham og hans valg om at flytte. Vi er brugt op og er selv presset på egen front. Vi står allerede for når han vil på ferie, hans sommerhus han ikke magter men nægter at sælge og vi kan ikke m ere. Han kan intet og vil alt. Vi orker ikke mere og et eller andet sted forstår jeg simpelhen ikke at vi skal vedblive med at tvinges til at stå for alt dette. At vi ikke kan sige nej. Jeg ved det er hans far, men vi kan ikke mere.

et flyttefirma kan jo ikke hjælpe, med at forstå ham, de kan ikke støtte ham ind og ud, hjælpe ham med at komme på plads osv osv de kan rykke ting fra a til b men ikke alt det andet.

undskyld, er bare så frustreret over det hele og sider bare her og kan og må intet og presset er så stort

Lige nu syntes jeg det er dybt uretfærdigt at man ikke har mulighed for at sige det kan vi ikke.

Men så længe i ikke er hans værge, så er det vel heller ikke jeres ansvar? 

Kan I kommunikere med svigerfar og fortælle ham at i ikke har overskud til at hjælpe ham som tingene ser ud nu? 

Prøv og kontakt hans støtteperson, måske kan han/hun være den ansvarlige under selve flytningen. 

Jeg har et sommerferiejob i hjemmeplejen, og der er en dement dame der vil flytte, men ingen pårørende har. Det er så hendes overboer der hjælper med at pakke ned og flytte ud for hende. Det er rigtig hårdt for dem, da de faktisk selv står med deres egen flytning lige nu. :/ ved ikke om.De blev pålagt ansvaret eller om de selv tog det. 

Bottom line er at det er din svigerfars ansvar, så længe han er myndig. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. august 2015

Anonym trådstarter

Sandratoft skriver:

Men så længe i ikke er hans værge, så er det vel heller ikke jeres ansvar? 

Kan I kommunikere med svigerfar og fortælle ham at i ikke har overskud til at hjælpe ham som tingene ser ud nu? 

Prøv og kontakt hans støtteperson, måske kan han/hun være den ansvarlige under selve flytningen. 

Jeg har et sommerferiejob i hjemmeplejen, og der er en dement dame der vil flytte, men ingen pårørende har. Det er så hendes overboer der hjælper med at pakke ned og flytte ud for hende. Det er rigtig hårdt for dem, da de faktisk selv står med deres egen flytning lige nu. :/ ved ikke om.De blev pålagt ansvaret eller om de selv tog det. 

Bottom line er at det er din svigerfars ansvar, så længe han er myndig. 

Det troede jeg også det var, men min kæreste har fået besked på ansvaret ligger hos ham. Og han stod bare helt af

vi kan godt tale med ham, men han forstår det ikke. Ikke hans åndsevne, men han forstår bare ikke at min kæreste pt har det rigtig svært hårdt.

Anmeld Citér

3. august 2015

Skouboe

Anonym skriver:

Tusind tak for et brugbart indlæg.

jeg er meget lidt inde over og det samme er min kæreste. Det har været svigermor og Svigerfar det har styret det hele og det hele er kommet lidt som et chok for os. I sidste uge havde han en aftale med dem om At mødes og tale om hvordan og hvorledes, da de spurgte om han havde tid til at hjælpe 1 bestem dag, det sagde han selfølgelig ja til og på den aftalte dag(torsdag) kørte han afsted for at tale med dem, men hans mor ringede og aflyste. Dagen efter (fredag) modtog han mailen fra kommunen.

Vi ved ærlig talt ikke særlig meget da vi aldrig har været inde over de praktiske ting efter deres ønske.

Jeg har forstår godt han må have det enormt svært og jeg ved han er frustreret og vi prøver så godt vi kan at være der, men det er ikke let. 

Jeg ville super gerne have super overskud, men det har vi bare ikke pt. Kigger jeg på mit eget liv kan jeg ikke en gang overskue det, da vi bare pt sidder i en svær situation, som jeg ikke lige kan se mig ud af og har en kæreste der er ved og falde fra hinanden af bekymringer og stress.

jeg blev selv udskrevet fra sygehuset igår og er i fare for at miste vores ufødte datter.

jeg er ikke ufølsom, men jeg kan ikke give mere end jeg har og min kæreste lukker helt ned fordi han ikke magter mere

Det er helt sikkert ikke nemt, og jeg kender godt følelsen af ikke at magte andres problemer, oveni sine egne. Min erfaring er dog at når man bruger krudt på at løse andres problemer, tager det fokus væk fra ens egne, og det synes jeg faktisk er rigtigt rart

hvis jeg var jer, ville jeg tage en snak med din svigermor, evt sammen med svigerfar, få lavet en liste over ting der skal gøres og hvem der gør det. Nogle af tingene kan også "bare" være at kontakte kommunen og få tingene rodet ud. 

Hvem har besluttet hvilken dag han flytter? Er det på overtagelsesdatoen, er det pga flyttemænd eller lign? Hvorfor er der ikke mulighed for at hans hjælper/bostøtte eller lign kan deltage? Som jeg forstår det, er der mange ting, der ikke behøver at være på dagen. 

Snak tingene igennem, og lav en slagplan. Det hjælper som regel på frustrationerne.

Anmeld Citér

3. august 2015

Mami

Jeg vil bare sende dig et kram ts, det var sa en frygtelig situation for 7 år siden fik jeg betalt flytning, nedpakning og udpakning af kommune så dengang kunne man godt. 

Og så kan det da ikke være rigtigt man skal tvinges til at hjælpe andre? Det kan man da ikke! 

Jeg vil under ingen som helst omstændigheder, hjælpe min far, og der var dælme ikke nogen der skulle prøve at tvinge mig 

Anmeld Citér

3. august 2015

lisbeth jess

Profilbillede for lisbeth jess

Hej !

Jeg har arbejdet i en kommune og ved lidt om hvordan man gør.

Med mindre din kæreste er blevet værge for sin far er det ikke hans ansvar.

I skal have fat i en sagsbehandler, forklare tingenes tilstand og sammen finde en mulig måde at få ham flyttet på. skal han på plejehjem?, det lyder sådan. Når han er tilsluttet en støtte person er der hjælp at hente derfra.. Han har de økonomiske midler, men ikke  de praktiske resourcer og der findes hjælp dertil .på en eller anden  anden måde. 

i skal bruge energi på at få koordineret det hele, sammen med en tovholder fra kommunen. det er stadig sådan at der en servicelov .hvor handicappede og svage kan modtage hjælp. Kontakt retshjælpen om nødvendigt.

Rigtig meget held og lykke.

Anmeld Citér

3. august 2015

Sandratoft

Anonym skriver:

Det troede jeg også det var, men min kæreste har fået besked på ansvaret ligger hos ham. Og han stod bare helt af

vi kan godt tale med ham, men han forstår det ikke. Ikke hans åndsevne, men han forstår bare ikke at min kæreste pt har det rigtig svært hårdt.

Men jeg forstår slet ikke at se kan pålægge din kæreste ansvaret? Ved du hvad der ordret står i den besked?

Anmeld Citér

3. august 2015

Anonym trådstarter

Sandratoft skriver:

Men jeg forstår slet ikke at se kan pålægge din kæreste ansvaret? Ved du hvad der ordret står i den besked?

Jeg læste den i går aftes da han brød sammen og fortalte mig det, men kan ikke helt huske det.

Men der stod at det var min kæreste ansvar som nærmeste pårørende at stå  for flytningen og der var ingen hjælp at hente hos kommunen.

Anmeld Citér

3. august 2015

Anonym trådstarter

lisbeth jess skriver:

Hej !

Jeg har arbejdet i en kommune og ved lidt om hvordan man gør.

Med mindre din kæreste er blevet værge for sin far er det ikke hans ansvar.

I skal have fat i en sagsbehandler, forklare tingenes tilstand og sammen finde en mulig måde at få ham flyttet på. skal han på plejehjem?, det lyder sådan. Når han er tilsluttet en støtte person er der hjælp at hente derfra.. Han har de økonomiske midler, men ikke  de praktiske resourcer og der findes hjælp dertil .på en eller anden  anden måde. 

i skal bruge energi på at få koordineret det hele, sammen med en tovholder fra kommunen. det er stadig sådan at der en servicelov .hvor handicappede og svage kan modtage hjælp. Kontakt retshjælpen om nødvendigt.

Rigtig meget held og lykke.

Tak for svar.

jeg vil prøve at få ham til det.

han skal ikke på et rigtigt plejehjem, men i ældrebolig med tilknyttet personale og en fællesbygning.

årh jeg syntes det er svært og finde rundt i det hele og da jeg jo kun er kæresten er der ikke meget jeg kan gøre i forhold til kommunen, blot prøve at hjælpe på sidelinjen. Det virker til de alle sammen er kørt helt døde i denne flytning min svigermor har haft forsøgt at søge hjælp hos ældresagen med det fik hun ikke noget ud af

Anmeld Citér

3. august 2015

Anonym trådstarter

Mami skriver:

Jeg vil bare sende dig et kram ts, det var sa en frygtelig situation for 7 år siden fik jeg betalt flytning, nedpakning og udpakning af kommune så dengang kunne man godt. 

Og så kan det da ikke være rigtigt man skal tvinges til at hjælpe andre? Det kan man da ikke! 

Jeg vil under ingen som helst omstændigheder, hjælpe min far, og der var dælme ikke nogen der skulle prøve at tvinge mig 

Tak

vi vil gerne hjælpe, men kan bare ikke stå med det hele selv

Anmeld Citér

3. august 2015

1977

Profilbillede for 1977
Anonym skriver:

Tak for svar. Det der er brug for hjælp til som jeg har forstået det kan bare ikke klares af et flytte firma. Jeg er nok farvet og frustreret over at vi skal stå med ansvaret for ham og hans valg om at flytte. Vi er brugt op og er selv presset på egen front. Vi står allerede for når han vil på ferie, hans sommerhus han ikke magter men nægter at sælge og vi kan ikke m ere. Han kan intet og vil alt. Vi orker ikke mere og et eller andet sted forstår jeg simpelhen ikke at vi skal vedblive med at tvinges til at stå for alt dette. At vi ikke kan sige nej. Jeg ved det er hans far, men vi kan ikke mere.

et flyttefirma kan jo ikke hjælpe, med at forstå ham, de kan ikke støtte ham ind og ud, hjælpe ham med at komme på plads osv osv de kan rykke ting fra a til b men ikke alt det andet.

undskyld, er bare så frustreret over det hele og sider bare her og kan og må intet og presset er så stort

Lige nu syntes jeg det er dybt uretfærdigt at man ikke har mulighed for at sige det kan vi ikke.

Nu har jeg ikke læst alle svar - kun her til. Og det er desværre pårørendes ansvar. Og jeg ved hvor hårdt det er med en svigerfars, der intet kan men vil det hele. Det tager på kræfterne. Men så længe der er et netværk er det her ansvaret ligger. Jeg ved det er svært, men i bliver simpelhen nødt til at sige fra overfor ham når i ikke magter. 

Jeg står selv med en svigerfar, som har samme problematik som din og det er en kamp at få ham til at forstå hans begrænsninger. 

Mit bud på en løsning vil være at i tager ham i sommerhus i 2-3 dage mens et firma pakket hans hjem ned og flytter ham. Og så må i søge ekstra timer hos støttepersonen til at få ham pakket ud igen 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.